Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - hvad sker der nu?

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Den dato begæringen er indgivet kaldes Fristdagen - i det her tilfælde den 26. januar. Fristdagen bruges til at beregne fra hvilket tidspunkt, man kan omstøde fra.

Dvs. har skyldner eksempelvis købt et stort varelager ind og finder ud af, at han ikke kan betale dette og herefter returnerer alle varerne - efter Fristdagen - ja så kan kurator kræve leveringen af varer retur til konkursboet. Årsagen er, at den kreditor som har leveret varerne jo får en fordel ved at få varerne retur, når varerne istedet skulle være solgt af boet og pengene fordelt blandt kreditorerne. Dette gælder selvfølgelig ikke, hvis leverandøren har gyldigt ejendomsforbehold.

Men hvis der er gået penge ind i tiden mellem Fristdagen og Dekretdagen, hvilket er den dag  og tidspunkt skyldneren faktisk går konkurs, ja så er betalingen en den af konkursboet. Det er dog klart, at det kan være strafbart at sælge nogle varer og modtage betaling før varerne er leveret, hvis man ved at man ikke kan levere og vil gå konkurs. I det tilfælde er det kurators pligt, at orientere politiet om sådanne forhold - se konkurslovens § 110, stk. 4.

Mit råd er, at gøre kurator og skifteretten skriftligt opmærksom på de forhold du mener der er i sagen.

Som kreditor har du ikke krav på at få udskrift af gældbogen - den liste/database kurator bruger til oversigt over kreditorer.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret - jeg har kontaktet kurator og håber at nogle af dine input kan løsne op

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

 

 

Jeg søger kunkursboer som jeg kan komme ind og bøde på ,er det noget du kunne

hjælpe med.

 

 MVH

AIB Handel

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Solofisk.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener - men du er altid velkommen til at sende mig en e-mail - se www.lundelmersandager.dk.

 

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Du har tidligere været behjælpelig med svar på denne sag, og jeg håber du vil komme med din anbefaling, eftersom sagen fra kurator´ side nærmer sig afslutning.

Kurator har bedt om sikkerhedsstillelse hvis der skal gøres mere - helt efter bogen. Men jeg mener stadig der er tale om strafferetslig forhold, da der er indgået penge på konkursboets bankkonto efter fristdagen. Kurator henviser til at den fremsendte faktura er dateret d. 31-12-2009, og dermed fremsendt inden konkurs indgivelsen, og at indbetalte beløb ikke skal indgå i konkursboet - det giver ingen mening i forhold til det du tidligere har skrevet. For mig virker det lidt som om kurator er bekendt med at der er foretaget en fodfejl fra hans side og prøver at skrive sig ud af sagen. Citat: "Mener ikke yderligere sagsbehandling vil tilføre konkursboet aktiver og dermed Dem nogen dividende. Min anbefaling er at konkursboet sluttes"

fakturaen er der nederst anført ” Betingelser: Straks ved modtagelse af rettet faktura 27. januar 2010, renter, rykker samt RKI varsel fremsendes efter gældende lov.” 

Jeg synes det er et meget tydeligt bevis på der er foretaget rettelser i faktura, og at faktura ikke er udstedt d. 31-12-2009. Jeg har en kopi af denne.
Svar fra kurator "det har ikke været muligt at fastslå. hvilken rettelse der er foretaget på fakturaen d. 27 januar 2010, idet banken ikke har haft mulighed for at oplyse dette".

Der er foretaget besigtigelse over ejendommen d. 1. april 2011 altså et år efter, konkursboets bopæl, denne var på tvangsauktion i april 2010.  Jeg gjorde tidligt i forløbet kurator opmærksom på personlige ejendele som jeg havde på adressen, der er aldrig blevet gjort noget ved det, til trods for flere henvendelser. Men hvad havde kurator forventet, at alt stadig stod på matriklen et år efter?

Jeg ved der er mange aspekter i denne sag, men ud fra min beskrivelse kan du give mig en anbefaling - jeg vil ikke smide gode penge efter dårlige.

Claus 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad gør man, hvis man har et Aps selskab og ikke kan afdrage det skyldige månedsbeløb på en indgået aftale med SKAT.

Vi står i en situation, hvor SKAT ikke kan få deres afdrag og regningerne hober sig op. Dels grundet manglende arbejdstimer og alt for sent betaling fra kunder.

Er vores løsning at gå konkurs eller tvangslukker SKAT os ?

Skal vi så starte op igen i et nyt navn ?

Er simpelthen træt af at SKAT generaliserer alle virksomheder....Vi prøver i det mindste at kæmpe for det her og vil gerne betale, bare ikke på de vilkår de stiller....det kan vores økonomi ikke bare på nuværende tidspunkt.

Hvad mener du vi kan gøre i den her situation ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Kraak Jessen:
Hvad mener du vi kan gøre i den her situation ?

Hvad har du gjort i forbindelse med jeres nuværende aftale med SKAT? Indleveret budgetter mv?

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Ja, vi lavede en aftale efter et møde i Skattecenter Køge....og jeg skulle fortælle hvad jeg havde af værdier.

Synes bare det er svært, når man gerne vil betale afdragene, men SKAT sætter beløbet for højt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Alt hvad SKAT laver bygger på lovhjemmel. Jeg vil anbefale dig at læse nedenstående link om netop afdragsordninger for virksomheder.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1949490&chk=204266#1949554 (G.A.3.1.1.2.3 Afdragsordninger for igangværende virksomheder).

Mit bedste råd til dig er at kontakte en revisor og sammen med ham få lavet noget realistiske budgetter for det næste 1 til 2 år frem i tiden.

Hvorfor så det. Jo - forudsætningen for at SKAT kan indgå en afdragsordning er, at SKAT skal tro på at din virksomheds problemer er forbigående. At få hjælp til dette fra en godkendt revisor er ofte et god hjælp, ligesom det som oftest er en god ide at slæbe revisor med til sådannne møder med SKAT.

SKAT kan normalt indgå aftaler for 12 måneder af gangen, hvorefter aftalen genforhandles. Desto hurtigere du tager føringen jo bedre signal sender du til SKAT.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak for svaret.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)