Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til dokumentation af aftale

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har pt. lidt problemer med en debitor, som insisterer på at spilde min tid og hvor jeg godt kunne tænke mig at høre jeres erfaringer med inkassosager.

Sagen kort: Efter 4 forgæves henvendelser overgav jeg sagen til inkasso. Efter henvendelse fra advokatfirmaet har debitor nu udbedt sig dokumentation på aftalen.

Det drejer sig om hosting af kundens hjemmeside, og han har betalt første periode. Debitor blev klart informeret om at det var et løbende abonnement, og udover undertegnede var der endnu en fra firmaet til stede. På fakturaen var der også angivet hvilken periode som fakturaen var gældende for.

Alene det at han har accepteret flytningen til min server viser jo, at der er blevet indgået en aftale.

(1) Hvad er chancerne for at en dommer anser de omstændigheder som værende bevis nok for indgåelsen af en aftale?

(2) Må jeg, i overensstemmelse med mine handelsbetingelser, lukke webhotellet og blot erstatte hjemmesiden med en besked om at den er lukket pga. manglende betaling? Det ville næsten være pengene værd.

Jeg ved godt at det ville være ideelt med underskreven kontrakt i 3 eksemplarer på alting, men det er ikke altid lige praktisk.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke kunden mener der foreligger nogen aftale har kunden jo heller ikke noget liggende på din server... Ergo kan du naturligvis lukke det ned uden videre...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

1.Jeg vil mene du står ret godt ved en dommer. Alene at han har betalt for en periode er jo ret godt indikerende for en accept.

2. Hvad kan du miste? Jeg ville ikke tøve... Måske vurdere, om der blot skal stå noget i stil med "siden er lukket midlertidigt ned...Men jo an på temperament!

Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lukker, og holder fast i kravet. Så må vi se hvor det fører os hen.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tommy:

(2) Må jeg, i overensstemmelse med mine handelsbetingelser, lukke webhotellet og blot erstatte hjemmesiden med en besked om at den er lukket pga. manglende betaling? Det ville næsten være pengene værd.

Lukke - JA - skrive årsagen: NEJ

Tommy:

(1) Hvad er chancerne for at en dommer anser de omstændigheder som værende bevis nok for indgåelsen af en aftale?

Lig nul. For der er ingen aftale om periodefornyelse.

Tommy:

Alene det at han har accepteret flytningen til min server viser jo, at der er blevet indgået en aftale.

Men viser ikke indholdet af aftalen.

 Summasumarum

Få lavet ordentlige betingelser/aftaler. Hvis ikke det der aftales mundligt tåler skriftlighed, så tåler det heller ikke aftaleindgåelse.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Tommy:

(2) Må jeg, i overensstemmelse med mine handelsbetingelser, lukke webhotellet og blot erstatte hjemmesiden med en besked om at den er lukket pga. manglende betaling? Det ville næsten være pengene værd.

Lukke - JA - skrive årsagen: NEJ

Tommy:

(1) Hvad er chancerne for at en dommer anser de omstændigheder som værende bevis nok for indgåelsen af en aftale?

Lig nul. For der er ingen aftale om periodefornyelse.

Tommy:

Alene det at han har accepteret flytningen til min server viser jo, at der er blevet indgået en aftale.

Men viser ikke indholdet af aftalen.

 Summasumarum

Få lavet ordentlige betingelser/aftaler. Hvis ikke det der aftales mundligt tåler skriftlighed, så tåler det heller ikke aftaleindgåelse.

Jeg mener nu Tommy vil have en ok chancen i retten, selvom det skriftlige mangler. Det med hosting er jo ikke noget Tommy har fundet på, men er jo en nødvendighed for at have en side kørende, hvilket kunde som erhverv burde have en chance for at vide. Og et andet vigtigt argument i den sammenhæng er, at kunden HAR jo haft nytte af varen og forbrugt den.
Men enig I, at det skriftlige er MEGET vigtigt, nu skal der jo kæmpes endnu mere i en evt. sag med endnu større risici for måske ikke at vinde den

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Schou Larsen:
Jeg mener nu Tommy vil have en ok chancen i retten, selvom det skriftlige mangler. Det med hosting er jo ikke noget Tommy har fundet på, men er jo en nødvendighed for at have en side kørende, hvilket kunde som erhverv burde have en chance for at vide. Og et andet vigtigt argument i den sammenhæng er, at kunden HAR jo haft nytte af varen og forbrugt den.
Men enig I, at det skriftlige er MEGET vigtigt, nu skal der jo kæmpes endnu mere i en evt. sag med endnu større risici for måske ikke at vinde den

Jeg mener ikke han har en chance.

Kunden har betalt for den faktura der er sendt med specifik periode. Hvis ikke der foreligger en kontrakt med specifikke vilkår om enten at det skal opsiges for ikke at blive forlænget, eller automatisk forlænges hvis ikke det opsiges, så er den ikke længere.

Der er ikke op til en dommer at tænke over hvad andre kan tænke. Afgørelsen skal alene vurderes på om der er indgået en aftale eller ej. Hvis kunden mener der ikke er indgået en aftale om forlængelse, så er det op til kreditor at bevise der er det, og hvis man har øvrige tinge på skrift, men ikke forlængelsesforholdet, så er jeg sikker på en dom vil falde ud til sagsøgtes fordel.

Men uanset hvad, så er der kun 1 taber og det er sagsøger. Han mister både tid, penge og kunden.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lagersalg123 - JEN:

Brian Schou Larsen:
Jeg mener nu Tommy vil have en ok chancen i retten, selvom det skriftlige mangler. Det med hosting er jo ikke noget Tommy har fundet på, men er jo en nødvendighed for at have en side kørende, hvilket kunde som erhverv burde have en chance for at vide. Og et andet vigtigt argument i den sammenhæng er, at kunden HAR jo haft nytte af varen og forbrugt den.
Men enig I, at det skriftlige er MEGET vigtigt, nu skal der jo kæmpes endnu mere i en evt. sag med endnu større risici for måske ikke at vinde den

Jeg mener ikke han har en chance.

Kunden har betalt for den faktura der er sendt med specifik periode. Hvis ikke der foreligger en kontrakt med specifikke vilkår om enten at det skal opsiges for ikke at blive forlænget, eller automatisk forlænges hvis ikke det opsiges, så er den ikke længere.

Der er ikke op til en dommer at tænke over hvad andre kan tænke. Afgørelsen skal alene vurderes på om der er indgået en aftale eller ej. Hvis kunden mener der ikke er indgået en aftale om forlængelse, så er det op til kreditor at bevise der er det, og hvis man har øvrige tinge på skrift, men ikke forlængelsesforholdet, så er jeg sikker på en dom vil falde ud til sagsøgtes fordel.

Men uanset hvad, så er der kun 1 taber og det er sagsøger. Han mister både tid, penge og kunden.

Jeg har faktisk haft en sag, der kunne minde lidt om denne. Og her skønnede dommeren rent faktisk at firmaet sagsøgte havde betalt før og at det var i sagsøgtes åbenlyse interesse at sagsøger fortsatte sit arbejde.

Men sagerne kan falde forskelligt ud, så man ved aldrig noget før dommeren har talt! Så det kan kun blive en individuel vurdering om man vil ofre tid og penge på det. Og især i denne sag, der væsentligt vanskeliggøres af, at det skriftlige ifm. aftaler mangler.

Som du skriver, så er der i hvert fald mindst én taber, og det er sagsøger!

Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Der er ikke op til en dommer at tænke over hvad andre kan tænke. Afgørelsen skal alene vurderes på om der er indgået en aftale eller ej. Hvis kunden mener der ikke er indgået en aftale om forlængelse, så er det op til kreditor at bevise der er det, og hvis man har øvrige tinge på skrift, men ikke forlængelsesforholdet, så er jeg sikker på en dom vil falde ud til sagsøgtes fordel.

Det er op til dommer at vægte beviserne, så langt er du vel med?

Det er standard for branchen og det står i de handelsbetingelser der er leveret. Debitor har desuden ikke gjort indvendelse på nogen af de fremsendte krav forud for inkasso, og der er udover undertegnede 1 vidne til aftalen.

Lagersalg123 - JEN:
Få lavet ordentlige betingelser/aftaler. Hvis ikke det der aftales mundligt tåler skriftlighed, så tåler det heller ikke aftaleindgåelse.

Det lyder lidt som noget verdensfjernt lommefilosofi, for at sige min ærlige mening.

Jeg har endnu ikke skrevet under på noget for at få min internetforbindelse, hvilket cirka matcher i service samt prisniveau. Skrev du under på dit webhotel?... tvivler jeg meget på. Og det er sgu ikke praktisk at skulle have alt på skrift.

Kunden har accepteret, fået det han skulle have og fået handelsbetingelserne både før og efter.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tommy:

Det er op til dommer at vægte beviserne, så langt er du vel med?

Det er standard for branchen og det står i de handelsbetingelser der er leveret. Debitor har desuden ikke gjort indvendelse på nogen af de fremsendte krav forud for inkasso, og der er udover undertegnede 1 vidne til aftalen.

Det er først og fremmest op til en dommer og afgøre om der er indgået en aftale. Det er åbenlyst der er indgået en aftale. Herefter kan aftalens indhold så vurderes, og der har du stillet dig selv svagt, et vidne der er på din side giver ikke med sikkerhed jackpot. Husk nu på at du er den vidende (selvom du har dumsmarte bemærkninger) og din kunde er den mindre vidende.

Købere af webhoteller skal ikke kende til nogle standarder for branchen. De skal kende til de forhold der er gældende ved indgåelse af en aftale med en anden part. Resten er sludder og ønsketænkning fra din side.

Hvis ikke der er indgået en skriftlig aftale/på forhånd er afkrydset via en webside accept af betingelser om automatisk forlængelse, så behøver debitor ikke reagere, da samrbejdsforholdet ophører når perioden er endt, at det så ikke er smart at undlade at reagere, det er en anden sag, men har intet med jura at gøre.

Tommy:

Det lyder lidt som noget verdensfjernt lommefilosofi, for at sige min ærlige mening.

Kunden har accepteret, fået det han skulle have og fået handelsbetingelserne både før og efter.

Seriøse udbydere beder folk om at acceptere betingelser inden man indgår en aftale. Sarkasme kommer du ingen vegne med, det gør dig i disse situationer kun fattigere.

IØVRIGT

Så har seriøse udbydere som f.eks. Sufftown ingen binding, der kan man sige op som man vil og man får penge retur. Problemet er nok snarere, at du ikke bryder dig om at få svar der taler dig i mod, og når folk kommer med tilkendegivelser, også selvom man ikke er jurist, så tager sarkasmen over.

Kom over dit dårlige forarbejde og se fremad. Dem uden sans for detaljerne er de verdensfjerne.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)