"Samme svar som fra Mikkel for mit vedkommende. Out-of-the-box SEO kravspecifikationer er lige så lidt værd som out-of-the-box SEO løsninger. " I betragtning af hvor mange webløsninger der stadig sælges som er decideret håbløse ift. teknisk SEO og duplicate content, så vil jeg vove den påstand at Out-of-the-box SEO løsninger kan være rigtigt meget værd hvis de er skruet godt sammen. På samme måde kan en kravspec spare de 100.000 vis af kroner som det kan koste at skulle skifte CMS for fordi man har valgt forkert. NAturligvis er en kravspec individuel for så vidt at hvis du kun skal operere i Danmark på dansk, så giver det ikke mening at stille krav om multilanguage support osv. Men der er tekniske SEO krav som er de samme uanset hvilket site du skal have udarbejdet. Du kan sammenligne en kravspec med med et hus. På samme måde som du skal fylde et hus med tæpper, møbler, lamper osv. for at få det til at blive et hjem, som er rart at bo i, så kan en kravspec sikre dig et godt teknisk fundament for dit website, men den sikrer ikke at du laver dine søgeordanalyser ordentligt, at dine tekster og indhold er skrevet godt eller at din interne linkning er optimal. Vi sælger også kravspecifikationer og de er i det store hele listeversioner af de råd du kan læse i i de fleste SEO bøger. Du betaler bla. for et bedre overblik og den erfaring der ligger i at vægte hvad der er super vigtigt og hvad der er mindre vigtigt. Jeg kan kun anbefale at du læser hvad du kan få fat i af SEO bøger og udarbejde dine egne kravspecs. Mvh Jesper Jørgensen |
Hvis man kun sælger one-size-fits all typehuse har du måske ret, men det er de færreste virksomheder der er drevet out-of-the-box eller kan leve med de svagheder det giver.
At levere en ren standard SEO kravspecifikation svarer til at levere en standard teknisk krav spec til et site (hvilket jeg ikke kender nogle der kunne finde på) eller en standard tegning på et typehus. Det er der kun få der kan leve med.
Du kan da .eks. ikke bare anbefale en eller anden standard arkitektur på et website uden at tage stilling til hvad der skal være på websitet, det marked det skal konkurrere i og de praktiske og økonomiske resurser der ligger bag det. Det bliver i hvert fald ikke godt på den måde.
Tilsvarende er der mange andre punkter i en SEO krav spec som det ikke giver meget mening at komme med generelle overfladiske anbefalinger på. Styrken i en krav spec ligger i at kravene er meget præcise og specifikt valgt netop fordi det vurderes at de vil give de bedste resultat ud fra de givne forhold.