Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på foreningskontingent?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, der er sammensat som følger:

 

1) en forening, der ikke er momspligtig og som sælger foreningskontingent og andre ydelser for medlemmerne.

2) et ApS, som ejes af foreningen. ApS'et er momspligtig af sin omsætning, som fortrinsvis er varer.

Begge har hver sig CVR-NR.

 

I ApS'et er der oprettet en webshop. Her kan alle bestille varer og betale med dankort.

 

Nu vil foreningen gerne sælge foreningskontingent via webshoppen. Foreningen har ikke selv en webshop.

 

Kan salg af kontingent ske via webshoppen momsfrit? Betaling vil ske via dankort til ApS'et, som så skal afregne med foreningen.

 

Jeg tænker selvfølgelig ikke på opsætningen af webshoppen, men om foreningskontingentet kan "sælges" fra det "forkerte" CVR-NR uden at der skal tillægges moms.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..hvorfor ikke?

Der skal så køres med splitmoms.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vigtigt I får sat det op sådan, at det er tydeligt, at det er foreningen, der er den faktiske sælger af kontingentet, og at ApS'et alene leverer en betalingsydelse til foreningen.

Ellers kommer ApS'et nemlig til at oppebære kontingenterne som omsætning - og det vil være uklogt for det vil, som Peter skriver, belaste ApS'ets momsfradragsret.

Omevndt vil løsningen aldrig kunne blive 100% momsneutral, idet jeg umiddelbart mener at der skal ske ét af to:

  • Enten skal foreningen betale et fee til ApS'et for hver transaktion + moms (som foreningen så ikke har fradrag for)
  • Eller også skal ApS'et betale udtagningsmoms for en andel af udgifterne til driften af webshoppen. Dette må blive på et skøn.

Jeg har ikke dyrket mulighederne herudover - der kan være forhold som taler for, at fee'et kan være momsfrit for ApS'et og dermed at der skabes en løsning med en objektiv beregning.

Momsen der "tabes" vil dog aldrig kunne blive lige så høj som hvis kontingentet anses som omsætning. Dette skal jo selvfgølgelig også holdes op mod omkostningerne hvis foreningen selv skulle drifte en webshop.

Vh
Lars

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes du skal bede din kunde om at kigge på www.klubmodul.dk. Det vil gøre det hele noget nemmere for foreningen. Mvh Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)