Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktgaranti - erhverv - business to business

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej amino venner, Er der nogle her der ved om de samme regler gælder for business to business som privatsalg, når det gælder de 2 års garanti vi som privat forbruger har ? Der er så mange regler, som ikke gælder, så ved i om 2 års reglen gælder ? Feks gælder de 14 dages automatisk ved køb over nettet ikke i b2b eller at brochurer ikke skal være på dansk osv. Jeg vil sælge et produkt som fabrikken kun har 1/2 års garanti på og en anden fabrik har 1år, så mit spørgsmål er om jeg kan sælge det med samme garanti som fabrikken ? Håber nogen ved det.... Mange hilsner fra SB

Mange hilsner SB

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Signe,

Først og fremmest bliver jeg lige nødt til at præcisere en misopfattelse som du og de fleste andre har, og som desværre ofte føre til, at I som sælgere påtager jer flere pligter end I behøver.

De regler du omtaler er købelovens regler om reklamation. Der er IKKE tale om en garanti på produktet. En garanti er når man indestår for at produktet er mangelfrit og reparerer eller omleverer uden det koster køberen noget. Dette er helt forskelligt for en reklamationsfrist, da en garanti pålægger sælgeren meget større forpligtelser end en reklamationsfrist.

Konklusionen på dine spørgsmål er 1) at du bør være sikker på, at der er tale om garanti fra din leverandørs side og ikke en reklamationsfrist, 2) at hvis der er tale om en garanti, bør du aldrig give dine kunder længere garanti, end du selv opnår hos din leverandør og 3) at du kan overveje aftalemæssigt at nedsætte reklamationsfristen fra de lovmæssige 2 år til 1 år for salg til erhverv. Hvis du har lyst til at vide, hvorfor kan du læse mere nedenfor.

Den 2-årige reklamationsfrist, dvs. den frist en køber har til at fortælle en sælger, at der er mangler ved produktet gælder uanset, om du handler med en forbruger eller en anden erhvervsdrivende. Hvis du handler med en udenlandsk køber vil købelovens regler ikke finde anvendelse, men det vil den internationale købelov CISG derimod, som også har en 2-års frist for reklamationer.

Reklamationsfristen er bygget op på den måde, at indenfor de første 6 måneder (formodningsperioden), går man som hovedregel ud fra, at en fejl eller mangel har været til stede på købstidspunktet (dvs. næsten effekt som en garanti), og efterfølgende, i de næste 1½ år af reklamationsperioden, er det køber der skal godtgøre, at fejlen var der da han fik varen udleveret.

Når du sælger til erhverv har du imidlertid, til forskel for salg til forbrugere, mulighed for at aftale en anden reklamationsperiode end de 2 år. Det vil sige, at du ved en aftale, eller i dine standard salgs- og leveringsbetingelser, f.eks. kan forkorte perioden til 1 år.

Jeg ved godt, det blev en lidt tung omgang jura, men erfaringsmæssigt ved jeg, at der hersker en grundlæggende misforståelse på området, og kendskab til reglerne derfor kan spare dig for rigtig mange penge og frustrationer.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk, pni@lundelmersandager.dk

Fra Rødovre
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Pernille, TUSIND tak for dit svar. Har lige 2 spørgsmål til dit svar. Hvad kan en kunde bruge reklamationsfristelsen til ? Hvad er forskellen på reklamationsfristelsen og garanti ? I sidste ende, ender og starter en reklamation vel med at produktet er defekt på den ene eller anden måde eller og kunden ønsker at give udtryk for dette med et formål ? Fabrikken har 1/2 års garanti - kan jeg så skrive i mine betingelser at reklamationsfristelsen OG garanti gælder 1/2 år ? Ved du desuden - såen lige uden at skulle læse om det. Om en offentlig instans kan søge erstatningskrav på tid de har brugt på at udbedre en produkttionsfejl ? Produktet fejler nu ikke noget, men de har brugt timer på at udbedre fejlen selv og ønsker nu erstatning fra os (på den tid deres ansatte har brugt på at fikse fejlen) Den advokat jeg har spurgt er meget i tvivl, om de overhovedet har lov til det, da det er en offentlig instans og ikke har penge op af lommen på samme måde som en privat virksomhed. Men han skal have en advokatansat til at undesøge det og det ved han ikke hvor lang tid det vil tage - så det kan blive dyrt hvis jeg vil have dem til at undersøge det. Hele sagen er i min verden ret urimelig, sig endelig til, hvis du vil give din vurdering - så fortæller jeg gerne kort ;-) Mange hilsner fra sb Mange hilsner fra sb

Mange hilsner SB

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Signe,

Det var da så lidt. Garantien og reklamtionsfristen er ens på det punkt, at de begge handler om, at kunden mener der er en fejl ved varen, og kan vende tilbage overfor sælgeren inden for en given periode. Garantien er forskellig fra reklamationsfristen ved, at der netop gives en garanti, man indestår som sælger for at der ikke er mangler ved produktet. Ved reklamationsfristen indestår man ikke herfor som sælger, men køber har ret til at komme og klage over en mangel og så må det komme an på en konkret juridisk vurdering, om sælger er ansvarlig for manglen og bør reparere eller erstatte varen eller om sælger ikke har pligt hertil.

Dette er dog den juridiske del af emnet. Et andet er om man rent forretningsmæssigt kan bære at have diskussioner med kunderne eller reelt set bare behandler alle reklamationer, som om der var givet garanti, nemlig ved at erstatte med et nyt produkt, og på den måde yde god kundeservice.

Da en reklamtionsfrist på et ½ år er kort i forhold til, hvad der gælder generelt, ville jeg nok skrive, at der gælder en garanti ½ fra købet og en reklamationsfrist 1 år fra købet. Det er derudover en rigtig god idé at være meget præcis og grundig i sine salgs- og leveringsbetingelser, og hvis du et sted fraskriver dig ansvar for noget, bør du cleare dette med dit forsikringsselskab forinden. Jeg ser dem gerne igennem for dig, hvis du ønsker.

For så vidt angår dit andet spørgsmål er jeg rent faktisk heller ikke stødt på dette før eller har hørt om det gennem kolleger, og jeg forstår derfor godt, at din advokat er i tvivl. Det der dog må være afgørende er om de kan dokumentere, at de reelt har lidt et tab ved en økonomisk opgørelse, da de ellers ikke vil være berettiget til erstatning. For at give dig et mere konkret svar, har jeg dog også behov for at bruge lidt yderligere tid på det, og det vil være konkret sagsbehandling fra min side og vil derfor skulle ske uden for dette forum. Såfremt det drejer sig om et større beløb, skulle du måske overveje at betale for lidt rådgivning herom - jeg ville i givet fald kunne give dig en fast, lav rimelig pris for sådan en vurdering, hvis jeg får lidt yderligere information.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk, pni@lundelmersandager.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Signe Bennekou:
Om en offentlig instans kan søge erstatningskrav på tid de har brugt på at udbedre en produkttionsfejl ? Produktet fejler nu ikke noget, men de har brugt timer på at udbedre fejlen selv og ønsker nu erstatning fra os (på den tid deres ansatte har brugt på at fikse fejlen)

Jeg er ikke jurist, men det lyder da helt hen i vejret. Hvis produktet har en defekt, og hvis kunden (offentlig, privat eller erhvervskunde) ønsker at reklamere for denne defekt/mangel så må de da kontakte virksomheden der har solgt varen. Som sælger har man pligt til at udrede fejl og mangler indenfor reklamationen. Hvis kunden så vælger selv at udrede fejlen eller lade en anden gøre det, så er det da deres eget ansvar.

Jeg kan forstå striden hvis produktet er specielt fremstillet til kunden, og hvis derer lavet en special aftale der dækker eventuelle tab som følge af defekt vare. Men sådan læser jeg det ikke....

Hilsen Morten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)