Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende betaling af garageleje

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg lejer en garage ud og har naturligvis en underskrevet lejekontrakt mellem mig og lejer.

Lejer er dog forsvundet, det ser ud som om han har fremlejet garagen (hvilket i følge kontrakten ikke er tilladt), da der kommer andre personer i garagen med sjældne mellemrum, de bruger den til opmagasinering.

Jeg har set gennem fingre med dette, da lejen altid blev betalt rettidigt, men nu er han så stoppet, sidste betaling er for 3 måneder siden.

Jeg har mest lyst til at hænge en seddel op på garagen og skrive at den er udlejet til anden side 1/2-2011 og hvis alle effekter ikke er fjernet inden, så vil de blive smidt på lossepladsen.

Men må jeg det? Hvis ikke, hvad gør jeg så med alle de ting? Jeg kan jo ikke leje ud til anden side så længe de står der.

Mvh. Jens

 

 

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jeg koger lige spørgsmålet ned, i håb om at nogen har et svar:

Må man fjerne en lejers effekter fra en garage, hvis han ikke har betalt lejen, og man ikke kan finde ham, med henblik på at få en ny lejer?

Mvh. Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs denne artikel. Mit bud, på baggrund af artiklen, er at du skal have fogden til at sætte lejer ud og derefter opbevare hans ejendele i 3 måneder.

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har brug for fogedrettens bistand for at kunne udsætte lejer lovligt. Ellers vil der være tale om ulovlig selvtægt, og der er risiko for, at lejer vil kunne gå i fogedretten og få sit lejemål tilbage.

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Det viser sig at han har fremlejet garagen, så det er ikke hans effekter, det er en helt tredie.

Af lejekontrakten fremgår at det ikke er tilladt at fremleje.

Skal vi stadig gennem fogedretten?

Manden er forøvrigt pist væk, kan ikke finde ham, adressen i lejekontrakten er han for længst flyttet fra.

Mvh. Jens 

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

softwaremanden:

Skal vi stadig gennem fogedretten?

Ja. Selvtægt er ikke tilladt.

softwaremanden:

Manden er forøvrigt pist væk, kan ikke finde ham, adressen i lejekontrakten er han for længst flyttet fra.

Du har to udfordringer.

Udfordring 1 er at du ikke har besiddelsen af din garage. Det er en opgave for fogedretten efter Retsplejelovens §596, stk. 1.

Fogedrettens opgave er helt præcist at finde ud af, om du har ophævet lejeaftalen efter alle kunstens regler, så du kan få besiddelsen tilbage.

For at gøre det, skal du først gøre, hvad du kan for at finde frem til mandens adresse, fx slå ham op i telefonbogen og betale kr. 54 for en adresseforespørgesel i folkeregistret.

Hvis han stadig er forsvundet, må du bruge den sidst kendte adresse.

Når du har gjort det, skal du igennem proceduren i Erhvervslejelovens §69, stk. 2.

Det indebærer, at lejer skal have to breve. I det første skal der stå, at lejeaftalen bliver ophævet, hvis restancen ikke berigtiges. I det andet brev skal der stå, at nu er lejeaftalen ophævet.

Du kan også bruge §69, stk. 1, nr. 6 om ulovligt fremleje.  

Så skal lejer også have to breve. I det første brev skal der stå, at lejeaftalen bliver ophævet, hvis det ulovlige fremlejeforhold ikke bringes til ophør. I det brev skal der står, at nu er lejeaftalen ophævet.

Du skal være opmærksom på, at man godt kan bruge mere end een begrundelse for at ophæve et lejemål. Man kan også godt ophæve et lejemål mere end een gang.

Den anden udfordring er at din kunde ikke har betalt din regning.

Har du overvejet at tilbyde fremlejeren at betale restancen (efter fradrag af depositum) og nyt depositum og overtage lejemålet ? Det ville jo være det allernemmeste. Du skal stadig igennem proceduren med at ophæve lejemålet overfor din lejer. Ellers kan du jo ikke genudleje til ny lejer. Men det vil ikke være nødvendigt at involvere fogedretten.

Du kan gå i retten og få dom for dit tilgodehavende, hvis depositum ikke dækker dit krav. Hvis du er meget heldig, betaler din kunde så på et eller andet tidspunkt. 

Du kan også gå i fogedretten og få prøve på at få arrest efter Retsplejelovens §627 for dit tilgodehavende i din lejers formue, herunder din lejers krav på at fremlejerne betaler husleje til din lejer. I praksis er fogedretten meget tilbageholdende med at foretage arrest, men du kan som skrevet prøve, hvis du alligevel skal i fogedretten for at få din lejer sat ud.

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er helt enig med Ulrik og synes foriøvrigt at han kommer med et rigtig flot om kompetent svar til dig.

jeg vil dog lige tilføje, at med hensyn til fremlejen, har du måske udvist passivitet, såfremt du har været bekendt hermed i længere tid uden at reagere over for din lejer, og det kan svække dit krav på opsigelse på grund af ulovlig fremleje.

Men alene den manglende lejebetaling, må være tilstrækkelig grund til at fogeden kan få sat lejeren ud.

Men fremlejeren må jo vide hvor din lejer bor idet han vel betaler leje, og kan så oplyse dig om enten en adresse eller en bankkonto. Og har man en konto man skal betale til er det vel rimeligt at banken kan oplyse adressen på kontohaver, således at man kan sikre sig at det er den rette man betaler til. Den vej rundt kunne du måske også få fat i adressen på din lejer.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for rigtig gode svar.

Jeg prøver at tage fat i ham det er fremlejet til, ser ham ikke så tit, men han dukker op af og til.

Mvh. Jens

Fra København / Berlin
Tilmeldt 3. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Lejer du stadig garage ud, og vil du have en sød og ordentlig lejer ind? I så fald hvor i landet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)