Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af mindre musikprodutionsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 02:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa :)

Jeg begynder at kunne se nogle gode muligheder og meget tyder på at jeg så småt begynder og kan leve af min hobby, musikproduktion.

Min ide er at det skal foregå noget alá det her: Jeg har en investor/sponsor der vil investere 50.000 kr i ideen til opgradering af det nyværende udstyr så jeg kan overholde en vis standard rent kvalitetsmæssigt. Jeg vil så enten finde et nyt sted at bo hvor der er plads/mulighed for at lave studiet, eller finde lokaler et sted i byen.

Det jeg skal tjene penge på vil hovedsagligt være decideret producering af musik som forskellige kunstnere køber, samt indspilningstid i studiet hvor forskellige kunstnere kan indspille hvad de nu vil i mit studie med mig som indspilningstekniker og "coachende" producer. Hvis der er marked for det har jeg tænkt på at udvidde til noget decideret undervisning også

Ud over det vil jeg gerne i samme vending have noget salg kørende ved siden af.

Nu er mine spørgsmål så:

1) Kan jeg overhovedet oprette en virksomhed (går ud fra det bare skal være en enkeltmandsvirksomhed?) selvom jeg har gæld til det offentlige samt en privat der har slæbt mig i fogedretten? Jeg afdrager selvfølgelig på det hele, men ikke noget af det her kan betale sig hvis jeg risikere at de kommer og tager det hele for så ryger mit indkomstgrundlag og så er jeg tilbage hvor jeg er nu.

2a) Mht. lokaler, hvor meget af min egen husleje kan jeg så trække fra hvis det bliver hjemme i min private bolig?

2b) Er det lovligt at leje to almindelige lejligheder og så bo i den ene og have studiet i den anden? Og kan jeg i så fald trække den ene fra, eller bare noget af det? Og skal det i så fald registreres nogle steder og hvordan vil det foregå? Grunden til dette er jeg kender en der udlejer lejligheder hvor støj ikke er noget problem, men det er for småt til at jeg også kan bo der.

3) Hvor detaljeret skal jeg lave regnskabet? Hvis jeg nu f.eks har solgt 4 musikstykker á 1000kr stykke (4000 kr), har haft kunder til indspilning i 30 timer á 300 kr i timen (9000 kr) og måske solgt tøj for 5000 kr fordelt på en måned?

Kan jeg så bare nøjes med at skrive: Musik solgt marts måned 4000 kr, indspilningsløn 9000, tøjsalg 5000 kr, eller måske endda bare omsætning marts måned: 19000 kr

Eller skal jeg angive præcist hvad der er solgt hvornår, af hvilken art og til hvem?

Eller måske bare få fat i en revisor? Jeg så jo helst jeg kunne gøre det selv så simpelt som muligt for derved at spare tid og penge.

 

Jeg takker for jeres til at læse mig indlæg og håber i kan gøre mig lidt klogere :)

 

Glædelig december :)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Sålænge du overholder de indgåede aftaler mht. afdrag risikerer du ikke noh´get

2. Sandsynligvis intet. Det kræver bl.a. egen indgang.

3. Du skal lave en faktura på hvert eneste salg, og bogføre disse enkeltvis

En bogholder eller revisor vil nok være en god idé i din situation

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror også en bogholder eller en revisor vil være en god idé. Det lyder ikke som om der er mange bilag i din virksomhed, og prisen vil derfor også være overkommelig.

Mht. opstart af din virksomhed er du velkommen til at bestille tre iværksætter-guides fra min hjemmeside www.v-bf.dk

mvh
Michael

Fra KBH
Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Truman,

Hvor i landet kommer du fra og kan du linke til noget af det musik du har lavet/ produceret?
Du skriver også, at du påtænker noget undervisning; Hvad kan du undervise i? Hvor mange års erfaring har du?

Hilsen Lærke.

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Michael dine guides er bestilt, tak for tippet :)

 

Lærke sender dig lige en privatbesked, jeg går lidt stille med hvem-hvad og hvor indtil videre

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå det gør jeg så ikke alligevel for jeg kan ikke finde nogen steder at sende beskeder fra. Det må jeg lige få kigget på senere når jeg får tid

Fra KBH
Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Wink Ellers kan du gi mig en mail: skylark (a) live . dk

 

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har smidt dig en mail ;)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Truman, jeg har tidligere drevet pladestudie, musikforlag og pladeselskab i ca. 13 år - op gennem 80'erne og 90'erne. Så jeg har lidt erfaring i området.

Ikke for at jage dig væk fra Amino, men kender du Lydmaskinen.dk? Det er et godt community for seriøse amatører og hel- og halvprofessionelle producere. Og der er en del af netop de sidste og derfor er der meget god fagrelateret hjælp at hente. Jeg kommer der også selv.

Stedet drives iøvrigt af en af mine gamge bekendte, Holger Lagerfeldt, der har haft god succes de senere å med netop det samme som du ønsker - ahn driver lydmaskinen, har lavet sample CD'er, indspiller musik, underviser og har skrevet en række større internationale hits.

Musikbranchen er generelt set - som de fleste andre kunsteriske brancher, EKSTREMT svært at klare sig i. Det er næsten lettere at blive astrunaut. Dermed ikke sagt at du skal opgive - det skal du absolut ikke, hvis du brænder for det. Men du bør nok overveje at sørge for at have nogle andre indtægter ved siden af de næste par år.

Da jeg selv startede mit første studie i midten af 80'erne arbejdede jeg i en lang periode dobbelt tid. Om dagen (fuld tid) arbejdede jeg som reklamefotograf-assistent, efter arbejde tog jeg så i studiet og arbejdede 8 timer der. Så var det hjem og sove lidt og så forfra. Min. 80 faste timer om ugen + det løse.

Igen, det siger jeg ikke for at skræmme dig væk, men blot for at illustrere HVOR ekstremt meget arbejde det kræver at få success.

Og så vigtigst af alt: Få dig en revisor som det første! Særligt når omsætningen er lille, du har lokale- og investerinsomkostninger i udstyr er det super vigtigt at der er 110% styr på det med regnskaberne, moms, skat osv.

Jeg siger dette fordi det desværre er meget almindeligt at folk i netop musikbranchen sjusker med den slags og kommer galt afsted. Jeg gjorde det også selv og var på et tidspunkt over ½ million bagud i skatten. Det er virkelig dyrt.

 

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey du, jo lydmaskinen kender jeg godt, der er mange rigtig dygtige mennesker derinde, kan også huske at jeg har læst flere af dine indlæg derinde. Jeg er dog ikke så aktiv derinde - der findes jo stort set svar på alt derinde i forvejen, så jeg følger bare lidt med fra sidelinjen.

Jeg ved godt at det svært at leve af musikken, det er heller ikke så meget min egen musik alene jeg vil satse på skal slå igennem med først og fremmest, men den service jeg sælger til andre musikere i form af studietid med en tekniker. Og der er ikke rigtig andre i området der kan tilbyde det. Jeg får allerede en del henvendelser via mund til mund metoden fra folk der mangler et fornuftigt sted at indspille.

Jeg har også fundet på et smart lille koncept som jeg har fået ca 10 dygtige producere rundt om i landet med på, det går ud på at jeg videreformidler deres beats så mine kunder har et stort udvalg af kvalitet at vælge i mellem hvilket gerne skulle resultere i i stor kundetilfredshed og mere salg af min service.

Jeg har også mulighed for at arbejde lidt ved siden af efter behov så jeg sætter ikke alverden over styr ved at prøve.

Min plan med det her er som sådan ikke at slå igennem og blive kendt og tjene en masse penge som jeg ser mange andre gør, jeg vil gerne det her fordi jeg føler jeg høre hjemme bag en pult og i et studie hvor der er kreativitet og udfordringer. Jeg har ikke selv lyst til at blive kendt, men den ultimative drøm er da at skabe noget stort man kan være stolt af. Det er ikke penge og berømmelse det handler om, og jeg tror folk kan mærke min passion og oprigtighed i musikken.

Kan jeg bare overleve ved at tilbringe det meste af min tid et studie er jeg mere end tilfreds..

Men tak for indlægget, det er altid spændende at høre hvad "de gamle rotter" i branchen har at sige. Hvordan kan det være du droppede ud, hvad laver du så nu om jeg må spørge af interesse?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)