Hvad betyder udtrykket "Betaling snarest muligt" i jeres øjne?
Når jeg
sender en regning, med snarest mulig betaling, regner jeg med at kunden betaler
den så snart de kan logge på webbank, eller indenfor ganske få hverdage.
Men er der nogen præcedens for det? Hvad mener du?
Hvad betyder udtrykket "Betaling snarest muligt" i jeres øjne?
Når jeg
sender en regning, med snarest mulig betaling, regner jeg med at kunden betaler
den så snart de kan logge på webbank, eller indenfor ganske få hverdage.
Men er der nogen præcedens for det? Hvad mener du?
Hej Tom
Det er lidt for generelt at skrive sådan...
Jeg skriver altid "netto 8 dage" eller "straks" ;)
Jeg vil anbefale dig aldrig at overlade betalingsfristen til kunden.
Nogen vil måske betale lige så hurtigt, som du forventer. Men langt de fleste debitorer trækker erfaringsmæssigt betalingen til din første rykker, hvis ikke du har givet dem en konkret betalingsfrist.
Vil du endelig skrive noget med betaling snarest muligt, så skriv "Bedes betalt snarest muligt og senest den (indsæt en dato en uges tid frem)". Eller "Bedes betalt snarest muligt og inden 8 dage fra dags dato."
Håber du kan bruge det til noget.
Dbh. John
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold. Find mig på LinkedIn
Så give dem 8 dage eller 14 det er jo helt op til dig, men hvis du forventer de betaler næste gang de logger på deres netbank finder jeg stadig ordet "straks" passende ;)
Jeg giver altid 7 dage, og har en rykker/indrivelses politik som jeg følger konsekvenst. Først med en venlig mail, vedr. aftale om ny betalingsfrist da den forrige ikke blev overholdet. Overholdes denne heller ikke, så er det almindelig rykker procedure. Og det er uanset om det er en lille eller stor (vigtig) kunde. Jeg har endnu ikke oplevet at miste nogle kunder (ud over dem som alligevel ikke betaler) ved at benytte overstående fremgangsmåde.
De fleste har fuld forståelse, og jeg kunne forestille mig det ligefrem udstråler kontrol og seriøsitet med det firma som de handler med?
Hvis betaling er afgørende for du kan komme videre med opgaven, så kan du give 7 dage, og efterfølgende skrive i en mail "at kunden kan fremskynde processen ved at betale fakturaen med det samme" - noget i den stil :-).