Så. Nu har jeg bestemt mig for at bruge e-conomic til den daglige bogføring, men det er godt nok svært at komme i gang. I øjeblikket sidder jeg her med et excel-ark med fakturanumre 1-76 og købsbilagsnumre 1-34. Burde jeg have forskellige intervaller for bilag/faktura? Skal mine salgsfakturaer også have et bilagsnummer? I øjeblikket bruger tager jeg imod betaling på Paypal, Moneybookers og over banken, men det er ikke så lige til at hitte ud af. Derudover har jeg ikke bilagsnummer på mine "fiktive" betalingstransaktioner, fx første indskud da jeg bruger min private bankkonto og derfor af gode grunde ikke kan overføre til den samme konto. Skal jeg der bare henvise til det bilag der er min kontoudskrift? Så. Hvordan bogfører jeg et købsbilag og hvordan bogfører jeg en salgsfaktura på en standard kontoplan i economic? |
Hej Anders,
Godt valg
Jeg vil besvare de spørgsmål som ikke har regnskabsmæssig karakter - da jeg skal være ærlig og sige at det ikke er der minde kompetencer er.
Jeg vil anbefale dig at gå under nummerserier og ændre at det næste faktura nummer der skal bogføres i e-conomic er nummer 77. Så vil du når du laver den første faktura i e-conomic, starte med dette faktura nummer. Det du så skal overveje i denne sammenhæng, er om du vil have dine gamle fakturaer med ind i e-conomic eller om du blot vil have primoposteringer.
Så ville jeg se en video/artikel der viser hvordan du opretter en postering.
Et online kursus ville også være super relevant.