Jeg har for nogle måneder siden åbnet min webshop, fantastisk ;)
Jeg bruger meget min "private" stationær computer til firmaet næsten 80% og min gamle bærbar bruger jeg udelukket til firmaet .. Jeg sidder her med nogle regninger på min bærbar computer, som jeg jo meget godt ville kunne trække ind i firmaet.. Det burde vel kunne lade sig gøre?
Men hvordan gør jeg det helt korrekt? Hvis bærbaren nu har kostet 4978,- kr inkl. moms for bærbar, taske osv i 2009 er det så hele beløbet jeg kan trække ind i firmaet? Eller er det kun noget af det?
Håber en derude kan hjælpe mig, er lidt på bar bund hvad man gør med ældre private ting man ønsker at købe ind i firmaet :)
Du kan ikke trække hele beløbet ud, fordi den PC, du indskyder, ikke er helt ny. Du kan føre den ind i dit virksomhedsregnskab til en "realistisk brugtpris". Og momsen kan du ikke løfte af, men skattefradraget får du da. (Hvilket er helt rimeligt, siden du formentlig også kommer til at betale multimedieskat.)
Vær opmærksom på, at det kan sagtens være, at det bedst kan betale sig for dig at købe en ny computer, og sælge den gamle.
Hvis indkøbsprisen er 5.000 kr., og du vurderer at computeren er 4.000 kr. værd i dag, så kan du sælge den til dit firma for 4.000 kr. på samme måde som Anette nævner det.
Men du kan også købe en ny computer i firmaet til 5.000 kr. og trække momsen fra, og dermed opnå samme pris på de 4.000 kr.
Den brugte computer kan så sælges privat for 4.000 kr. og du har med et snuptag (og gratis) fået skiftet den gamle computer ud med en ny.
Hvis du vurderer, at din computer kan sælges for mere end 4.000 kr., så kan du tjene penge på at købe en ny computer.