Problemet som jeg ser det er ikke at du ikke selv kalder dig seo-ekspert, problemet er at der ikke er andre der gør det! Hvad folk kalder sig selv, tror jeg efterhånden de fleste tager med et gran salt :-)
Nu er der folk som kalder mig for SEO ekspert, men ja du har ret i at jeg skal fokuserer meget mere på personlig branding :) Men ja det kan da godt være at dem der siger de er eksperter bliver taget med en gran salt :)
Din test med duplicate content, er rigtigt god, jeg tror faktisk lidt det kunne være din vej, til at blive bemærket som værende en der ved noget om seo. Du kunne sætte dig for at lave den ultimative liste over seo krav til cms'er.
Jeg synes nu også at jeg er godt i gang med at fortælle folk at jeg rent faktisk ved hvad jeg snakker om og at jeg ikke er den der 15 årige med 11 års erfaring som vi tidligere har været inde på :) hæ
Med hensyn til Duplicate content, så er jeg faktisk lige nu i gang med et værktøj, hvor brugeren kan indskrive domæne, og så tester værktøjet forskellige ting parametre og kommer så tilbage med et resultat. der er bare mange ting man lige skal tage hensyn til, før jeg gør værktøjet offentligt.
At lave en ultimativ liste over SEO-krav for CMS løsninger, den vil jeg tænke over, men jeg tror ikke at det bliver mig som laver den, da det til dels er at forære en hel del viden, og ikke mindst mange års SEO-tests, SEO læsning og meget andet, væk til folket. Men også fordi det så vil gøre at jeg pludselig får mange konkurrenter :) da alle guldkornene bliver lagt på bordet.
Jeg synes dit site, virker meget grundigt og forklarende, med en masse god viden. Måske kunne det være en ide, at få en tekstforfatter til at hjælpe med at sige det samme på meget mindre tekst. Jeg mener det var Mark Twain, der engang skrev at han undskyldede for længden af brevet, man han havde ikke tid til at gøre det kortere.
Hæ, det var det der med at jeg jo i bund og grund er betydelig mere nørd end sælger, når det kommer til mig selv(personlig branding), mine produkter og formidling af den viden jeg har og vil give.
Så ja det vil helt sikkert hjælpe mig hvis jeg fik en tekstforfatter, ikke mindst fordi jeg helt sikkert ikke skriver grammatisk korrekt, med stavefejl og jeg ska komme efter dig. Men samtidig er jeg nok også lidt for nørdet, da jeg gerne vil fortælle så meget som muligt om mit primære produkt og min viden. Mine venner og samarbejdspartnere siger lidt det samme... Har også prøvet med nogle tekstforfattere, men de kunne ikke leverer.
Når det kommer til den personlige branding, så er det rigtigt godt at du har 15 års erfaring (hvilket faktisk er ligeså langt tid som jeg, hvis man tæller fra hvornår jeg begyndte at tjene penge på web-programmering). Men med så lang tids erfaring, er det væsentligt at man kan pege på nogle imponerende bedrifter, f.eks. bruger jeg ofte min konsulent tid på 5 år, som mentor, arkitekt i top 25 virksomheder.
Nu er der ikke så mange af de store virksomheder jeg har arbejdet for "endnu", alene af den grund at jeg startede ud med den ideologi at private også skulle have råd til en hjemmeside. Problematikken kom så der at mit system blev for stort, og jeg havde lagt rigtig mange timer i systemet. Hvilket fik mig til at tænke mere på virksomheder frem for private. Det kom dog lidt sent hvis man kan sige det sådan. Og da jeg så begyndte at tænke på virksomheder, fik jeg et samarbejde som resulterede i et tab på ca 400.000,-, alene af den grund at de lavede en "stein bagger" på mig. Det har jeg så lært af siden. Heldigvis gik jeg da ikke nedenom og hjem på grund af det. og samtidig blev mit system endnu større, for jo de fik mig til at se tingene fra lidt andre sider også, samt andre kundegrupper.
Og ja personerne er blevet nævnt på amino før, men den dårlige omtale er vidst blevet fjernet igen. De er iøvrigt heller ikke til at opstøve.
Men jeg tror nu ikke det hjælper så meget at nævne de større virksomheder jeg har arbejdet for, jeg nævner dem jo allerede på min side (bl.a. Netto og MyTravel), har dog ikke lagt så stor fokus på det. og det kan jo være det er der fejlen ligger.
På samme måde ville det være fedt, hvis du kunne "prale" af nogle seo-bedrifter, seriøs/misundelsesværdige opgaver. Hvis ikke man kan det kommer den lange erfaring lidt til at virke lidt tragisk.
Først og fremmest er det reelt set ikke så godt at rende og prale med de SEO opgaver man har løst, Google følger jo med også. Yderligere skal du huske på at mit primære produkt aldrig har været søgemaskineoptimering, det har været sekundært for mig. Mit primære produkt har og vil nok altid være søgemaskinevenlige hjemmesider. Det er ikke fordi jeg ikke kan søgemaskineoptimerer hjemmesider, for det bliver jeg jo nød til at kunne for at have den fordel som andre CMS leverandører ikke har.
Men omvendt, hvis jeg så fortæller dig at et site jeg engang lavede var skyld i at kunden steg næsten 400% i besøg fra søgemaskinerne, og samtidig kom 80% af alle deres besøg fra søgemaskiner. før skiftet kom deres besøg fra søgemaskinerne i 95% af gangene ind via ord der relaterede til firmanavnet, mens dette blev næsten omvendt så kun ca 10% kom ind via orde der relaterer til firmanavnet.
Alt sammen udelukkende fordi de skiftede til mig og min løsning. Stadig med samme indhold og tekst som på den gamle hjemmeside og ingen søgemaskinemand til lige at optimerer de forskellige tekster. Altså udelukkende et skift af system samt programmering af moduler var der tale om.
Så vil du uden tvivl sætte spørgsmålstegn ved det, og det samme vil rigtig mange andre også gøre.
Så kunne jeg så fx sige, jamen det var udelukkende derfor, og selvfølgelig min viden om SEO og det at jeg til hver en tid, hvis kunden ønsker det, programmerer moduler så det er søgemaskinevenligt. Hvilket betyder at fx et billedgalleri ikke bare er et billedgalleri, der skal også være et væld af muligheder i forhold til SEO, og samtidig skal dette jo bygges op i frontend så det er bedst mulig for hjemmesidens besøgende og ikke mindst søgemaskinerne. Ja jeg vil egentlig ikke komme ind på detaljerne, da det er en af mine hemmeligheder, men jeg kan fortælle dig at en funktion hos mig ikke bare er en funktion.
Men du vil helt sikkert stadig som skeptiker sætte spørgsmålstegn ved det. har jeg ret?
Angående komprimerings eksemplerne så tror jeg at jeg ville holde dem ude af en check-liste, vi bruger selv minifisering og komprering med zip af css. Men på markup fandt vi at minifisering faktisk gjorde det langsommere samlet.
ok, er du sikker på at i så brugte den rigtige metode? altså jeg mener, det har jeg ikke lige oplevet. jeg har kun oplevet det modsatte. jeg kan da lige teste det igen :) altså fjerne minificeringen af html på min egen hjemmeside.
Mht. hvordan Google ser siden så er det vel næppe tvivl om at de bruger abstrakte syntaks træer, så det der minifiseres er væk, når Google ser det.
Google både ser og anbefaler minificering, ligesom deres cached pages også er minificeret. Yderligere minificere Google også selv sine egne sider, deres metode er bare noget mere.
Jeg må indrømme, at jeg stadig har svært ved at se seo-venlighed som killer-feature for et cms. Problemet er som sagt kommunikationen og at der er for mange der prøver det samme, men det kommer selvfølgeligt også an på ambitionsniveauet.
Jep, du har ret i at der er mange som siger de har et søgemaskineveligt system, også selvom det eneste de reelt set har af søgemaskinevenligt er unikke titles :) Og så er der selvfølgelig også dem som siger de har et søgemaskinevenlig CMS, men ikke selv aner noget om søgemaskineoptimering... Men det er blandt andet også derfor jeg skriver om så mange forskellige ting på min hjemmeside om alt det her, og ikke mindst hjælper en helt del mennesker her på amino, både med svar, men også reelle opgaver som jeg løser.
Jeg ville være meget interesseret i at hører en ligende kritik og gode råd, af vores eget koncept. Hvis du har tid :-)
Lige nu skal jeg lige arbejde lidt på en kunde. men jeg kan da se på lidt i morgen.
Hold da op den blev lang denne gang :)
MVH Kim