Jeg er bestemt ikke nogen ørn til regnskab, men nu har jeg haft en lille enkeltmandsvirksomhed i et år, og har brugt Summasummarum standard som jeg er glad for. Nu er jeg så kommet til at skulle lave en årsafslutning og kan ikke rigtig finde ud af det. Jeg har tænkt på en revisor, men vil egentlig gerne prøve det selv da det er et lille firma. Jeg synes diverse vejledninger tager mest udgangspunkt i Summasummarum med lagerstyring, men det har jeg jo ikke i standardversionen. Hvilke trin skal jeg igennem for at afslutte regnskabet? Jeg har optalt lagerets værdi - men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bogføre det. Jeg har en konto 2100 (vareforbrug), en konto 2800 (eu-erhvervelser varer) og en konto 2805 (eu-erhvervelser ydelser) som jeg har bogført på når jeg har indkøbt varer. Konto 2820 (varelager primo) står på 0 da vi startede februar 2010. Jeg går ud fra at jeg skal også skal bruge konto 2830 (varelager ultimo) og konto 55100 (varebeholdning) til noget men ved ikke lige hvordan (de står begge i nul).
Håber der er nogle som har lyst til at hjælpe en nybegynder
|
Hej!
Under filer "Afslut regnskab"
Du skal bruge en konto til årets resultat f.eks. 60800
samt Momsafregning f.eks. 60900
Optalt varerlager: Debet 55100/Kredit 2830 bogføre inden du afslutter.
MvH
Peter