Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsrefusion i udlandet

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Her på Amino støder man jævnligt på spørgsmål om momsrefusion i udlandet. Området kan anskues forholdsvist enkelt - og på en og samme tid kan det være ekstremt detaljeret.

Det enkle ligger i de overordnede linjer:

  • Hvem kan søge
  • Hvor skal der søges
  • Hvornår skal der søges

... og det detaljerede er, "Hvilke udgifter der kan søges momsrefusion for", for svaret forudsætter faktisk, at man et betydeligt kendskab til momsfradragsreglerne i det land, hvor udgiften er afholdt.

Den detaljerede del holder vi os klogeligt fra hos Skatteekstrakten.

Til gengæld har vi skrevet en artikel, der starter "ved starten" - nemlig gennemgår de punkter en virksomhed skal igennem før den overhovedet når dertil, at momsrefusionsansøgningen skal laves: http://www.amino.dk/regnskab/Artikler/Artikel.aspx?id=800

Kommentarer er selvfølgelig velkomne.

Vh
Lars

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Lars Gosvig

Fin artikel du har begået.

Jeg har dog et spørgsmål i forbindelse med afsnittet ”Momsfradragsret i hjemlandet”. Her skriver du:

”En fuldt momspligtig dansk virksomhed kan således godt få momsrefusion af udgifter til leje af personvogne i et andet EU-land, selvom en tilsvarende udgift i Danmark er undtaget fra retten til momsfradrag.”

Det læser jeg som, at virksomheder kan opnå momsrefusion af udgifter, der ikke er momsfradrag for i den pågældende virksomheds hjemland.

Men i artikel 6 i Rådets 2008/9/EF står så følgende at læse:

For at være berettiget til tilbagebetaling i tilbagebetalingsmedlemsstaten

skal en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i

tilbagebetalingsmedlemsstaten, gennemføre transaktioner, der

giver ret til fradrag i den medlemsstat, hvor han er etableret.

Det læser jeg som, at en virksomhed kun kan få momsrefusion af udgifter, den har momsfradrag for i hjemlandet.

Nu har jeg læst både din artikel og artikel 6 flere gange og er efterhåndenhelt blå i hovedet, for jeg kan stadig ikke lige se sammenhængen.

Har jeg misforstået det nævnte afsnit i din artikel, eller har jeg ikke læst artikel 6 ordentlig?

Venter spændt på din kommentar. ;-)

Og på forhånd tak!

Mvh. LeonN

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LeonN

Tak for roserne.

Artikel 6 skal læses sådan, at der er tale om en virksomhed som har ret til momsfradrag. Den knytter sig ikke til udgifterne der afholdes.

Artiklen betyder i sig rene form, at hvis virksomheden er momsfri, kan den heller ikke få momsrefusion. Hvis den er delvist momsfri og delvist momspligtig, kan virksomheden få momsrefusion med sin "delvise momsfradragsprocent".

Udtrykket "gennemføre transaktioner" betyder altså "have salg i hjemlandet der giver ret til momsfradrag i hjemlandet".

Der er tværtimod ikke noget krav om, at udgiften også skal være momsfradragsberettiget i det land, hvor virksomheden er etableret. Det vil nemlig bryde med formålet med hele momsrefusionsordningen - som er at sidestille lokale momsregistrerede virksomheder med virksomheder, der gæster det pågældende land.

Hvis eksempelvis en dansk virksomhed ikke kunne få momsrefusion i Tyskland af f.eks. billeje (fordi lejen ikke er momsfradragsberettiget i Danmark), så ville den tyske virksomhed jo netop have en konkurrencemæssig fordel i forhold til den danske.

Omvendt betyder det selvfølgelig også, at en tysk virksomhed ikke kan få momsrefusion af billeje (korttidsbilleje) i Danmark, fordi en dansk virksomhed kan jo ikke få momsfradrag.

Vh
Lars

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tusinde tak for det hurtige og fyldestgørende svar.

Din artikel gav nemlig god mening mht. at virksomheder kan opnå momsrefusion af udgifter, de har afholdt i et andet EU-land, selvom de samme udgifter ikke gav fradrag i hjemlandet. Jeg har bare ikke tolket artikel 6 korrekt. Men det er på plads nu. ;-)

I øvrigt, er "delvise momsfradragsprocent" ikke det samme som pro rata satsen på momsrefusion'sk?

På forhånd tak!

Mvh. LeonN 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LeonN

LeonN:
I øvrigt, er "delvise momsfradragsprocent" ikke det samme som pro rata satsen på momsrefusion'sk?
 

Jo lige præcis. Faktisk er lige præcis artikel 6 en af årsagerne til, at Danmark har været meget ihærdige med at få indført en ny ordning, hvor refusionsanmodningen søges i hjemlandet - og i øvrigt få ændret leveringsstedet for udlejning af transportmidler.

For år tilbage var der en stor trafik af busser og tog, som blev solgt til Sverige og Tyskland og herefter lejet af danske trafikselskaber - med svensk og tysk moms - til kørsel i Danmark.

Trafikselskaberne havde (har) en momsfradragsprocent på 1 - 5 % fordi persontransport er momsfrit i Danmark. Sagen var bare, at Sverige og Tysland ikke håndhævede artikel 6 heller ikke selvom om EF-Domstolen rent faktisk havde fastlagt praksis meget tydeligt.

Det vil sige, at trafikselskaberne fik fuld momsrefusion i Tyskland og Sverige, selvom de egentlig kun burde have haft delvis refusion.  De forbrød sig ikke mod nogen regler, for de havde ikke efter svensk eller tysk ret nogen pligt til at oplyse deres delvise momsfradragsret uopfordret. De var momsregistrerede og det var alt de skulle dokumentere.

Men modellen er lukket nu - og dette er faktisk en af forklaringerne på, at billetpriserne er steget inden for de senere år.

Vh
Lars

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for svar.

Så Danmarks ihærdighed gjorde det faktisk af med trafikselskabernes indirekte tilskud?

Mvh. LeonN

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

LeonN:
Så Danmarks ihærdighed gjorde det faktisk af med trafikselskabernes indirekte tilskud?

Ja - bl.a.

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Lars

Jeg håber, det er i orden, jeg liiiige puster lidt liv i denne gamle tråd. ;-)

"Behørigt ansvarsforsikret" skriver du i artiklen.

Kender du tilfældigvis til størrelsen af en sådan forsikring, og hvad den præcis skal dække mv.?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Leon

Det vil jo variere, hvor stor en forsikring der er nødvendig. Det handler om at sikre sig mod tab som opstår som følge af servicevirksomhedens fejl, mangler og udeladelser.

Problemet er, at området jo ikke er lovreguleret - og det betyder i og for sig, at hvem som helst kan slå sig ned og tilbyde at søge momsrefusion hjem på andres vegne.

Jeg ser altid sådan på det, at virksomheder, der tilbyder en ydelse, hvor der ikke kræves forsikring, men rent faktisk har tegnet en sådan, er mere "seriøse".

Sagen er jo, at forsikringsselskabet, for at påtage sig risikoen, undersøger, om den forsikrede rent faktisk har forstand på det, han/hun tilbyder.

Det er selvfølgelig ikke det samme som et offentlig tilsyn - men det er bedre end ingenting.

Så for at sammenfatte: Med behørigt mener jeg, at virksomheden er forsikret i et omfang, så man som kunde kan se sit eventuelle krav dækket ind.

Vh
Lars 

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for dit input, og du har da helt ret mht. det "seriøse".

Jeg har en aftale med en assurandør på mandag, så jeg vil bare lige høre din vinkel på det, og om der evt. var noget jeg skulle være opmærksom på.

Så endnu engang mange tak ;-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)