Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S omdannelse til ApS

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Nej..det bliver for bøvlet.

Det giver jo ikke noget at køre aktiverne ind i I/S`et, idet de skal udskilles privat igen

ved oprettelse af ApS, idet I/S`et skal lukkes.

Hold jer til den anden løsning.

MvH

Peter

Fra Høng
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter - ja, det er nemlig svært.

"indkøbsværdien" på siden kender man jo - og så kunne man vel vælge at bruge den.

Hvis man skal værdisætte den reelle værdi - så bliver det noget med vurdering af værdien for firmaet - og så bliver det nok lidt bøvlet. Men som minimum kan man vel med god samvittighed bruge prisen på produktion af siden - som del af de 80.000

Tak for svaret...

MVH Thomas Madsen

Leder du efter et online-gavekort? så finder du det helt sikkert på - www.netgavekort.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Helt tilbage til dit oprindelige spørgsmål og som Peter også har skrevet, så kan I godt omdanne I/S til ApS. Hvis der ikke er tilstrækkelige værdier i I/S til at kunne omdanne, altså en samlet værdi på kr. 80.000, så skal der indskydes yderligere aktiver.

Disse aktiver kan fint være andet en kontanter, såkaldt apportindskud, f.eks. det IT udstyr som du omtaler. Men hvis der indskydes aktiver, som ikke er kontanter skal der afgives en erklæring om, at aktiverne mindst har den værdi som de er skønnet til.

Aktivernes værdi kan være vanskelig at opgøre for såkaldte immaterielle aktiver mens fysiske aktiver er nemmere. Værdien som anvendes er handelsværdien mellem uafhængige parter. Se herunder et par eksempler på vurderinger:

  1. F.eks. indskydes en server købt på kr. 25.000 for 10 år siden, så vil det være vanskeligt at vurdere værdien af serveren til et særligt stor beløb i dag.
  2. F.eks. indskydes en hjemmeside, der er udviklet og købt af et eksternt firma for kr. 50.000 lige inden den indskydes, så vil værdien med stor sandsynlighed kunne vurderes til et beløb tæt på kr. 50.000

Det er ikke nødvendigt, at have fakturaer på de aktiver som indskydes, men fakturaer som dokumenterer anskaffelsestidspunkt og pris giver selvfølgelig et bedre udgangspunkt for den værdiansættelse, som skal foretages når aktivet indskudes som en del af kapitalen i ApS.

Alle statsautoriserede eller registrerede revisorer kan assistere jer med afgivelse af erklæringen på værdiansættelsen af de aktiver som I indskyder, og de kan naturligvis også assistere med selve omdannelsen, som skal registreres hos Erhvervs- og Selskabstyrelsen.

Hvis I omdanner I/S til ApS er der nogle formkrav, som skal overholdes, herunder skal I have udarbejdet vedtægter for selskabet og jeg vil anbefale, at I også får udarbejdet en ejeraftale mellem jer der pt. ejer I/S'et. En ejeraftale indeholder bl.a. nogle af de oplysninger som I måske allerede har i en interessentskabskontrakt. Disse dokumenter er typisk advokatarbejde.

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 07
Indlæg ialt: 103
Fra  Agoo Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Mange tak for din forklaring.

Vi har aktiver i vores firma, men vi har slet ikke nok taget i betragtning af de 80.000 kr.

Jeg kunne selvfølgelig også gå ud og lave en kassekredit på 80.000 kr. men er jeg ikke interesseret i hvis jeg kan omdanne mit I/S med de allerede eksisterende aktiver, så slipper jeg i hvertfald for at få penge op ad lommen hvad det angår.

Jeg har set eksempler på omdannelse til 3-5000 kr. plus moms

Hvad vil det koste inkl. vurdering af IT-udstyr samt omdannelse af I/S til ApS, direktør kontrakt. osv.osv.?

Vi har allerede en I/S kontrakt som er lavet i samarbejde med en Jurist.

-- Man kan hvad man vil!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Jeg kan ikke give dig en særlig præcis pris uden at have kendskab til alle forhold omkring omdannelsen og det nuværende I/S - det kan man få på et møde. Når det er skrevet så kan jeg give nogle indikationer jf. herunder:

Erklæring på apportindskud af et eller få fysiske aktiver, hvor der er reletivt let at finde handelsværdien og adskille aktivet fra andre aktiver, vil typisk koste omkring kr. 10.000 + moms.

Erklæring på apportindskud af ikke-fysiske aktiver vil typisk være noget dyrere da de handlinger som revisor skal foretage for at kontrollere aktivets værdi ofte er noget mere komplicerede. Men er der f.eks. tale om indskud af en hjemmeside med samme forudsætninger som nævnt i mit foregående svar, vil det typisk også koste omkring kr. 10.000 + moms.

Afgørende for prisen er det arbejde som revisor skal foretage for at kontrollere, at værdien af de indskudte aktiver mindst svarer det den værdi som indskyderen mener aktiverne har. Indskydes f.eks. én bil er der mindre arbejde end hvis der f.eks. indskydes et lager af 10 forskellige mærker indenfor børnetøj sammen med et restlager af 10 forskellige slags rengøringsartikler samt nogle forskellige domænenavne.

Arbejdet med selve omdannelsen herunder udarbejdelse af åbningsbalance, gennemgang af dokumenter og registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil som du har anført typisk koste mellem 3.000 og 5.000 + moms.

Arbejdet med ejeraftaler og direktørkontrakt vil nok koste nogenlunde det samme (blot et bud, det er advokatarbejde) alt efter, hvor meget der genanvendes fra interessentskabskontrakten.

Ovenstående er alene indikationer, den endelige pris afhænger altid af de faktiske forhold hos de enkelte kunder og den kan være både lavere eller højere.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Ingemann Hansen:

Arbejdet med selve omdannelsen herunder udarbejdelse af åbningsbalance, gennemgang af dokumenter og registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil som du har anført typisk koste mellem 3.000 og 5.000 + moms.

Arbejdet med ejeraftaler og direktørkontrakt vil nok koste nogenlunde det samme (blot et bud, det er advokatarbejde) alt efter, hvor meget der genanvendes fra interessentskabskontrakten.

Udarbejdelse af stiftelsesdokument, vedtægter, ejeraftale og direktørkontrakt vil ikke kunne gøres for kr. 3 - 5.000. I skal regne med minimum kr. 10 - 15.000. Dette er for dokumenter af normal kompleksitet, og prisen bliver højere, hvis I har særlige ønsker.

Bemærk iøvrigt at jeg ovenfor medtager stiftelsesdokument og vedtægter, da (i) det normalt er advokatarbejde, og (ii) advokaten alligevel vil skulle tilpasse vedtægterne til ejeraftalen.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)