Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturadato eller betalingsfrist?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Sidder med regnskabet for 4. kvartal, og stødte på en lille usikkerhed.

Jeg har, ved at læse på Amino, fundet ud af, at fakturadatoen er den gældende i et momsregnskab.

Så jeg har en faktura fra i dag, d. 28-12-2010 som skal betales d. 04-01-2010.
I mit regnskab, har jeg en kolonne der hedder "Bank Debet", hvor jeg skriver beløbet jeg skal have ind, i henhold til fakturaen. Men det er jo egentlig ikke helt rigtigt, hvis man læser det som, at der d. 28-12-2010 gik x antal kroner ind på kontoen - for det afhænger jo af hvornår kunden betaler!

Desuden, hvad hvis kunden vælger at opsige sit abonnement d. 02-01-2010? Så har jeg allerede (teoretisk set) indberettet beløberne til skat. Hvad gør jeg så?

 

Håber nogen vil hjælpe.

Venlig hilsen og godt nytår,

Sune Smile

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du gør det at du bogfører den udgående faktura på debitor kontoen. Ved at summe den så kan du se hvad du har udestående.

Når kunden så betaler så skal du kreditere debitor kontoen. Det samme gælder hvis kunden opsiger inden betalingen.

Hvis kunden opsiger sit abonnement så laver du en kreditnota som udligner den faktura du lavede. Så de penge du har indberettet bliver så ført tilbage når næste regnskabsår er slut.

Så måden du kan gøre det på er kort:

Sende faktura til kunde: Debit fulde beløb på debitor, Kredit momsbeløb og kredit beløb uden moms på varesalg (eller hvad du bruger der)

Når kunden så betaler så skal du : Kredit fulde beløb på debitor og debit banken.

På den måde har du et godt overblik over hvad du har udestående ved årsafslutningen.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)