Hejsa :) Jeg begynder at kunne se nogle gode muligheder og meget tyder på at jeg så småt begynder og kan leve af min hobby, musikproduktion. Min ide er at det skal foregå noget alá det her: Jeg har en investor/sponsor der vil investere 50.000 kr i ideen til opgradering af det nyværende udstyr så jeg kan overholde en vis standard rent kvalitetsmæssigt. Jeg vil så enten finde et nyt sted at bo hvor der er plads/mulighed for at lave studiet, eller finde lokaler et sted i byen. Det jeg skal tjene penge på vil hovedsagligt være decideret producering af musik som forskellige kunstnere køber, samt indspilningstid i studiet hvor forskellige kunstnere kan indspille hvad de nu vil i mit studie med mig som indspilningstekniker og "coachende" producer. Hvis der er marked for det har jeg tænkt på at udvidde til noget decideret undervisning også Ud over det vil jeg gerne i samme vending have noget salg kørende ved siden af. Nu er mine spørgsmål så: 1) Kan jeg overhovedet oprette en virksomhed (går ud fra det bare skal være en enkeltmandsvirksomhed?) selvom jeg har gæld til det offentlige samt en privat der har slæbt mig i fogedretten? Jeg afdrager selvfølgelig på det hele, men ikke noget af det her kan betale sig hvis jeg risikere at de kommer og tager det hele for så ryger mit indkomstgrundlag og så er jeg tilbage hvor jeg er nu. 2a) Mht. lokaler, hvor meget af min egen husleje kan jeg så trække fra hvis det bliver hjemme i min private bolig? 2b) Er det lovligt at leje to almindelige lejligheder og så bo i den ene og have studiet i den anden? Og kan jeg i så fald trække den ene fra, eller bare noget af det? Og skal det i så fald registreres nogle steder og hvordan vil det foregå? Grunden til dette er jeg kender en der udlejer lejligheder hvor støj ikke er noget problem, men det er for småt til at jeg også kan bo der. 3) Hvor detaljeret skal jeg lave regnskabet? Hvis jeg nu f.eks har solgt 4 musikstykker á 1000kr stykke (4000 kr), har haft kunder til indspilning i 30 timer á 300 kr i timen (9000 kr) og måske solgt tøj for 5000 kr fordelt på en måned? Kan jeg så bare nøjes med at skrive: Musik solgt marts måned 4000 kr, indspilningsløn 9000, tøjsalg 5000 kr, eller måske endda bare omsætning marts måned: 19000 kr Eller skal jeg angive præcist hvad der er solgt hvornår, af hvilken art og til hvem? Eller måske bare få fat i en revisor? Jeg så jo helst jeg kunne gøre det selv så simpelt som muligt for derved at spare tid og penge.
Jeg takker for jeres til at læse mig indlæg og håber i kan gøre mig lidt klogere :)
Glædelig december :)
|
1. Sålænge du overholder de indgåede aftaler mht. afdrag risikerer du ikke noh´get
2. Sandsynligvis intet. Det kræver bl.a. egen indgang.
3. Du skal lave en faktura på hvert eneste salg, og bogføre disse enkeltvis
En bogholder eller revisor vil nok være en god idé i din situation