Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til selv i I/S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker at starte et I/S op fra januar. Virksomheden vil være i virksomhedsskatteordningen.

Mit spørgsmål er dog: Hvis vi har 100.000 kr. i overskud i virksomheden, så betales der 28% heraf, så ledes vi har 72.000 kr. tilbage på virksomhedskontoen. Hvis jeg vælger at overføre 20.000 heraf til mig selv i løn, hvad sker der så?

Betaler jeg (40%-28%) + 8 % AM-bidrag = 20 % af de 20.000 kr., således jeg skylder SKAT 4.000 kr. af de 20.000 som jeg overfører?

Er det ens om jeg har en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S i virksomhedsskatteordningen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

VSO-skat er 25%.

Det er ikke I/S`et, der beskattes, men jer personligt.

Du betaler ikke 8% arbejdsmarkedsbidrag af VSO-opsparing.

 

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for svar.

Vil det sige at hvis vi har 100.000 i overskud, så beskattes vi hver 12.500 kr. 

Hvis vi fx ét år senere udbetaler de 100.000 kr. som 50.000 til hver af os, så beskattes vi begge 15% af de 50.000 kr? (Hvis vi antager vi begge betaler 40% i skat)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes.....dog skal der også betales arbejdsmarkedsbidrag 8%, når i hæver

af det opsparede overskud.

 

MvH

Peter

Fra Humlebæk
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er helt rigtig hvad Peter skriver omkring virksomhedsordningen.

Hvis du tager et enkelmandsvirksomhed skal du betale personlig skat af virksomhedens overskud, men du kan også trække underskud fra. Det skal indberettes som B-indkomst.

Har du eventuelt overvejet et ApS selskab istedet for I/S? Kapitalindskud er kun på 80.000 kr. i denne tid.

I et ApS vil du ikke hæfte personligt for en eventuel krav fra en kreditor.

Venlig hilsen

Thomas

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håbede, at VSO ville gøre det attraktivt at beholde likviditet i virksomheden samtidigt med at det ikke ville påvirke min SU. Det lader vist til at det påvirker alligvel, da jeg bliver personligt beskattet.

Problemet ville selvfølgelig blive løst ved at stifte et ApS, men jeg ønsker ikke at ændre mine personlige aktieportefølje for at flytte pengene over i et selskab.

Vi kunne evt. overveje at stifte et s.m.b.a., men jeg er ikke sikker på det ville læse problemerne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen VSO gør det attraktivt.

VSO opsparing holdes udenfor SU-grundlaget.

Du er ikke anderledes stillet ved selskab.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

 

Jeg håber, jeg må koble mig på denne tråd. Mit spørgsmål er i forlængelse af ovenstående.

 

Jeg oprettede tidligere i år et IS sammen med min samboende kæreste. Virksomheden er (indtil videre) kun blevet brugt til et enkelt bijob.

 

Jeg har netop udbetalt et honorar til mig selv. Der er 25.000 kr. tilbage i virksomheden (75.000 kr. hvis jeg medregner endnu ikke betalt moms for 4. kvartal 2010), som så må være dens overskud for 2010.

 

Omsætningen har været under 300.000 kr., så der er ingen oplysningskrav udover oplysninger om revisorbistand. Sådan har jeg i hvert fald forstået SKATs beskrivelse. 

 

Mit spørgsmål er derfor: Hvad skal jeg stille op med disse 25.000 kr.?  

 

På forhånd mange tak,

 

MVH

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvordan...står de 25k på bankkontoen?

Hvis ja....enten lade pengene stå eller trække dem ud.

Så der er frit slag, får dog indflydelse på I/S`ets egenkapital.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Først: Tak. Værdsat.

Dernæst: Yes, de står på bankkontoen. Skal betale jeg så selv indbetale VSO sats på 25 % af de 25.000?

VH

Thomas

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)