|
Hej Signe,
Først og fremmest bliver jeg lige nødt til at præcisere en misopfattelse som du og de fleste andre har, og som desværre ofte føre til, at I som sælgere påtager jer flere pligter end I behøver.
De regler du omtaler er købelovens regler om reklamation. Der er IKKE tale om en garanti på produktet. En garanti er når man indestår for at produktet er mangelfrit og reparerer eller omleverer uden det koster køberen noget. Dette er helt forskelligt for en reklamationsfrist, da en garanti pålægger sælgeren meget større forpligtelser end en reklamationsfrist.
Konklusionen på dine spørgsmål er 1) at du bør være sikker på, at der er tale om garanti fra din leverandørs side og ikke en reklamationsfrist, 2) at hvis der er tale om en garanti, bør du aldrig give dine kunder længere garanti, end du selv opnår hos din leverandør og 3) at du kan overveje aftalemæssigt at nedsætte reklamationsfristen fra de lovmæssige 2 år til 1 år for salg til erhverv. Hvis du har lyst til at vide, hvorfor kan du læse mere nedenfor.
Den 2-årige reklamationsfrist, dvs. den frist en køber har til at fortælle en sælger, at der er mangler ved produktet gælder uanset, om du handler med en forbruger eller en anden erhvervsdrivende. Hvis du handler med en udenlandsk køber vil købelovens regler ikke finde anvendelse, men det vil den internationale købelov CISG derimod, som også har en 2-års frist for reklamationer.
Reklamationsfristen er bygget op på den måde, at indenfor de første 6 måneder (formodningsperioden), går man som hovedregel ud fra, at en fejl eller mangel har været til stede på købstidspunktet (dvs. næsten effekt som en garanti), og efterfølgende, i de næste 1½ år af reklamationsperioden, er det køber der skal godtgøre, at fejlen var der da han fik varen udleveret.
Når du sælger til erhverv har du imidlertid, til forskel for salg til forbrugere, mulighed for at aftale en anden reklamationsperiode end de 2 år. Det vil sige, at du ved en aftale, eller i dine standard salgs- og leveringsbetingelser, f.eks. kan forkorte perioden til 1 år.
Jeg ved godt, det blev en lidt tung omgang jura, men erfaringsmæssigt ved jeg, at der hersker en grundlæggende misforståelse på området, og kendskab til reglerne derfor kan spare dig for rigtig mange penge og frustrationer.
Mange hilsner
Pernille Ørskov, advokat