Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Truet med RKI af "fup" firma

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Jeg er i den uheldige situation at jeg i sommers modtog en pakke fra Biosoft Pharma A/S Norge, som sendte nogle slankepiller, piller jeg aldrig har bestilt, eller givet andet udtryk for jeg har ønsket. Havde før da aldrig hørt om firmaet for at være ærlig. 

Efter jeg modtog pillerne pakkede jeg pakken op for at se hvad der var i den, og da jeg så fandt ud af det ikke var noget jeg mindes at have bestilt var jeg hurtig til at sende dem en email som lød således;

-

Dear Biosoft

your company have sent me a package that i dont know what is, i have not accepted your services and never heard of you before. 
Therefore i would like for your company to cancel whatever registration you have registrered in my name, and get the package back. 

-
Jeg fik aldrig noget svar fra Biosoft. Nu er jeg så i den uheldige situation at jeg har modtaget et inkassobrev fra "Intrum Justitia" vedr. sagen hvor jeg bliver "truet" med RKI, er der nogle kloge hoveder herinde der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre? 
Læste en anden tråd omkring emnet hvor der blev snakket om "cowboy inkasso firmaer" er det tilfældet her - eller kan de virkelige få mig i RKI? 
Tak på forhånd - Martin. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Bare rolig - det sker der intet ved.

Du skal i første omgang blot svare incassofirmaet tilbage, at du aldrig har bestilt noget hos firmaety, at du har kontaktet dem - uden at få svar, og naturligvis ikke agter at betale noget.

Så MÅ incassofirmaet ikke registrere dig i RKI.

Næste skridt de så kan tage er at stævne dig. Men det skal du heller ikke være bange for. Det gør de nu nok ikke, men hvis de gør så er det en "småsag" og den klares som regel i første omgang ved at du, dommeren og incassofirmaets advokat har et telefonmøde. Her forklarer du blot dommeren - der som udgangspunkt er på din side, hvad du har sagt her. Så vil hun med 99% garanti afvise sagen.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Du gør blot indsigelse mod kravet. Bed om at få dokumentation for din påståede bestilling.

Så må Intrum Justitia ikke indberette dig. Du vil få et brev fra RKI hvis du registreres, - her gør du opmærksom på din indsigelse.

Husk at printe alt ud på papir, - så det ikke går tabt senere.

Michael

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind Tak til både Mikkel og Michael. 

Skriver med det samme til Intrum, var lige ved at blive bekymret over hvad der kunne ske - og har samtidig også læst flere debatter hvor det tydeligt fremgår at hvis man først 1 gang betaler firmaet, så kan man forvente at modtage flere og dyrere pakker hurtigt bagefter. Det en ond cirkel.

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

I 70'erne var landet plaget af useriøse firmaer, der uopfordret fremsendte varer bilagt faktura. Modtageren var naturligvis ikke umiddelbart forpligtede til at betale, men fremgangsmåden satte modtageren i urimelig situation, hvor der var usikkerhed omkring modtagerens juridiske forpligtelse til at opbevare og returnere forsendelsen.

For at slippe af med denne form for uønsket markedsføring, indførte man reglen i Forbrugeraftalelovens §8, 1. pkt.:

"§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit."

Når der fremsendes ubestilte varer, vil det efter indførelsen af denne regel oftest bero på en fejl. I den situation skal forbrugeren opbevare varen, så den erhvervsdrivende kan afhente den igen eller få Post Danmark til det.

Mit forslag til fremgangsmåde er, at du skriver et brev til inkassobureauet, hvor du giver dem en frist på mindst ti dage til at trække kravet tilbage.

Hører du ikke fra dem, kan du anlægge retssag mod firmaet, hvor du nedlægger påstand om, at at firmaet skal anerkende, at du ikke skylder penge.

Når jeg ikke anbefaler den nemme løsning; blot at afvente firmaets stævning, som måske aldrig kommer, skyldes det blandt andet reglen i Persondatalovens §23, stk. 3, 1. pkt.:

"Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende." (min fremhævning)

Det betyder på dansk, at kreditor kan indberette skyldner som dårlig betaler, når kreditors inkassobureau har afsendt inkassoskrivelse. Man må godt nok som udgangspunkt ikke tage et bestridt krav til inkasso, men dels må man så godt alligevel, hvis skyldners indsigelse umiddelbart kan afvises, og dels respekteres det i praksis ofte ikke.

En anden grund til at være aktiv i stedet for passiv er, at det oftest kan være hurtigere rent arbejdstidsmæssigt at tage tyren ved hornene og få løst problemet.

Alternativet er at donere vognlæs gratis tid endeløse konversationer med inkassobureauets medarbejder. Når du tror, at nu hører du ikke mere fra dem, så går der et halvt eller et helt år, og så starter hele processen forfra med breve, der skal besvares, og nye sagsbehandlere, der skal sættes ind i sagen.

Det kommer meget hurtigt til at koste meget mere tid end der vil gå med at udfærdige en stævning, tjene kr. 500 til retsafgiften og kr. 32 til CVR oplysninger, et kvarters telefonmøde og en times fysisk retsmøde (hovedforhandling) i retten, hvis sagen skal køres helt til ende.

Man skal huske på, at inkassosagsbehandlere får en relativt lav løn i forhold til jurister og kun har til opgave at inddrive penge. Skyld interesserer dem ikke, og de er tit heller ikke uddannede til at kunne foretage en bedømmelse af et kravs berettigelse eller mangel på samme.

En anden ting, jeg vil pege på, er den lille bitte risiko for, at der sker fejl i processen med at forkynde kreditors stævning eller betalingspåkrav for skyldner. Under meget uheldige omstændigheder, hvor stævningsmand og politi ikke har kunnet træffe sagsøgte, kan sådanne fejl føre til såkaldt fiktiv forkyndelse i www.statstidende.dk på urigtigt grundlag med den følge, at modparten vinder sagen, uden at sagsøgte overhovedet er blevet informeret om, at der har været en retssag. 

En sag, der er afgjort på den måde, kan med rettens tilladelse genoptages inden for det første år, men efter fire uger fra dommens afsigelse er det en nådessag, og man vil ofte blive bedt om at stille sikkerhed for sagens omkostninger.

For at sikre dig mod den situation bør du regelmæssigt og mindst hver 14. dag tjekke dig selv i Statstidende. Hvis du skal bruge tid på at gøre det 78 gange indtil kravet er forældet om 3 år, så taler det også for at løse sagen ved selv at tage initiativ til en retssag.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med al respekt synes jeg er det er at komplicere sagen unødigt at skulle hyre en advokat til at håndtere disse meget enkle sager. De fører stort set aldrig til en stævning, og selv hvis de gør så er det som sagt noget langt de fleste sagtens kan klare selv som en småsag.

Der er slet ingen grund til at være så skræmt over det, som mange bliver og jeg synes det er dumt at risikere yderligere omkostninger ved at hyre en advokat, som man aldrig kan være sikker på 100% at få dækket igen - særligt da disse sager som regel handler om ganske små beløb.

Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej martin. ved godt det er meget sent at svare, men jeg har også modtaget en rykker idag fra inkasso, præcis det samme som dig. og helt den samme situation med at modtage piller jeg aldrig har bestilt.

jeg har snakket med forbrugerstyrelsen som sagde at de ingen ret har til at trække dig i RKI, det hele er fup og fidus. Så længe de ikke har dit sammentykke på skrift kan de rende og hoppe, det var hvad jeg fik af vide, min regning for pillerne startede på 39 + gebyr, og nu forlanger de knap 1000 kr... jeg har valgt at gøre som de sagde, bare at ignorere dem.. og ellers så prøv at ring til dem, det er ik nyheder for dem at de har mennesker i den anden ende som sidder i samme situation som os. kan se det er et gammelt indlæg, så ku godt tænke mig at høre hvordan og hvorledes det er gået?

Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Har også modtaget en RKI trussel fra Intrum Justitia, dateret 16/8-2011, vedrørende en fiktiv gæld til

BIOSOFT PHARMA AS
99999 4766 HEREFOSS
NORWAY

Vi har ikke modtaget andet end regninger fra dette firma, sendt til en modtager adresse vi udelukkende benytter til at registrere domæner med.

Så de kører stadigvæk stærkt med deres svindel, og nu ved vi da også hvordan de opsnapper nogle adresser :)

Har i dag sendt en indsigelse mod denne gæld til Intrum Justitia, og forventer ikke at der sker mere i denne sag.

http://www.google.dk/#hl=da&q=biosoft+pharma+as+plagen

 

Tilmeldt 25. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ingen som har et svar på dette da jeg er ude for det samme????

Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er i tråden. Kontakt Intrum Justitia og lav en skriftlig indsigelse mod gælden. Så kan de ikke registrere dig i RKI. Og så bør du ikke bruge mere tid på dette, med mindre de slæber dig i retten. Hvilket de sandsynligvis nok ikke vil gøre, med mindre du har skrevet under på en eller anden aftale med dem. Begynd ikke at diskutere med dem, eller at anerkende noget som helst af gælden.

Lav en indsigelse mod gælden og ignorer dem Smile

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)