Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO kravspecifikation?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

"Samme svar som fra Mikkel for mit vedkommende. Out-of-the-box SEO kravspecifikationer er lige så lidt værd som out-of-the-box SEO løsninger. "

I betragtning af hvor mange webløsninger der stadig sælges som er decideret håbløse ift. teknisk SEO og duplicate content, så vil jeg vove den påstand at Out-of-the-box SEO løsninger kan være rigtigt meget værd hvis de er skruet godt sammen. På samme måde kan en kravspec spare de 100.000 vis af kroner som det kan koste at skulle skifte CMS for fordi man har valgt forkert.

NAturligvis er en kravspec individuel for så vidt at hvis du kun skal operere i Danmark på dansk, så giver det ikke mening at stille krav om multilanguage support osv. Men der er tekniske SEO krav som er de samme uanset hvilket site du skal have udarbejdet.

Du kan sammenligne en kravspec med med et hus. På samme måde som du skal fylde et hus med tæpper, møbler, lamper osv. for at få det til at blive et hjem, som er rart at bo i, så kan en kravspec sikre dig et godt teknisk fundament for dit website, men den sikrer ikke at du laver dine søgeordanalyser ordentligt, at dine tekster og indhold er skrevet godt eller at din interne linkning er optimal.

Vi sælger også kravspecifikationer og de er i det store hele listeversioner af de råd du kan læse i i de fleste SEO bøger. Du betaler bla. for et bedre overblik og den erfaring der ligger i at vægte hvad der er super vigtigt og hvad der er mindre vigtigt. Jeg kan kun anbefale at du læser hvad du kan få fat i af SEO bøger og udarbejde dine egne kravspecs.

Mvh Jesper Jørgensen

SEO firma'et http://atcore.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man kun sælger one-size-fits all typehuse har du måske ret, men det er de færreste virksomheder der er drevet out-of-the-box eller kan leve med de svagheder det giver.

At levere en ren standard SEO kravspecifikation svarer til at levere en standard teknisk krav spec til et site (hvilket jeg ikke kender nogle der kunne finde på) eller en standard tegning på et typehus. Det er der kun få der kan leve med.

Du kan da .eks. ikke bare anbefale en eller anden standard arkitektur på et website uden at tage stilling til hvad der skal være på websitet, det marked det skal konkurrere i og de praktiske og økonomiske resurser der ligger bag det. Det bliver i hvert fald ikke godt på den måde.

Tilsvarende er der mange andre punkter i en SEO krav spec som det ikke giver meget mening at komme med generelle overfladiske anbefalinger på. Styrken i en krav spec ligger i at kravene er meget præcise og specifikt valgt netop fordi det vurderes at de vil give de bedste resultat ud fra de givne forhold.

 

 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel leverede det svar, jeg ville have givet selv - tak for det, Mikkel Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

- Man må jo træde til, når du bare ligger der og feder den mellem palmer, krokodiller og gamle damer med blåt hår :)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Du kan da .eks. ikke bare anbefale en eller anden standard arkitektur på et website uden at tage stilling til hvad der skal være på websitet, det marked det skal konkurrere i og de praktiske og økonomiske resurser der ligger bag det. Det bliver i hvert fald ikke godt på den måde.
Helt korrekt at man ikke lige med dit og rigtig mange andre eksempler kan gøre det.

Men jeg vil nu mene at der er så mange andre tekniske ting som man sagtens kan have som standard, fx for mig basale ting som rigtig mange websites ikke tager hånd om, såsom ingen DC problemer, mulighed for nofollow på menulinks, meta og title på side niveau, optimeret kode (både mængde og størrelse på fil), fil optimering, billed optimering osv. ja der er efter min mening rigtig mange tekniske ting som man sagtens kan have som standard i en SEO kravspecifikation. Og jeg tror nu også at det er det Jesper mener med det han skriver.

Men rigtig nok alt kan ikke være standard når vi snakker SEO, men meget af det tekniske kan godt.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim, det du snakker om er efter min mening ikke en SEO Kravspecifikation. For hvis der gives generelle anbefalinger så forholder man sig jo netop ikke til de faktisk forhold som er gældende for virksomheden, de tekniske valg de sikkert allerede har taget, de tekniske og forretningsmæssige begrænsinger der er osv.

Og så kommer det altså til at ligne dem der, som også her på Amino, altid anbefaler at man ordner alverdens ting i sin .htaccess fil - uden iøvrigt lige at tjekke om folk nu også bruger Apache server.

Generelle anbefalinger og en SEO Kravspecifikation ER altså ikke det samme. At sælge standard anbefalinger som en SEO Kravspecifikation synes jeg nok er at tage munden lige lidt for fuld ...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Og så kommer det altså til at ligne dem der, som også her på Amino, altid anbefaler at man ordner alverdens ting i sin .htaccess fil - uden iøvrigt lige at tjekke om folk nu også bruger Apache server.

Yep.. der er for mange der bare slynger det ud. Jeg har oplevet at blive kontaktet af en der ikke kunne få det til at virke med htaccess hvorefter jeg opdagede at han sad med en windows.

Mikkel deMib Svendsen:
Generelle anbefalinger og en SEO Kravspecifikation ER altså ikke det samme. At sælge standard anbefalinger som en SEO Kravspecifikation synes jeg nok er at tage munden lige lidt for fuld

I en SEO Kravspec. som du snakker om så gennemgår man kundens site og noterer hvad der skal rettes?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:

I en SEO Kravspec. som du snakker om så gennemgår man kundens site og noterer hvad der skal rettes?

Nahh ikke helt. Når det er et eksisterende website, som skal forbedres ville jeg normalt betegne det som en SEO Analyse - eller Site Assessment.

En SEO Kravspecifikation er ligesom en teknisk og designmæssig kravspecifikation til et website noget der typisk laves forud for at sitet skal udvikles, så alle parter er helt enige om de krav der er til det nye site.

Det er for at undgå, at kunde og leverandør efterfølgende er uenige om det. Kunden står ofte og siger... Jamen, det troede jeg da var standard, og udvikleren står på den anden side og siger, jamen det sagde du ikke noget om du ville have. Ved at have både teknik, design og helt nøjagtige SEO krav på plads - ikke bare generelle krav med specifikke krav, så undgår man mange af den slags misforståelser, ærgelser og i sidste ende grundlag for stridigheder.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Kim, det du snakker om er efter min mening ikke en SEO Kravspecifikation. For hvis der gives generelle anbefalinger så forholder man sig jo netop ikke til de faktisk forhold som er gældende for virksomheden, de tekniske valg de sikkert allerede har taget, de tekniske og forretningsmæssige begrænsinger der er osv.

Og så kommer det altså til at ligne dem der, som også her på Amino, altid anbefaler at man ordner alverdens ting i sin .htaccess fil - uden iøvrigt lige at tjekke om folk nu også bruger Apache server.

Generelle anbefalinger og en SEO Kravspecifikation ER altså ikke det samme. At sælge standard anbefalinger som en SEO Kravspecifikation synes jeg nok er at tage munden lige lidt for fuld ...

oki, det er fint nok at det så ikke er en del af den specifikation, men det er efter min mening noget som bør være i en SEO kravspecifikation. Er en sådan specifikation ikke en som helst skal laves inden sitet bliver produceret?

Hvis Jo, så bør sådanne ting også være en del af den specifikation, ellers har kunden jo på ingen måde have nogen chance for at stille krav til udvikleren om fx de ting jeg skriver i eksemplet, hvilket jo kan have en indflydelse på SEO i sidste ende.

Skal lige siges at jeg aldrig selv har lavet eller set en SEO kravspecifikation ;) Jeg har kun læst om den, også på din blog for nyligt, hvor du også selv bruger DC problematikken som en del af specifikationen.

Jeg har ikke selv som udvikler set en SEO kravspecifikation som en ting der bør være der. Nok fordi jeg altid tænker SEO når jeg udvikler eller anbefaler noget. Jeg er ikke en af de udviklere som bare siger, ok så laver vi det sådan, uden lige at tænke over om det kan gøres på en bedre måde i forhold til SEO, og så fremlægger jeg det for kunden, og så er det jo op til kunden om de så gerne vil have det på deres måde eller min SEO måde :)

så måske det er specifikationen i sig selv :)

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Niels Henriksen:

I en SEO Kravspec. som du snakker om så gennemgår man kundens site og noterer hvad der skal rettes?

 

Nahh ikke helt. Når det er et eksisterende website, som skal forbedres ville jeg normalt betegne det som en SEO Analyse - eller Site Assessment.

En SEO Kravspecifikation er ligesom en teknisk og designmæssig kravspecifikation til et website noget der typisk laves forud for at sitet skal udvikles, så alle parter er helt enige om de krav der er til det nye site.

Ah oki takker...

Mikkel deMib Svendsen:
Kunden står ofte og siger... Jamen, det troede jeg da var standard, og udvikleren står på den anden side og siger, jamen det sagde du ikke noget om du ville have.

Som udvikler har jeg altid SEO inde over fra starten :)

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)