Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omkostninger ifm. stævning

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at udarbejde en stævning for en kunde, der har valgt småsags-proceduren, og derved selv vil gå i retten.

Denne kunde har bedt mig om hjælp til den indledende rykkerprocedure, og nu formulering, bilagsvurdering mv. ifm. selve stævningen. Kunden forventer naturligvis en faktura på mit arbejde. Og så kommer spørgsmålet:

Kan kunden inddrage min faktura i stævningen ifm. det samlede krav - og i så fald er der grænser ifm. dette beløb?

På forhånd tak for al hjælp.

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej,

Da kunden har bedt dig om hjælp, er der umiddelbart adgang til at opkræve disse omkostninger, men kun såfremt at skyldneren er blevet varslet om, at der vil påløbe yderligere omkostninger ved hans manglende betaling, og at disse omkostninger er rimelige og relevante i forhold til det beløb der inddrives. Se også bekendtgørelse til renteloven, og i øvrigt domstolsstyrelsens vejledning til udfyldelse af betalingspåkravs blanketten. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1387 

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk, www.inkassosager.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille,

Nedenstående er skrevet i rykkeren:

"Såfremt De ikke indbetaler ovennævnte beløb inden ovennævnte frist, ser vi os nødsaget til at indlede inkassoskridt overfor Dem, hvorved der vil påløbe betydelige yderligere omkostninger, både for vore egne inkassoforanstaltninger samt til advokat og fornødne retslige skridt, idet vi forbeholder os uden yderligere varsel at overgive sagen til domstolene.
Disse omkostninger er betydelige, og skal afholdes af Dem."

Men der er ikke påført noget beløb - hvordan kan sagsøger så forholde sig. Beløbet kan der skal inddrives er på ca. 22t. Kan sagsøger f.eks. anføre omkostninger ifm. til f.eks. kr. 2000,- eks. moms, hvis han har en faktura på dette?

På forhånd tak for hjælp

Brian

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Brian,

For det første skal den frist, der henvises til være 10 dage, for at overholde inkassolovens regler.

De omkostninger der herefter kan pålægges er de takstmæssige inkassosalærer, se linket

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=20

Som det fremgår heraf, kan der kræves kr. 1.450 ved fremmedinkasso, og dit beløb på kr. 2.000 ekskl. moms, vil derfor formentlig ikke blive godkendt af retten. Hvis der herefter indleveres betalingspåkrav og afsiges dom på baggrund heraf, skal du være opmærksom på, at  omkostningerne til fremmedinkasso formentlig vil blive modregnet i de sagsomkostninger du herefter får tilkendt for den indenretlige behandling.

Mange Hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille,

1000 tak for dine svar indtil videre. Håber du (eller an anden) vil besvare endnu et spørgsmål:

På sagsøgers fakturaer står der:

"Efter forfald debiteres rente med 1% pr. påbegyndt måned"

Er dette helt efter bogen? Og kan/skal jeg anføre dette i stævningen?
Eller kan man kun køre procesrente?

Kan nævne at det B2B, hvis det skulle gøre en forskel.

På forhånd tak

Brian

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

På baggrund af det du anfører i indlægget, kan du godt beregne 1% pr. påbegyndt måned i rente, da procesrenten kan anvendes i de tilfælde, hvor der ikke er aftalt en morarente.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Pernille Ørskov, Advokat, Lund Elmer Sandager:

Hej Brian,

På baggrund af det du anfører i indlægget, kan du godt beregne 1% pr. påbegyndt måned i rente, da procesrenten kan anvendes i de tilfælde, hvor der ikke er aftalt en morarente.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Hej Pernille,

atter en gang mange tak for dit svar. Når det det er anført på fakturaen er det så det samme, som det er aftalt?

Og kan jeg så skrive dette det i rubrik 4 (stævning). Altså:  med rente 1,0% fra 1/11-2010?

Brian

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Ja, det vil være den gældende rente. Og da det er 1% pr. påbegyndt måned, skal dette angives tydeligt i betalingspåkravet/stævningen, og startdatoen vil være forfaldsdagen.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Pernille Ørskov, Advokat, Lund Elmer Sandager:

 Og da det er 1% pr. påbegyndt måned, skal dette angives tydeligt i betalingspåkravet/stævningen, og startdatoen vil være forfaldsdagen.

Ok, den havde jeg forstået anderledes. Jeg troede det skulle være den 1. for at en måned påbegyndes. Alle måneder har jo ikke samme antal dage. Hvordan udregner man så lige det - hvor mange dage er en måned så i den henseende?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)