Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter konto

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 20. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

jeg står og skal til og oprette mig et aps, men så støtte jeg på begrebet iværksætterkonto.

På TAX.dk står der følgende

Lønmodtagere der påtænker at starte selvstændig virksomhed - eller erhverve virksomhed i selskabsform ved anskaffelse af aktier eller anparter i et selskab - kan få fradrag i skatten for indbetalinger på en iværksætterkonto. Fradraget foretages i den personlige indkomst, og kan derfor reducere skatteryderens Topskat.

Er der nogen herinde som har erfaring med sådan en konto samt kan give nogen gode råd.

Jeg påtænker mig og handle med forskellige finansielle produkter såsom valuta, råvarer og andre finansielle produkter via ex saxobank trader. Alt dette skal starte småt op med at jeg stadig har min daglige arbejde.

alle råd tages er velset.

 

mvh den nye

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej PCL

Iværksætterkonto eller etableringskonto er en mulighed for at spare op til start af egen virksomhed.

Det skal mindst opspares kr. 5.000 om året og maksimalt 40% af nettolønnen dog altid optil kr. 100.000. Opsparingen skal ske på en særlig bankkonto eller obligationsdepot, dvs. at du skal forklare banken, at det er en etableringskonto, der skal oprettes.

Der kan spares op inden man starter egen virksomhed, og i indtil 5 år efter start af egen virksomhed, såfremt man får løn eller overskud af virksomheden.

Opsparingen skal anvendes enten til køb af aktiver mv. ved etablering af virksomhed eller til køb af eksisterende virksomhed.

Hvis der købes aktiver for opsparingen skal anskaffelsessummen udgøre mindst kr. 113.900 og du skal arbejde mindst 50 timer pr. måned i virksomheden. Hvis der stiftes selskab eller købes aktier/anparter i et eksisterende selskab skal der mindst erhverves 25% af aktierne eller rådes over mindst 50% af stemmerne. Hvis der købes aktier/anparter skal opsparingen genbeskattes over en årrække.

Opsparing på etableringskonto er et ligningsmæssigt fradrag, dvs. med samme fradragsværdi som f.eks. fagforeningskontingent, ca. 33%. Det modsvares af, at der kan afskrives på de aktiver i virksomheden, som købes for opsparingen.

Opsparing på iværksætterkonto er et fradrag i den personlige indkomst, dvs. med samme fradragsværdi som f.eks. indbetaling til ratepension, ca. 56. Det modsvares af, at der ikke kan afskrives på de aktiver i virksomheden, som købes for opsparingen.

Den aktivitet som du beskriver er desværre ikke umiddelbar forenelig med etablerings- eller iværksætterkontoopsparing. Det er nemlig et krav, at virksomheden aktivitet ikke i det væsentligste må være finansiel. Det er tilfældet, hvis mindst 75% af selskabets samlede aktiver opgjort til handelsværdi ultimo året er finansielle aktiver.

Med venlig hilsen og god jul

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)