Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan få jeg lavet den gode markedsanalyse ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 2770 Kastrup
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at skrive min forretningsplan, men er stødt på et problem i min markedsanalyse. Mit produkt har et verdenspotentiale og kan kategoriseres som et "Blue Ocean" produkt. Det løser både kendte og "kommende" problemer på tværs af mange sektorer og i mange kontekster og kombinerer kendte og nye teknologier og deres anvendelse på nye måder. Jeg har derfor en meget stor udfordring i at udvælge de kerneområder hvor den bedste businesscase ligger. Opgaven kompliceres yderligere af at det har vist sig at være særdeles vanskeligt at indhente konkrete oplysninger om en del af markederne, da mit produkt løser et problemer, hvor kunderne ikke tidligere har målt de ellers betydelige omkostninger og derfor ikke kan svare på hvad deres reelle omkostning på området er. Altså skal jeg , for at få et svar, definere en model til beregning af kundens nuværende omkostninger. Jeg er ved at gå helt sukkerkold på opgavens omfang, for produktets kvaliteter er fuldstændig selvindlysende og selvforklarende o i de kundeinterview jeg har gennemført, har kunderne været parate til at se bort fra en cost/benefit analyse . Men da jeg bliver nød til at rejse noget kapital til udviklingen, er jeg tunget til at lave en udførlig forretningsplan. Hvordan kommer jeg i mål. Skal jeg vælg kvalitative analyser ?(interviews). Kan jeg nøjes med at interviewe danske kundeemner ?. Hvordan kan jeg måle et markedspotentiale når der ikke forligger nogen branchetal? Hvordan vurderer jeg et potentiale der ekspanderer som følge af trends og/eller kulturelle forandringer ? vis jeg ikke selv skal lave hel arbejdet, hvem kan jeg så få eller købe bistand hos ? (jeg vurdererat markedsanalysen potentielt vil være betydeligt dyrere at fremstille end produktet).

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du må jo gøre op med dig selv hvor meget du tror på ideen og er villig til at ofre for den.

Vi laver en del af den slags analyser på arbejdet, og der er ikke noget i det du skriver der virker specialt svært / anderledes, så det kan sagtens lade sig gøre. Afhængig af ambitions niveau, koster det nok mellem 25- og 250.000kr (for en dansk)

Hvis du tror nok på ideen er det vel bare at komme igang, hvis ikke må du jo bare køre videre uden?

Alternativt (og det vil jeg ikke anbefale) så kunne du måske tage kontakt til CBS el.lign der kunne godt være nogle ambitisøse studerende der gerne vil lave sådan en opgave for dig som en del af deres fag/speciale... det er jo billig arbejdskraft, men heller ikke samme niveau som hvis du bruger nogle proffer...

Fra 2770 Kastrup
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svaret

CBS lyder som en farbar vej. Det er ikke fordi jeg ikke vil investere i proff. analyser, men jeg vil gerne lave så meget af fodarbejdet at jeg kan udvælge de analyser der giver mest mening. Studerende tror jeg er et godt bud.

Glædelig jul

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cool, pøj pøj med det

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Jeg vil gerne hjælpe dig men du skriver faktisk ikke noget som helst brugbart for en markedsanalytiker som mig.. hvis jeg skal give et bud på en løsning og pris. Analyser er en bred vifte, og det er vigtigt at du træffer de rigtige beslutninger i planlægningsfasen.

Du kan se de forskellige faser i et typisk analyseprojekt her

Hvis du har brug for hjælp skriver du bare, og jeg svarer på spørgsmål gratis. Såfremt jeg skal sætte et spørgeskema op i mit system eller rekruttere respondenter eller lave rapporter for dig koster det.

Med venlig hilsen
Henrik Sejrbo

 

Tilmeldt 3. Jul 10
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg på et tidspunkt kontaktede CBS for at høre hvordan man evt. kunne komme i kontakt med nogle fikse studerende, fik jeg det indtryk at de svømmer i analyser. Jeg blev foreslået at prøve, men også overveje at oprette et studiejob da studerende tit mangler penge :)

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henning Wibrand:
Men da jeg bliver nød til at rejse noget kapital til udviklingen, er jeg tunget til at lave en udførlig forretningsplan

Hej Henning

Jeg vil ikke umiddelbart tilbyde dig at lave nogen markedsanalyse, men har du brug for uvildig og fortrolig sparring er du velkommen. Men mit ærindre her er din fokuseren på markedsanalyse i forhold til kapital. Du skal her være klar over at en analyse af, hvem dine konkurrenter til produktet er, måske er mere væsentlig. Kapitalformidlerende vil forkuserer på hvordan det kan forventes at evt. konkurrenter eller andre der ser sig truet på sit marked vil reagere.
Det du skriver siger ikke noget om, hvorvidt du er i en sådan situation, da dit oplæg fremstår som skrevet af en der måske  i sin begejsting for eget produkt overser nogle forhold, men på den gode måde.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Fra 2770 Kastrup
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Tak for dit svar. Jeg er godt klar over at jeg ikke har været præcis i min formulering. Jeg ved tilstrækkelig meget om at lave analyser til også at vide hvad de ikke fortæller og navnlig hvor ubrugelige de kan være hvis man får lavet dem på det forkerte grundlag.

Mit spørgsmål går i virkeligheden ud på at hvordan jeg nemmest vælger den bedste businesscase til et produkt som både har potentiale i et massemarked (lav pris, stor volumen), et professionelt marked (kundetilpasset,minder volumen, høj pris) og et mixed marked bestående af begge.

For at vælge skal jeg have lavet en analyse af alle 3 segmenter. Og - hvis den skal være valid for verdensmarkedet (eller i det mindste den teknologiske verden), hvilken fremgangsmåde skal jeg så bruge: Kvalitative interviews med potentielle kunder, konkurrent analyse, markedsmåling eller alle 3 - og hvor få kilder kan jeg nøjes med for at målingerne de kan ekstrapoleres og skal jeg undersøge i flere lande eller kan jeg bruge Danmark som model - eller et andet land ?

Fra 2770 Kastrup
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det store spørgsmål er hvilken kvalitet de studerende kan levere - set i det forhold er prisen jo relativ.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 161
Fra  Skov Rejser Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Henning Wibrand:
Det store spørgsmål er hvilken kvalitet de studerende kan levere - set i det forhold er prisen jo relativ.

For business cand. Merc'ere er din problemstilling lige til højrebenet ;-)  De spiser markedsanalyser til morgenmad! 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)