Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 stk. enkeltmandsvirksomheder - hvad er bedst ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har pt. en enkeltmandsvirksomhed som jeg synes kører rigtig godt...

Jeg har nu fundet en niche som jeg ønsker at drive som en selvstændig enkeltmandsvirksomhed.

Men man kan vist ikke have mere end én registreret enkeltmandsvirksomhed...?

I følge SKAT så er der følgende muligheder for oprettelse af virksomhed nummer 2:

·       ny virksomhed kan oprettes på eksisterende CVR-nr. med mulighed for supplerende navn og bibranche
·       der kan oprettes administrativt nummer (SE-nr.)

 

Så tænker jeg, hvad pokker er det lige et "administrativt" nummer er ?

Jeg vil gerne holde min niche forretning så lang som muligt fra min primære enkeltmandsvirksomhed...

Kan man det ud fra de to muligheder ?

Mange Hilsner

Martin.

Brandt Logistics - Skindergade 15 - 1159 København K - Tel: (+45) 7199 0315 - Fax: (+45) 5555 0325 - info@brandt-logistics.net - www.brandt-logistics.net

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan eje alle de enkeltmandsvirksomheder man vil...

Jeg ville oprette et SE-nr. under dit CVR-nr.

Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar.

Skal lige se om jeg har forstået det korrekt...

Min nuværende enkeltmandsvirksomhed fortsætter altså som "hovedvirksomhed" med det CVR-nummer jeg har idag.

Efterfølgende registreres min niche-virksomhed med et SE-nr.

niche-virksomheden benytter sig af hovedvirksomhedens CVR-nummer.

det vil sige at niche-virksomheden ikke er en selvstændig virksomhed, men en under-virksomhed af min hovedvirksomhed?

Når jeg fakturerer kunder der handler med niche-virksomheden, så skal de faktureres af hoved-virksomheden og dennes CVR-nummer ?

Er dette korrekt forstået ?

Er der ved denne løsning fælles regnskab for begge virksomheder, altså sådan så det er det samlede resultat (primær virksomhed + niche virksomhed) der opgives til SKAT ?

Brandt Logistics - Skindergade 15 - 1159 København K - Tel: (+45) 7199 0315 - Fax: (+45) 5555 0325 - info@brandt-logistics.net - www.brandt-logistics.net

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Brandt:

Når jeg fakturerer kunder der handler med niche-virksomheden, så skal de faktureres af hoved-virksomheden og dennes CVR-nummer ?

Er dette korrekt forstået ?

Nej.

Du kan lave en delregistrering således at hvert afdeling har sit eget momsnummer og laver særskilt regnskab.

Hver af dine afdelinger afregner således med sit eget momsnummer.


/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg ved ikke, om du hører til de 95% - men jeg har indtryk af at 95% af alle dem, der taler om at lave en delregistrering, gør det fordi, de ønsker de forskellige aktiviteter økonomisk opdelt, og af den grund tror, at det kræver et selvstændigt momsnummer til hver del.

Det er ikke tilfældet.

Du må gerne i dit regnskab, lave en opdeling af dine aktiviteter, og fortsat afregne momsen under ét nummer.

Problemet er selvfølgelig navnet, hvis du gerne vil registreres i CVR med dit "firmanavn" v/Martin..., men der (mener jeg) ikke en delregistring vil hjælpe dig. For det vil stadig kun være dit CVR-nummer, som findes i CVR-registret.

Selv gør jeg det, at jeg bruger mine forskellige "mærker", v/Lars... når jeg skriver fakturaer. Jeg har endnu ikke haft problemer med det.

Husk, at hvis du delregistrerer dig, så skal du lave to momsregnskaber, som skal fuldstændig adskilles og to momsangivelser.

Læs evt lidt mere her: http://www.amino.dk/regnskab/Artikler/Artikel.aspx?id=782

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Problemet er selvfølgelig navnet, hvis du gerne vil registreres i CVR med dit "firmanavn" v/Martin..., men der (mener jeg) ikke en delregistring vil hjælpe dig. For det vil stadig kun være dit CVR-nummer, som findes i CVR-registret.

Dette er vel ikke tilfældet hvis du validerer de enkelte momsnumre i SKAT's system. Der vil de respektive firmanavne fremgå.

CVR-registret er ikke egnet til at kontrollere for moms. Det hænder at jeg støder på selskaber hvis CVR-nr ikke findes ved momsvalidering og hvor jeg efterfølgende har fået oplyst et SE-nummer som er registreret for moms.

/Henrik


/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
CVR-registret er ikke egnet til at kontrollere for moms. Det hænder at jeg støder på selskaber hvis CVR-nr ikke findes ved momsvalidering og hvor jeg efterfølgende har fået oplyst et SE-nummer som er registreret for moms.

Klart enig. Det jeg tænker på, er nu også det mere forretningsmæssige. Jeg er 99,99999999% sikker på, at langt de fleste, som vil tjekke en virksomhed, slår op i CVR - og ikke hos SKAT.

Det er kun gamle tosser som du og jeg, som kan finde på at smutte forbi SKAT (nåhh ja, så og måske et par stykker mere - men de er undtagelserne) Stick out tongue  .

Vh
Lars

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Under et CVR-nummer har jeg to aktiviteter kørende under hver deres branche.

Den ene aktivitet kører under mitfirma / aktivitet2, mens den anden aktivitet kører under mitfirma.

CVR-nummeret er det samme.

Og jeg har kun et CVR-nummer og et momsregnskab og et årsregnskab.

Det ville alligevel ingen forskel gøre om det var opdelt, og med kun et regnskab spares en masse tid.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Det ville alligevel ingen forskel gøre om det var opdelt, og med kun et regnskab spares en masse tid.

Præcis. For dig gør det ingen forskel. Men det er her man skal overveje, hvad man påtænker at gøre med sit firma i fremtiden. Hvis man eksempelvis vil sælge en af sine aktiviteter en gang i fremtiden kunne det tale for at opdele regnskabet efter aktivitet.

Man bør også overveje hvilket signal en branchekode sender. Hvis man er registreret som tømmer og biaktiviteten er finansrådgivning vil jeg f.eks. undres over vedkommendes "evne" hvis jeg slog op i CVR og så at den som tilbyder finansrådgivning er en tømmervirksomhed.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)