Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gul pladebil vægtafgift

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en gulpladebil jeg har købt privat og svaret moms af. Kørsel i mit firma får jeg udbetalt efter statens takster og da jeg har høj nok omsætning modregner jeg momsen af udgifter på bilen jvf. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96078&vId=203353&i=345#i96078. Så fint så godt...

Så er der vægtafgiften. For en gulpladebil er der følgende valg:

Erhverv, Erhverv/Privat og Privat

Jeg har altid betalt den dyreste, Privat.

Men er det korrekt ? Jeg benytter jo bilen erhvervsmæssigt, ved at køre ud til kunder i den. Skal jeg i virkeligheden ikke kun betale erhverv/privat, som jo er billigere ?

Hvis det er korrekt, kan jeg så få det for meget betalte retur ?

Udfra denne http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html?rel kan jeg se at jeg er under "Varebiler m.v. registreret 1. gang fra og med den 3. juni 1998 og indtil og med den 24. april 2007, der anvendes privat" og "2001-2500 kg" altså kr. 9.070,- årligt.

Er det istedet "Varebiler m.v. registreret 1. gang fra og med den 3. juni 1998 og indtil og med den 24. april 2007, der anvendes delvist erhvervsmæssigt" og "2001-2500 kg" altså kr. 6.550,- årligt ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu får du lige svaret på dit første spørgsmål - så kigger jeg lige på det andet (det med tilbagebetalingen).

Jeg har været nede i det oprindelige lovforslag (L89 fra 2. juni 1998) for at se, hvordan man dengang opfattede "brugt til erhvervsmæssig virksomhed".

Spørgsmålet er jo - om en bil, der skattemæssigt holdes uden for virksomhedens formue, kan anses som erhvervsmæssigt benyttet. Det er jo sådan set det, du har lagt til grund at den ikke kan, og derfor betalt fuld tillægsafgift for privat anvendelse.

Min konklusion er, at den skattemæssige behandling af varevognen ikke er afgørende for, om bilen i forhold til vægtafgiftsloven (som er den lov, hvor tillægsafgiften er fastsat) kan anses som erhvervsmæssigt benyttet.

Dette er analogt med sondringen mellem moms og skat - som du jo kender, hvor de to lovsæt skal håndteres hver for sig.

Med andre ord: Jeg mener du kan lade bilen indregistrere til delvis erhvervsmæssig anvendelse uden skattemæssige konsekvenser.

Som sagt - så kigger jeg lige på det med tilbagebetalingen.

Vh
Lars

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Tusind tak for fyldestgørende svar. Spændende at se om nogle andre har kommentarer og evt. er af anden mening :-)

Glæder mig til at du vender tilbage med svar vedr. tilbagebetaling.

Men under alle omstændigheder, så skal jeg vel henvende mig til skat ? Hvem er det nøjagtigt hos dem jeg skal have fat i ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Glæder mig til at du vender tilbage med svar vedr. tilbagebetaling.

Der er desværre ikke så meget at glæde sig til. Det er et af de områder, hvor "bordet fanger" - dvs. hvis du indregistrerer din bil til fuld privat kørsel, så er det et endegyldigt valg, frem til det tidspunkt, hvor du ændrer registreringen.

Der er faldet en landsskatteretskendelse på spørgsmålet: http://www.momsmail.dk/Dokumenter/10%20LSR/2005/MM%202005-238-10.asp. Kendelsen er temmelig klar.

Jo hurtigere du får ændret registreringen, jo hurtigere kan du spare nogen penge.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Tak for super godt svar med henvisninger Smile

Jeg undrede mig over SKAT's angivning i varebilsblanketten og ringede til dem. Årsagen til at jeg ikke har min bil registreret (har jeg nu fundet ud af), som blandet privat/erhverv, er at bilen ikke er registreret på mit momsnr., men istedet er registreret på mit CPR-nr. (Jeg var ikke momsregistreret da jeg købte den).
Da den ikke er registreret på mit momsnr., så kan jeg ikke forsvare overfor SKAT at jeg ikke kunne køre i f.eks. en alm. personbil ifht. en gulpladebil (varebil). Da jeg kun transporterer mig selv rundt, så er det lidt svært at overbevise dem om at en varebil er nødvendig.

Anderledes så det ud, hvis bilen var registreret på mit momsnr., så ville jeg kunne registrere den til blandet privat/erhverv. Det er den så ikke af den årsag at det er for dyrt, da jeg ikke kører km nok erhvervsmæssigt.

Det er godt nok ikke for normale mennesker at finde ud af de skide love. Hvor er det træls at det skal være så svært og uoverskueligt, samt oven i hatten dybt forvirrende....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:
Da den ikke er registreret på mit momsnr., så kan jeg ikke forsvare overfor SKAT at jeg ikke kunne køre i f.eks. en alm. personbil ifht. en gulpladebil (varebil). Da jeg kun transporterer mig selv rundt, så er det lidt svært at overbevise dem om at en varebil er nødvendig.

Vil lige sikre mig - det er ikke noget SKAT har sagt til dig, vel ? Altså at du skal godtgøre at du "har brug" for en varevogn for, at de skal acceptere, du registrerer den til erhvervsmæssig anvendelse !

Mht:

IT-Konsulenten:

Anderledes så det ud, hvis bilen var registreret på mit momsnr., så ville jeg kunne registrere den til blandet privat/erhverv. Det er den så ikke af den årsag at det er for dyrt, da jeg ikke kører km nok erhvervsmæssigt.

Også den må jeg spørge, om det er SKAT, der har oplyst ?  Og i givet fald, om hvad det var de sagde, der var for dyrt ?

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)