Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆÆÆLP Firmabiler-gule eller hvide plader ???

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 13
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

 

Vi har et autoværksted, hvor vi har to udlejningsbiler til værdi under 20.000 kr. De skal udlejes til kunderne, når deres egen bil er på værksted.

Jeg har lige et par spørgsmål i den forbindelse i forhold til valg imellem at beholde den ene som privat bil og  lave kilometerregnskab, eller at indregistrerer dem som gule plade biler eller blandet (guleoghvide)

Vi skal selv køre privat i en af dem, så hvad kan bedst betale sig.

1. Kan udlejningsbiler overhovedet indregistreres på gule plader. Kunderne kører jo privat  kørsel.

2. Må jeg udleje min private bil og modtage km godtgørelse fra skat samt betaling fra kunden.

Har jeg forstået reglerne korrekt når jeg skriver:

1.Privat-bil der bruges til erhvervskørsel = fradrag pr kørt kilometer erhvervsmæssigt via kørselsbog og ikke andet fradrag end det. Kørsel mellem hjem og arbejdsplads (højest  60 dage i en sammenhængende peride)

2. Erhvervs-bil på gule plader= afgifter, reperationer, benzin og moms kan fradrages i regnskabet. Hvis der køres privat, bliver jeg besakttet af fri bil.

3. Erhvervsbil på blandede plader= Her kan jeg fradrage alle driftudgifter som vægtafgift, reparationer, smørelse, og fradrage momsen på disse udgifter, men kan ikke fratrække benzin og momsen på benzinen, men kan få kørselsgodtgørelse for de kilometer der køres erhvervsmæssigt. 20.000 km om året.

 

 

 

Venlig hilsen

 

Line

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Line Mig bekendt er der ikke noget til hinder for at udlejningsbiler kan indregistreres på gule plader eller gule og hvide plader (papegøjeplader). Din løsningsmulighed med at modtage kilometergodtgørelse fra virksomheden OG beholde betalingen fra kunden vil desværre ikke fungere helt som du håber. Det er en forudsætning for at modtage skattefri kilometergodtgørelse at man selv anvender bilen til det der falder ind under erhvervsmæssig kørsel efter ligningsloven, og det vil en sådan kørsel ikke berettige til. Hvis du holder bilen uden for virksomheden, vil du kunne modtage skattefri kørselsgodtgørelse fra virksomheden for erhvervsmæssig kørsel for virksomheden, men vil privat skulle betale skat af betalingen fra kunden. Under alle omstændigheder kan du ikke undgå beskatning af lejeindtægterne fra kunderne. Modtagelse af skattefri kørselsgodtgørelse fra virksomheden med 3,67 kr./km forudsætter i øvrigt at du anvender virksomhedsskatteordningen til beskatning af virksomhedens overskud. Alternativt kan du kun anvende den lave sats til fradraget (2,00 kr./km). Det er i så henseende dog ligemeget rent skattemæssigt om den bil der anvendes til den godtgørelsesberettigede kørsel er en hvidpladebil eller en gulpladebil. Forskellen ligger i det rent momsmæssige hvor der vedrørende driften af en blandet benyttet gulpladebil (papegøjeplader) er fuld momsfradragsret vedrørende udgifter til brændstof og reparationer o.l. Det er ikke helt korrekt forstået, det du skriver om reglerne - du får blandet det momsmæssige og det skattemæssige regelsæt lidt sammen. Mulighederne for skattemæssig fradragsret er således: 1) Du kan fratrække alle biludgifter i virksomheden, men bliver beskattet af fri bil (mindst beskattes af 40.000 kr. årligt) = lyder som en dårlig løsning for jer, henset til værdien på bilen. 2) Du kan fratrække en andel af alle biludgifter i virksomheden ud fra en vel begrundet fordeling af erhvervsmæssig og privat kørsel, fx. 75 % erhverv og 25 % privat 3) Du kan afholde alle biludgifterne privat, men få refunderet erhvervsmæssig kørsel ud fra statens takster, p.t. 3,67 el. 2,00 kr./km alt efter om virksomhedsskatteordningen anvendes eller ej. Håber dette kan være til hjælp. Mvh. Ole
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)