Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal virksomheder betale moms?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

I min virksomhed har vi altid handlet med private, og så er alt så simpelt :-)

 

Men nu henvender en kunde sig og efterspørger indkøb til hans virksomhed, dette er jeg naturligvis åben overfor, men:

 

Skal jeg ligge moms på regningen til ham?

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt du forventer en årlig omsætning på mere end 50.000 kr. skal dine fakturaer tillægges 25 % moms.

Om omsætningen kommer fra handel med private eller erhverv er underordnet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

agoralive:

Skal jeg ligge moms på regningen til ham?



Jeg må indrømme at jeg næsten bliver forskrækket når jeg læser dit indlæg. Om du skal lægge moms på en faktura eller ej har intet at gøre med om du sælger til private eller virksomheder.

Du skal kun ligge moms på din faktura hvis du er momsregistreret. Hvis du ikke er registreret må du ikke opkræve moms.

Du skal være momsregistreret, hvis du har momspligtig omsætning på mere end 50.000 over en periode på 12 måneder.

/Henrik

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen jeg er jo registreret og omsætter for omkring 350.000 årligt

 

Spørgsmålet er måske ikke formuleret korrekt.

 

Produkt                               100 Kroner            10 stk                 1000 kroner

 

Skal jeg nu skrive momsbeløbet på, eller ved man som virksomhed automatisk at man skal ligge 25% oven i beløbet?

 

Det skal siges at alt salg jeg laver er importeret uden for eu (er registreret), og alt salg bliver i dag pålagt moms da jeg sælger til slutbrugeren. Men nu er jeg blevet bedt om salg til anden virksomhed i stedet, derfor mit spørgsmål.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

agoralive:

Skal jeg nu skrive momsbeløbet på, eller ved man som virksomhed automatisk at man skal ligge 25% oven i beløbet?

Jeps, Momsbeløbet fremgå af fakturaen.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er ret simpel, er du momsregistreret, skal der moms på, medmindre det er en offentlig virksomhed :)

Sælger du til en virksomhed i et andet EU land, f.eks fra DK til Tyskland, skal der ikke moms på.

Sælger du til en privat person i et andet EU land, skal der moms på, her skal du også være opmærksom på de beløbsgrænser der gælder i de enkle lande, før du skal moms registreres der.

Håber det hjælper dig lidt videre.

 

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK   Kim

 

Så er andet spørgsmål omkring samme emne, kan en virksomhed kræve at jeg selv skal betale momsen?

Brevet jeg fik havde følgende sætning: "Hvis du er momsregistreret betaler du selv moms af beløbet!"

Dette var fordi at jeg i forvejen har en del kunder og denne virksomhed ønskede jeg skulle være freelance sælger, men kræver som skrevet at jeg selv betaler moms af beløbet.

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså jeg skulle sælger deres produkter, og for hvert produkt jeg sælger kan jeg sende en faktura til dem på 1000 kroner, men de mener så at jeg selv skal betale momsen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem sender faktura til kunden, dig eller dem?

Hvis du sender fakturaen til kunden, skal du afregne moms for den omsætning du har, men så kan du i princippet selv bestemme din fortjeneste, da der så vil være tale om at du først skal købe varen hos det pågældende firma.

Hvis de sender en faktura til kunden, og du skal sende dem en faktura ved hvert salg, vil du skulle afregne moms for den faktura du sender, da den vil indgå som omsætning i din virksomhed. Så er spørgsmålet bare om de 1.000 kr er inkl. eller ekskl. moms? Det gør jo en lille forskel om man får 800 eller 1.000 kr pr. salg ;)

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

agoralive:

Altså jeg skulle sælger deres produkter, og for hvert produkt jeg sælger kan jeg sende en faktura til dem på 1000 kroner, men de mener så at jeg selv skal betale momsen?

 

tror du skal have dig et kursus i grundlæggende bogføring inden du graver et dybt hul og falder i....

 

 

 

 

 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)