Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Content Delivery Network med dansk(e) node(r)?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer!

 

I jagten på øget performance og bedre skalérbarhed til Bergholts ospkrifter og Modebevægelsen har jeg foretaget en række eksperimenter med optimering af Wordpress.

Det er gået godt, men jeg CDN-løsningen gav ikke forbedrede loadtider, tværtimod, årsagen var, at jeg bruget Amazons CloudFront, og der er lidt latency forbundet med kald til den nærmeste content node (Irland).

Er der nogle content delivery networks, som har edges i Danmark?

Det er mit indtryk, at de fleste udbydere ikke tillader, at man anvender standardhoteller til cdn-agtige formål, hvilket jo ellers kunne være en fin, lavteknisk og prisbillig løsning.


På forhånd tak!

 

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:
Er der nogle content delivery networks, som har edges i Danmark?

Jeg har desværre ikke kendskab til nogen, så lytter selv med her hvis et godt bud skulle komme ind.

Selv bruger jeg linode.com fra UK (London center) og det er jeg ganske godt tilfreds med.
Et muligt alternativ til din ide med standardhoteller, så kunne man jo sætte en vserver op med en opsætning der fokuserer på speed.
Ingen andelse om hvordan man så lige skal sætte den op således, men det er der nok serveradministratorer som kan (min kan i hvert fald Smile)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:

Jeg har desværre ikke kendskab til nogen, så lytter selv med her hvis et godt bud skulle komme ind.

Selv bruger jeg linode.com fra UK (London center) og det er jeg ganske godt tilfreds med.
Et muligt alternativ til din ide med standardhoteller, så kunne man jo sætte en vserver op med en opsætning der fokuserer på speed.



Bruger du Linode som CDN? Eller som generel hostingleverandør? Jeg har haft et godt øje til dem noget tid, men vil egentlig helst slippe for at forestå nogen som helst form for serveadministration.

Det kan være jeg skal have kigget på indstilligerne for CloudFront igen, for UK og Irland burde da være nogenlunde lige snappe i det...

 

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:
Bruger du Linode som CDN? Eller som generel hostingleverandør? Jeg har haft et godt øje til dem noget tid, men vil egentlig helst slippe for at forestå nogen som helst form for serveadministration.

Jeg bruger dem som primær hosting for nogle sites, og har nogle sites på dansk server hvor jeg bruger linode som cdn.
Havde tidligere også noget hos vps.net, men de havde ret meget nedetid på deres London center. Det er Christian fra bonitet.dk som håndtere alt det med server for mig og han er god til det. Hans har også en god forståelse for hastigheder :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Verdens største CDN, Akamai har noder i Danmark (københavn). De er bestemt ikke gratis, men deres netværk er spitze klasse. 

Vi har benyttet Akamai tidligere igennem VPS.net, men de (vps.net og akamai) blev vist uvenner og så gik den ikke længere. Vi blev tilbudt Level 3 via VPS.net som vi prøvede men hvis man skal levere content i Danmark så er det ligegyldigt. 

Vi afventer pt. en quote fra Akamai på hvad det vil koste hos dem, men de er 100% individuelle og man må ikke offentliggøre den pris man har fået, så jeg vil foreslå at du selv prøver at udfylde deres formular: http://www.akamai.com/html/forms/sales_form.html og får en pris. 

 

Så kort sagt: Akamai er det fedeste CDN i verden. Det er origin pull baseret, noder kloden over og har sit eget netværk de peerer direkte ind i andre netværk med. 

 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

slightly off-topic: Shopify er også baseret på Akamai's CDN.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:

Jeg bruger dem som primær hosting for nogle sites, og har nogle sites på dansk server hvor jeg bruger linode som cdn.
Havde tidligere også noget hos vps.net, men de havde ret meget nedetid på deres London center. Det er Christian fra bonitet.dk som håndtere alt det med server for mig og han er god til det. Hans har også en god forståelse for hastigheder :-)



Ok -- cool! Tak for forklaringen. Gi'r du et link til et af de danske sites, hvor du bruge Linode som cdn, så jeg kan se, hvordan den løsning performer?

Jeg har kørt en loadtest på bonitet.dk, og den var ikke prangende (sitet er også hosted hos Linode.com) ser det ud til. Skalérbarhedsmæssigt knækker det ved 20 samtidige connections.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Frands:

Verdens største CDN, Akamai har noder i Danmark (københavn). De er bestemt ikke gratis, men deres netværk er spitze klasse. 

Vi har benyttet Akamai tidligere igennem VPS.net, men de (vps.net og akamai) blev vist uvenner og så gik den ikke længere. Vi blev tilbudt Level 3 via VPS.net som vi prøvede men hvis man skal levere content i Danmark så er det ligegyldigt. 

Vi afventer pt. en quote fra Akamai på hvad det vil koste hos dem, men de er 100% individuelle og man må ikke offentliggøre den pris man har fået, så jeg vil foreslå at du selv prøver at udfylde deres formular: http://www.akamai.com/html/forms/sales_form.html og får en pris. 

 

Så kort sagt: Akamai er det fedeste CDN i verden. Det er origin pull baseret, noder kloden over og har sit eget netværk de peerer direkte ind i andre netværk med. 

Klart! Er der grænsen for, hvor små kunder de ta'r? Jeg ligger pt. på omkring 70K unikke besøgende per måned.

Prismæssigt, hvor tæt er de så på fx Amazons CloudFront?

 

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:

Klart! Er der grænsen for, hvor små kunder de ta'r? Jeg ligger pt. på omkring 70K unikke besøgende per måned.

Prismæssigt, hvor tæt er de så på fx Amazons CloudFront?

De tager også små kunder ind. Jeg ved ikke hvad CloudFront koster, men hos Akamai betaler du kun for trafik og ikke for storage. Vi har efterspurgt en pay-as-you-go løsning hvor man køber trafik i klumper. 

Typisk vil man så købe 1 TB trafik ad gangen. Prisen pr. GB bliver nok noget der ligner et par kroner eller 3.

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:

Ok -- cool! Tak for forklaringen. Gi'r du et link til et af de danske sites, hvor du bruge Linode som cdn, så jeg kan se, hvordan den løsning performer?

Ja, men smider den lige i en mail til dig.

Kasper:
Jeg har kørt en loadtest på bonitet.dk, og den var ikke prangende (sitet er også hosted hos Linode.com) ser det ud til. Skalérbarhedsmæssigt knækker det ved 20 samtidige connections.

Hvad kører du test med?

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)