Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan ikke købe hos forhandler mere …

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lidt svært ved at finde den rigtige placering til mit spørgsmål og beder derfor om forladelse hvis det er ramt helt galt.

 

Jeg har en lille virksomhed som blev startet op i marts i år sammen med en kammerart. Vi har et værksted med tilhørende butik. Inden vi åbnede dørene i marts havde vi brugt et par måneder til at finde grosister og produkter som vi ønskede i vores butik.
Nu er der så gået 6-8 måneder og pludselig bliver vi ringet op af en af disse grosister og han siger at han desværre ikke kan sælge vare til os mere. Jeg prøver selvfølgelig at spørge ind til hvad problemet er og han fortæller direkte at han er blevet presset af en af vores konkurrenter som er en del større end os til at stoppe samarbejdet med os. Hans officielle forklaring vil dog lyde at han ”beskytter” sine forhandlere som køber flere produkter end os, og vi da er velkommen til at komme tilbage hvis vi vil købe lige så meget som vores konkurrent.

Det er selvfølgelig et slag i ansigtet for os, da deres vare jo er blevet en del af vores forretning og det drejer sig om ca. 20 mærker og måske 500 varenummer. Skal sige at de ikke selv producere mærker og vare, men importere dem fra rundt om i verdnen.

Min første tanke var at købe de mærker hjem fra UK eller US hvor jeg måske stadig godt kan holde samme pris og fortjeneste, men for det første ønsker jeg ikke at bygge min virksomhed op uden om en dansk grosist, og mon ikke også det vil give problemer med grosisten i længden.

Mit spørgsmål til jer er om det i det hele taget er lovligt at de nægter at sælge til os.
Jeg har hørt fra flere af vores andre grosister at denne konkurrent også har ringet til dem og bedt dem om at stoppe samarbejdet med os, men der er altså kun den ene som ikke har, kunne modstå indtil nu. Hvad nu hvis flere bliver presset i samme retning??

En af vores loyale grosister fortalte mig at det er ulovligt at de ikke vil sælge til os, har han ret i det og hvad gør man i sådan en situation?

Mvh

Michael

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det muligt der findes sådanne regler, men det er nok dig der har bevis pligten, og hvis du så skulle få medhold så sætter han prisen op... loose/loose.

Du lyder ikke til at havde haft styr på rammeaftaler, prisaftaler m.m. med den leverandør? så har du selvfølgelig lidt mere muligheder... ellers lærer man også af det, desværre.

Kan du ikke finde andre grossister af de mærker i EU og så blive så stor som din konkurrent, så kommer den useriøse leverandør kravlende igen... win/win

Verden er fuld af idioter, og den sidste er ikke født endnu...

Op på hesten og videre...lad leverandøren ligge på is lidt og lad ham komme til dig, så ser du om der er noget i ham... eller det bare er en dårlig forhandling for at få priserne op...

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja der er ingen tvivl om at samarbejdet aldrig bliver det samme uanset om det er mig der kommer til ham eller omvendt.

Aftalerne med priser osv lå helt klare fra start, og han havde ingen problemer med at handle med mig i starten, hvilket også bekræfter min helt klar midstanke om at det er pres for vores konkurrent der spiller ind.

 Jeg har nu yderligere forhørt mig hos et par vores andre grosister som ikke har ladet sig gå på at hans trusler, og de kan berette om det er helt almindeligt og velkendt at ham "tossen" laver problemer af den slags. Bare skidt at vi skal blandes ind i den sag, og nu står og mangler en del vare til kunder som de har bestilt :-(

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag fat i konkurrencestyrelsen INDEN du snakker mere med ham og sørg for at optage ALLE samtaler fremover og du behøver IKKE sige det til ham.

Der er flere eksempler på store bøder der er givet i den slags sager, den sidste var på 600.000, er dog anket, men de taber også i næste instans, netop fordi de har båndede samtaler.

Du skal ikke give op, men sørge for at gøre det rigtige nu. Hvis ikke de vil levere til dig mere, så lad dem bløde økonomisk.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et ukendt fænomen, hos gunzone.dk har vi samme problem, med en eksklusiv importør.

Ikke nok med de har sørget for at vi ikke får varer fra deres samarbejdsgrossister, men de har endda ringet rundt i verden og bedt andre grossister stoppe salget til os, jøsses..

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Gunzone.dk:

Det er ikke et ukendt fænomen, hos gunzone.dk har vi samme problem, med en eksklusiv importør.

Ikke nok med de har sørget for at vi ikke får varer fra deres samarbejdsgrossister, men de har endda ringet rundt i verden og bedt andre grossister stoppe salget til os, jøsses..

Det er noget KS har fokus på, så hvis I mener I har en sag så er det sandsynligvis noget de gerne vil høre nærmere om

Link til sag som lige er offentliggjort : http://www.konkurrencestyrelsen.dk/service-menu/presserum/presse-2010/konkurrenceraadet-skrider-ind-overfor-hindring-af-parallelimport-og-ulovlig-prisstyring/

Der er lidt over 100 sider vedr. denne sag under "læs afgørelsen"

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)