Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbelt URLs i sitemap

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette skal ikke være et spørgsmål for eller imod brugen af sitemap. I dette ene tilfælde er det bestemt (fra CMS udbyder) at det skal benyttes og meldes til Google. For evt at undgå brugen af sitemap skal der altså skiftes CMS system, men den tager vi senere.

Spørgsmålet er om det er et problem at de listede URLs bliver listet dobbelt. Altså et problem i henhold til hvordan Google ser indholdet af siden? 

Det er de helt korrekte URLs der automatisk listes i sitemappet, men de bliver (på nær enkelte tilfælde ) alle listet dobbelt.

Er det et problem, eller har det som CMS udbyder siger "ingen betydning, der er ikke noget i det". Eller er det deres nemme forklaring for at slippe for at gøre noget ved det?

 

Johnny

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det XML sitemap der benyttes lister hver side med mere end en enkelt URL så ER DET BESTEMT et problem! Hvis jeres CMS udbyder siger noget andet er det blot en grund mere til at skynde sig væk (udover den første grund du selv nævner, at XML sitemaps ikke er valgfrit)

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

johnny_lynge:

Dette skal ikke være et spørgsmål for eller imod brugen af sitemap. I dette ene tilfælde er det bestemt (fra CMS udbyder) at det skal benyttes og meldes til Google. For evt at undgå brugen af sitemap skal der altså skiftes CMS system, men den tager vi senere.

Spørgsmålet er om det er et problem at de listede URLs bliver listet dobbelt. Altså et problem i henhold til hvordan Google ser indholdet af siden? 

Det er de helt korrekte URLs der automatisk listes i sitemappet, men de bliver (på nær enkelte tilfælde ) alle listet dobbelt.

Er det et problem, eller har det som CMS udbyder siger "ingen betydning, der er ikke noget i det". Eller er det deres nemme forklaring for at slippe for at gøre noget ved det?

 

Johnny

 

Det er nok kun Google der endegyldigt kan svare på det, da det jo kommer an på hvordan de læser dit sitemap og behandler de data der er i det.

Men ingen tvivl om at det er sløseri fra CMS udbyderens side ...jeg ville klart gå dem på klingen med det. Er der evt. angivet forskellige datoer, prioriteringer eller andet for de forskellige indlæg? For så kan det jo være svært for Google (og andre søgemaskiner) at finde ud af hvad de skal forholde sig til.

Uanset, bør CMS udbyderen få det på plads.

:-) Andy

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

 

Tak for dit hurtige svar.

Bare lige for at præcisere, fordi jeg kommer i tvivl om min formulering i det oprindelige indlæg. Den enkelte side vises ikke i sitemappet på flere forskellige URLs, men vises dobbelt forskellige steder i sitemappet på den ene korrekte URL.

Hvori ligger problemet præcist ved et sitemap der som her lister hver side mere end en enkelt gang? Hvad gør det for Google robottens syn på siden og evt på efterfølgende indeksering?

 

Johnny

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andy

Tak for svar

 

Så må jeg jo ringe til Google og spørge Smile

 

Ja der er forskel på de forskellige listings i f.eks <Lastmod>

 

Jeg planlægger også at "gå efter dem" med problemstillingen, men først var det lige en god ide at få be- eller afkræftet om andre end mig selv mente det var sløseri og potentielt skadeligt. Og meget gerne hvordan det potentielt kan være skadeligt, for det aner CMS udbyder jo tydeligvis ikke 

 

Johnny

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes hellere du skal vende det om og spørge din leverandør, hvorfor de insisterer på at lave fejl. Det giver da ingen mening med de dobbelte henvisninger.

Og at de ikke kan slå XML sitemaps fra er helt ude i hampen.

Det du beder om er hjælp til er, hvodan man mest sikkert kan køre fuld på motorcykel uden stythjelm :)

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

johnny_lynge:

Hej Andy

Tak for svar

 

Så må jeg jo ringe til Google og spørge Smile

 

Ja der er forskel på de forskellige listings i f.eks <Lastmod>

 

Jeg planlægger også at "gå efter dem" med problemstillingen, men først var det lige en god ide at få be- eller afkræftet om andre end mig selv mente det var sløseri og potentielt skadeligt. Og meget gerne hvordan det potentielt kan være skadeligt, for det aner CMS udbyder jo tydeligvis ikke 

 

Johnny

 

Det er rigtig skidt hvis <LASTMOD> er forkert ...for med mindre at Google har taget forbehold for noget så kikset som dét ...så risikerer du at nogle af dine sider ikke bliver opdateret i Google.

:-) Andy

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg synes hellere du skal vende det om og spørge din leverandør, hvorfor de insisterer på at lave fejl. Det giver da ingen mening med de dobbelte henvisninger.

Og at de ikke kan slå XML sitemaps fra er helt ude i hampen.

Det du beder om er hjælp til er, hvodan man mest sikkert kan køre fuld på motorcykel uden stythjelm :)

 

Jeg tænker såmænd ikke at de insisterer på at lave fejl, de er nok bare ikke vidende om at det de leverer er fejl og skaber fejl. Som nævnt tidligere har holdningen fra deres side været "at det betyder ingenting", "google ignorerer det".

Min sunde fornuft siger mig at det i hvert fald ikke på nogen måde er positivt og i bedste fald ikke har nogen betydning, men at det burde fixes så der ikke er nogen grund til tvivl og bekymring.

Før jeg banker dem lidt i hovedet igen, for at gøre tingene som de ud fra sund fornuft bare burde være, ville jeg blot gerne have lidt viden om problemstilling med i baghånden..rigtigt og forkert, og hvad kunne resultatet være i værste tilfælde.

Men er igang med at tvinge en ændring igennem..for gider bestemt ikke køre fuld på motorcykel uden styrthjelm :)

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Andy Max Jensen:

johnny_lynge:

Hej Andy

Tak for svar

 

Så må jeg jo ringe til Google og spørge Smile

 

Ja der er forskel på de forskellige listings i f.eks <Lastmod>

 

Jeg planlægger også at "gå efter dem" med problemstillingen, men først var det lige en god ide at få be- eller afkræftet om andre end mig selv mente det var sløseri og potentielt skadeligt. Og meget gerne hvordan det potentielt kan være skadeligt, for det aner CMS udbyder jo tydeligvis ikke 

 

Johnny

 

Det er rigtig skidt hvis <LASTMOD> er forkert ...for med mindre at Google har taget forbehold for noget så kikset som dét ...så risikerer du at nogle af dine sider ikke bliver opdateret i Google.

:-) Andy

 

Tak for svaret Andy..

 

Iøvrigt, hvordan "opfører" Google sig i henhold til indholdet af sitemap. Udover at den får angivet en given URL, hvad bruger den så de andre oplysninger til, f.eks nedenstående:

<loc>http://www.min-side.dk/</loc>
<lastmod>2010-11-29T00:00:00+01:00</lastmod>
<changefreq>daily</changefreq>
<priority>1</priority>

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

johnny_lynge:

Tak for svaret Andy..

 

Iøvrigt, hvordan "opfører" Google sig i henhold til indholdet af sitemap. Udover at den får angivet en given URL, hvad bruger den så de andre oplysninger til, f.eks nedenstående:

<loc>http://www.min-side.dk/</loc>
<lastmod>2010-11-29T00:00:00+01:00</lastmod>
<changefreq>daily</changefreq>
<priority>1</priority>

 

<changefreq> og <priority> har jeg altid syntes var lidt kikset, og udelader dem ofte.

<changefreq> er til at angive hvor ofte Google bør kigge tilbage.

<priority> er til at angive hvor højt man vægter siden. Hvad Google, eller andre, bruger de to til er der mange forskellige meninger om. Personligt lader jeg som regel være med at bruge den, da jeg mener at søgemaskinernes øvrige vægtning af en side er mere relevant.

<lastmod> bruges til at se om den seneste version er indekseret.

:-) Andy

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)