Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første årsafslutning i Summasummarum standard - er der nogen der kan forklare det helt simpelt?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til regnskab, men nu har jeg haft en lille enkeltmandsvirksomhed i et år, og har brugt Summasummarum standard som jeg er glad for.

Nu er jeg så kommet til at skulle lave en årsafslutning og kan ikke rigtig finde ud af det. Jeg har tænkt på en revisor, men vil egentlig gerne prøve det selv da det er et lille firma. 

Jeg synes diverse vejledninger tager mest udgangspunkt i Summasummarum med lagerstyring, men det har jeg jo ikke i standardversionen.

Hvilke trin skal jeg igennem for at afslutte regnskabet?

Jeg har optalt lagerets værdi - men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bogføre det. 

Jeg har en konto 2100 (vareforbrug), en konto 2800 (eu-erhvervelser varer) og en konto 2805 (eu-erhvervelser ydelser) som jeg har bogført på når jeg har indkøbt varer.

Konto 2820 (varelager primo) står på 0 da vi startede februar 2010. Jeg går ud fra at jeg skal også skal bruge konto 2830 (varelager ultimo) og konto 55100 (varebeholdning) til noget men ved ikke lige hvordan (de står begge i nul).

 

Håber der er nogle som har lyst til at hjælpe en nybegynderSmile

 

 

 

 

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Under filer "Afslut regnskab"

Du skal bruge en konto til årets resultat f.eks. 60800

samt Momsafregning f.eks. 60900

Optalt varerlager: Debet 55100/Kredit 2830 bogføre inden du afslutter.

 

MvH

Peter

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Tusind tak for hjælpen - det tror jeg næsten at jeg kan finde ud af.

Jeg er bare også faldet over dette her spørgsmål her på nettet og er blevet lidt forvirret:

I Britt Malka’s lille hæfte om Summa summarum er angivet at man skal kreditere vareforbrugskonto 2100 med varelagerets værdi pr 31/12 og debitere beløbet på varelagerkonto 55100.

Hvad er forskellen på at kreditere 2830 og så 2100?

Og er det rigtigt at konto 55100 står i nul når det er vores første år med virksomhed?

Mange hilsener Tine.


Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jamen der er faktisk ingen forskel.

Nu du har en konto, som hedder varelager ultimo....det har Malka åbenbart ikke, kan du

lige så godt bruge den.

Ja 0, idet du jo ikke havde varelager primo, da du startede.

Næste år vil det så være forskydningen fra primo til ultimo, der får indflydelse på vareforbruget.

MvH

Peter

 

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter, du er bare dagens heltBig Smile

Fantastisk at du gider hjælpe en strandet bornholmer med lidt regnskab - tusind tak for det. 

Mange hilsener Tine.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha, nu er jeg der igen (og sikkert med et rigtig dumt spørgsmål).

Men jeg er også faldet over et spg. herinde som du har svaret på for laaang tid siden:

 

 

Jeg har indkøbt varer til videresalg i både Danmark og EU. Lad os sige hhv. 5000 og 10000 kr. De beløb er bogført på hhv.

2100 Vareindkøb (5000)

2800 EU Erhvervelser (10000)

Nu har jeg talt mit lager op til 8000 kr.

Hvis jeg ikke havde købt varer i både DK og EU ville jeg blot have krediteret 2100 vareindkøb og debiteret 2830 Varelager ultimo. Men hvad gør jeg nu hvor mine udgifter er delt mellem to konti?

 

Jeg har fuldstændig samme fordeling på både vareindkøb 2100 og EU-erhvervelser 2800, men har det nogen betydning at der er tale om flere konti? Og hvorfor krediterer hun 2100 og debiterer 2830?

 

Hilsen Tine.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Og er der noget med at jeg kan give stjerner til dig for dine gode svar - jeg kan se at folk har meget Amino-karma og stjerner, men ved ikke hvordan jeg kan bidrage til detStick out tongue

 

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt lige ud af at man skal have 250 point før man kan stemme.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ville kreditere konto 2830 og debitere 55100 og lade beløbene for varekøbDK og

varekøb EU stå.....medmindre du har brug for en opdeling af varelager/varekøb på DK

og EU varer.

Det er lidt op til dig...hvordan du vil præsentere dit regnskab.

 

MvH

Peter

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det har jeg ikke brug for, så jeg vil bare lade dem stå og gøre som du siger. Endnu engang takYes

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)