Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videre fakturere faktura til udlandet - moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Har brug for lidt vejledning mht. EU moms.

Hvis et firma har en faktura der er betalt i DK på 100 kr. + moms = 125 kr. 

Virksomheden har momspligtige aktiviteter på 70%. Virksomheden skal viderefakturere omkostningerne med hhv. 10% til et EU land og 20% et andet danske selskab.

Den samlede omkostning er således på:

100 kr.

30% ej fradrag (30% af 25 kr.) 7,5 kr.

I alt 107,5 kr.

Virksomheden har indgået en aftale om at kunne fakturere sine omkostninger til et datterselskab indenfor EU, dvs. 10% af de 107,5 kr. viderefakturers til datterselskabet i EU. 

 20% af de 107,5 viderefaktureres til et dansk selskab. 

Spørgsmål

1) kan de 10,75 kr., (inkl. 30% ikke refunderbar moms) viderefaktures til et EU land? EU landet vil så pålægge erhvervelsesmoms og altså betale 10,75 + erhvervelsesmoms. Kan EU landet så få refunderet momsen

2) Kan man viderefakturere 20% af 107,5 kr.  = 21,5 kr. + 25% moms = 26,9 kr. til et dansk selskab? Argumentet er, at det selskab der vil viderefakturere de 21,5 kr, har de omkostninger, og der er indgået en aftale om at de kan viderefakturere alle sine omkostninger til et andet selskab. Men får man så ikke for meget fradrag for momsen?

 

På forhånd tak for hjælpen!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ninanina

Bare sådan helt grundlæggende - den moms, der viderefaktureres (altså de 75 øre eller 1,5 kr.) - vil aldrig kunne blive momsfradragsberettiget nogen steder. I samme øjeblik den viderefaktureres bliver den til det man kalder en "indbagt moms". Momsen er "bagt ind i den samlede pris" og kan ikke længere udskilles.

Billedet er, at du heller ikke kan udskille bestanddelene i brødet, når først brødet er bagt.

Det vil sige, at det vil være erhvervelsesmomsen i 1) og den pålagte moms i 2) der er fradragsberettiget.

Men, om det så er det "endelige" i dit tilfælde, vil jeg så ikke sige. Hvis der er tale om store beløb, "betalerne" har fuldt momsfradrag og afhængigt af brancher, kan der være fordel i at arbejde med strukturen for at maksimere momsfradragene.

Hertil er Amino nok ikke stedet - der vil jeg - hvis det er relevant, henvise til de momseksperter som findes rundt omkring. Deloitte og PwC ville jeg kontakte. Dyrt - Ja ! - Det er også derfor det skal være forholdvist betydelige beløb.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
Deloitte og PwC ville jeg kontakte.

 

Selv ville jeg kontakte Peter Svendsen fra KPMG. Ham har jeg haft endog meget gode erfaringer med i komplekse selskabskonstruktioner.

Dyrt - men lønsomt!

/Henrik

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)