Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

jura: hjemmelavet ansigtscreme

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg og min familie har gennem snart 25 år udviklet forskellige ansigtscremer, som vi har solgt til venner, kolleger og bekendte. Vi har aldrig haft problemer med cremen, herunder med cremens holdbarhed.

Vi har fået lyst til at sætte cremen i en lidt større produktion og til at markedsføre og sælge den online. Jeg har sat mig ind i krav til udformning af indholdsdeklaration, og ved også at cremen skal vurderes skriftligt af en hudlæge, og at den skal fyldes i emballage, som er godkendt til kosmetik. 

Jeg kan imidlertid ikke gennemskue, om der er andre lovgivningsmæssige forhold, jeg skal være opmærksom på?

Specelt tænker jeg på, om jeg må lave cremen hjemme i mit køkken, eller om jeg skal have den produceret på fabrik/laboratorium, der er godkendt til kosmetikproduktion? Jeg ved ikke om der foreligger specifik lovgivning om fx bakteriologiske forhold under produktionen?

Håber der er en klog Amino derude, der kan hjælpe mig i denne sag, så jeg ikke dummer mig unødigt ;o)

Mvh Aq

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Vurderes skriftligt af en hudlæge?

En ting at du sælger det til dine venner, men der skal en del mere til end bare en hudlæge på banen.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke stoffer du bruger i din creme, men alt skal testes i "hovede og røv" og ja det lyder grimt, men sådan er det idag...  Hvis der på et eller andet tidspunkt en person som kommer til at lide på grund af det, måske fordi hun tager noget medicin eller hun viser allergi over for produktet, så har du et problem...

Og nej du MÅ ikke lave noget form for hudprodukter i et køkken, der hvor du også laver mad? der er jo bakterier fra alle siden. Udviklingen skal foregår i et sterilt laboratorium, hvor den skal testen på kryds og tværs, produktet skal også testes på personer som lider af forskellige sygdomme, tager medicin eller noget helt tredje...

Deklarationen skal være i tip top, lad os nu sige at du kommer til at sælge produktet i USA, hurra du tjener en masse penge. Men pludseligt at der en person som har taget en ske og smagt på det, næste dag har han opkast og det som følger med... Du kommer i retten og så kører det ned af...

 

Der er utrolig meget som skal taget hensyn til, undersøges og godkendes. Nu har jeg skrevet alt dette ikke fordi jeg vil tage lysten eller gejsten fra dig, men der er virkelig mange ting produktet skal igennem. Jeg ønsker dig alt held og lykke..

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander

Tusind tak for din tilbagemelding. Jeg kan godt se din pointe her. Der skal nok lige en del flere overvejelser til, inden vi kaster os ud i det eventyr ;o)

Ha' en god dag.

Mvh Aq

 

 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke dog en omgang fra Alexander ;-)

Så vidt jeg er orienteret skal din creme ikke testes nogle steder før du begynder at sælge den. Det er selvfølgelig klart, at du lige skal kontrollere at der ikke er nogle ulovlige stoffer i produktet.

Hvor mange tøj- og smykkeproducenter tror du der får testet produkterne før salg? Det er også i direkte kontakt med huden, så der er ingen problemer i det.

Hvis der havde været tale om fødevarer skulle du registreres hos fødevaremyndighederne, men det er ikke tilfældet her. Så jeg ville da bare se at komme i omdrejninger :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Rigtig mange tak for din opmuntrende feed-back.

Jeg ved med stor sikkerhed, at der ikke er nogen skadelige indholdsstoffer i vores creme. Det er netop for at undgå de skadelige stoffer, som man finder i mange industrielt produceret cremer, at vi producerer vores egen creme.

Jeg er blot usikker på det med selve produktionen, om den skal foregå på et laboratorium. Vi plejer at lave cremen i vores køkken i og med udstyr, som vi kun bruger til creme, men... ja, jeg er lidt usikker her.

Jeg tror, jeg må prøve at forhøre mig hos Miljøstyrelsen.

Endnu en gang tak for input. Ha' det super.

Mvh Aq

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Sikke dog en omgang fra Alexander ;-)

Så vidt jeg er orienteret skal din creme ikke testes nogle steder før du begynder at sælge den. Det er selvfølgelig klart, at du lige skal kontrollere at der ikke er nogle ulovlige stoffer i produktet.

Hvor mange tøj- og smykkeproducenter tror du der får testet produkterne før salg? Det er også i direkte kontakt med huden, så der er ingen problemer i det.

Hvis der havde været tale om fødevarer skulle du registreres hos fødevaremyndighederne, men det er ikke tilfældet her. Så jeg ville da bare se at komme i omdrejninger :-)

 

Hey det er korrekt, du kan lave så meget du vil hjemme med mindre det er til farer for dig selv...

Men Jesper, du kan ikke lige frem sammenligne tøj og smykke med produkt som bliver absorberet af huden. Jeg er uddannet som laborant hvor jeg sidder på et laboratorium i en kittel ja, der skal kontrol og kvalitets sikring på alt hvad der bliver produceret, der bliver brugt millioner og atter millioner på at undersøge diverse cremer og andet i samme boldgade.

 

Som sagt det er skam ikke for at tage gejsten fra personen her, jeg siger bare at det kan være farligt at sælge noget som ikke er testet, selv om det sådan set ikke er farligt, der skal være papir og bevis på alt idag.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke med tøj- og smykkeproducenterne Big Smile, men med hensyn til kosmetik producenter skal man ansøge Miljøstyrelsen om markedsføringstilladelse.

Det kan godt være at der ikke stilles krav til produktionsomstændigheder, men hvor mange tror du, der gider købe dit produkt, hvis de finder ud af at du producerer det hjemme i køkkenet. Stick out tongue

Jeg fandt lige følgende på nettet:

"Når et kosmetisk produkt ønskes markedsført i Danmark, skal man ansøge Miljøstyrelsen om markedsføringstilladelse. Der udføres ikke kontrollerende fysiske eller kemiske undersøgelser af produktet inden tilladelsen gives, men dokumentationen fra producenten omkring produktionsforhold, ingredienser i produktet og visse test i forbindelse med produktet skal forelægges. Kosmetiske produkter må ikke gennem markedsføring, annoncer, udseende m.m. vildlede forbrugerne, og der skal stå hvad produktet indholder, dog ikke i alle detaljer."

Kilde: http://www.farmacy.dk/page/25481 (Nederst)

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle sammen - rigtig mange tak for jeres gode input. Jeg blev i hvert fald klogere ;o)

Mvh Aq

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer snart...

Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 03:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja Ole Henriksen startede da også med at fuske hans creme sammen hjemme i køkkenet og på et tidspunkt kom der da gang i salget :-)

Tror nogen vil være skeptiske, mens andre vil være ligeglade om du har produceret det i køkkent eller ej. Om det er lovligt aner jeg tilgengæld intet om.

Mvh Kim

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)