Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bærbar til firma og studierabat

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg fik en tanke idag. Hvis jeg vil købe en bærbar til min virksomhed, men også til privatbrug på mit studie, kan jeg så trække den fra i både moms og skat, samtidig med at jeg benytter mig af en studierabat?

Jeg køber altså en computer med 10% rabat og går derefter hjem og bogfører prisen i mit regnskabsprogram. Er dette lovligt?

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen skal sættes procentvis i et skønnet forhold mellem virksomhed og privat. Restbeløbet (pris ekskl. moms samt den moms du ikke kan få tilbage) trækker du så fra fuldt ud i din virksomhed. Til gengæld skal du beskattes af multimedie, dvs. skat af 3.000 kr/år.

mvh
Michael

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil sige at jeg godt kan købe den med rabatten og så forholdsvist trække momsen fra?

Derudover skal der så betales 3000kr i multimedieskat om året?

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 87
Fra  NAAX - Microsoft Dynamics Rekruttering Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om du vil handle på apple.com så tryk du bare studierabatten ind og betal med dit erhvervs kort. 

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Østergaard:

Derudover skal der så betales 3000kr i multimedieskat om året?

 

Du skal betale skat af 3.000 kr. Ikke 3.000 kr i skat. Alt afhængigt af hvor høj din skatteprocent er, vil det give lidt under halvdelen, altså knapt 1.500 kr. i skat.

Men bliver du multimediebeskattet bør du også se på andre multimedier som f. eks. telefon, som du dermed også har betalt skat af.

mvh
Michael

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes godt nok også 3000kr lød af meget i skat :)

Men den med telefon må du gerne forklare mig. Jeg har en telefon jeg bruger både privat og erhvervsmæssigt. Skal den så også beskattes af 3000kr?

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatten af de 3.000 dækker alle de multimedier som du lader virksomheden betale og som du bruger privat (helt eller delvist). Det er altså ikke 3.000 kr. pr. enhed.

Mht. din telefon gør du det samme. Ansætter momsen skønsmæssigt og lader virksomheden afholde helæe udgiften.

mvh
Michael

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen Michael! Så må jeg hellere få sat lidt til side til multimedieskatten :)

 

Et tillægsspørgsmål: Jeg købte i juli 2010 en telefon privat. Mit firma blev registreret pr. 1/1 2011, men har dog kørt siden maj 2010. Kan jeg tillægge udgiften for telefonen til firmaet, nu hvor det er blevet registreret og hvordan ville du bogføre det?

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du starter en virksomhed må du inføre ting i virksomheden som du tidligere har købt privat, og som skal bruges erhvervsmæssigt. Du kan dog ikke løfte momsen. Værdien skal ansættes enten skønsmæssigt eller ved vurdering af kyndig person.

Dvs. at du vurderer hvad du vil kunne købe en tilsvarende brugt telefon for. Dette debiterer du under småanskaffelser og krediterer under den konto hvor du bogfører private hævninger/indbetalinger.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Multimedier dækker over internetforbindelse, telefon og computer (inkl. tilbehør).

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)