Henrik..det er altså ikke første gang, at jeg har oplevet sådanne eller lignende udtalelser......også fra andre i Amino-crew. Så kan man jo spørge sig selv, hvad foregår der bag Amino`s kulisser. Jeg vil gerne vise dig personligt nogle grelle eksempler, som stadig ligger i min personlige indbakke.
MvH Peter |
Jeg vil tillade mig at blande mig i debatten – om ikke andet fordi jeg ikke har nogen interesse i om en virksomhed vælger den ene eller anden type bistand.
Lad det være sagt med det samme – jeg har tidligere været en fagsnob. Ekstrem fagsnob. Nej faktisk en fundamentalistisk fagsnob.
Det eneste der i min fordumsfulde verden duede til noget som helst, var statsautoriserede (og til nød registrerede) revisorer. Alle andre var i min ensporede hjerne de rene amatører.
Og det er jo noget vrøvl, må jeg indrømme - selvom det piner mig at erkende mine egne fejl
Det er gået op for mig, at mange – rigtigt mange – virksomheder ikke har brug for en registreret eller autoriseret revisor. Det man har brug for er en ”bogholder” eller ”regnskabsservice”.
Det kan også vendes sådan, at jeg har fundet ud af, hvad "ikke-revisorer" faktisk kan.
"Man kan da også købe bogholderydelser hos en registreret/statsautoriseret revisor – og endda med en højere faglighed", vil nogen sige. Der skal man altså være klar over, at i langt de fleste tilfælde så laves arbejdet hos en autoriseret/registreret revisor af personer med nøjagtigt samme kompetencer som en uafhængig bogholder. Og nej – revisoren sidder ikke minutiøst og kvalitetskontrollerer arbejdet.
For ikke at køre debatten af sporet – så vil jeg vende det til nogle råd til trådstarter:
- Overvej hvad det er du har brug for – lidt: hvorfor købe en bus hvis du kun har brug for en Opel Corsa. Der er ikke grund til at købe bistand hos én, der kan meget mere end du har brug for – hans/hendes pris for de basale ydelser er ofte højere end hos den, der ”kun” kan det du skal bruge. (”Kun” er ikke ment negativt)
- Den potentielle leverandør skal have en ansvarsforsikring der dækker fejl
- Den pågældende skal ”lægge personnavne til”. Du skal kunne se (uden at spørge) hvem der laver arbejdet – bl.a. så du kan tjekke den eller de pågældende på nettet.
- Gå uden om virksomheder som ”oversælger sig selv”. Det er simpelthen useriøst hvis en revisor (og det gælder så sandelig også de registrerede og autoriserede) påstår de på en og samme tid kan levere 1. klasses revision, skatterådgivning, momsrådgivning, stifte selskaber osv. medmindre virksomheden er så stor, at der er plads til specialister. Jeg så en registreret revisor med to ansatte (ikke her på Amino) hævde, at de kunne alt det ovenstående – og mere til.
- Den pågældende skal være villig til at give dig referencer – og acceptere, at du kontakter dem
Jeg er stadigvæk en fagsnob – men på et lidt mere nuanceret grundlag. Jeg mener eksempelvis stadigvæk, jeg er en bedre momsrådgiver end nogen revisor, nogensinde kan blive. Nu sælger jeg ikke rådgivningsydelser – men jeg vil da gerne indrømme, at det eksempelvis ville være totalt overkill at betale sådan en som mig 2.000 kr. pr. påbegyndt time for at svare på, om der er momsfradrag på gulpladebiler.
Så ”hvad koster en revisor” – det er umuligt at svare på ”bare sådan”. Overvej hvad du har brug for og tag den derfra. Du vil sikkert sagtens kunne finde en registreret eller autoriseret revisor som kan levere den ydelse, du skal bruge, til samme pris som en ”ikke registreret” eller ”ikke autoriseret”.
Du bør bare ikke lade dig ”forblænde af titler” – dvs. på forhånd afskrive nogen som potentiel leverandør.
Vh
Lars