Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre enkeltmandsvirksomhed til ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed jeg gerne vil ændre til et ApS. Det er en mindre webshop jeg driver, og jeg har nogle konkrette spørgsmål:

  • Hvordan ændrer jeg enkeltmandsvirksomheden til et ApS?
  • Er der altid pligt om revisor tilknyttet firmae når det er et ApSt?
  • Skal der laves en hensigterklæring med firmaet?
  • Hvordan opretter vi ApS med 2 ejere, og lukke enkeltmandsvirksomheden ned?

Tusind tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

1. Lov om skattefri virksomhedomdannelse.dog kun 1/1-30/6 tilbagevirkende pr. 1/1

2. Nej I kan fravælge revision ved stiftelsen.

3. Nej.

4. Afmeld CVR ifm. omdannelsen/Stift ApS med 2 stiftere/ejere.

 

MvH

Peter 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil lige supplere Peter angående punktet om revisoren: Det er helt rigtigt at der ikke er noget krav om, at der skal være en revisor tilknyttet. Men I skal stadig opfylde de krav, der er til årsrapporten (som skal indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen), og selskabet vil få sin egen selvangivelse, som skal udfyldes. Der vil vil de fleste vælge at have en revisor tilknyttet. I kan dog vedtage, at revisoren ikke skal udføres revision men bare hjælpe jer med en regnskabsmæssig gennemgang eller med at få opstillet årsrapport og selvangivelse. Det koster mindre end en egentlig revision.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lige for at supplere Peters udmærkede indlæg:

Hvis et "salg" af din enkeltmandsvirksomhed alligevel ikke udløser SKAT behøver du ikke anvender reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse.

Uanset om virksomhedsomdannelsen er "skattefri" eller "skattepligtig" kan du få en revisor til at udarbejde en vurderingsberetning på din enkeltmandsvirksomhed, og så kan du indskyde virksomheden som aktiv i et nystiftet selskab.

Lad os så antage at din kompagnon skal ind i selskabet med en ejerandel på 50 %:

Så skal han komme med et kontantindskud til selskabet, som svarer til værdien af den virksomhed, som du skyder ind.

Kapitalkravet til stiftelse af ApS'er er 80.000 DKK.

Jeg benytter enhver lejlighed til at bemærke, at der findes et alternativ, som går ud på at drive virksomheden i et engelsk selskab, hvor kapitalkravet er væsentligt mindre (en brøkdel af en penny).

MEN! så har du ikke mulighed for at lave en skattefri virksomhedsomdannelse!

Hilsen Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).

 

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens.

Hvordan er mulighederne for at oprette et sådant engelsk selskab? Og hvordan differentierer dette sig i forhold til et dansk ApS? Er der særlige forhold man skal være opmærksom på i forhold til de regler man er underlagt når der drives et I/S?

Med venlig hilsen

Christoffer 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christoffer,

Der findes flere forskellige udbydere af engelske selskaber. Jeg vil selvfølgelig anbefale, at man benytter sig af mig, hvor man får mest for pengene :-)

Et ltd. adskiller sig fra et ApS ved at kapitalkravet er "a fraction of a penny", mens et ApS' kapitalkrav er 80.000 kr. Et ltd. skal have en fysisk adresse i England, mens et ApS skal have fysisk adresse i Danmark. Så er der noget detail-regulering som er forskellig i den danske og den engelske selskabslov, men grundlæggende er et ApS og et ltd. den samme type juridiske enhed, hvor ejerne alene hæfter med deres kapitalindskud.

Særlige forhold man skal være opmærksom på, når man driver virksomhed i et I/S? I forhold til at drive virksomhed i et engelsk ltd.? Sigter du til noget specielt?

Du er meget velkommen til at ringe til mig på 5199 2010 og høre nærmere.

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens.

Tak for svar! Det er ikke tiden netop nu, men det kunne blive aktuelt inden længe. Jeg synes det kunne være spændende at få indblik i økonomien i oprettelse, samt en eventuel drift. Med drift tænker jeg primært på revisoromkostninger osv.?

/Christoffer

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh!

Vi tager DKK 12.000 for oprettelsen.

Til driften skal du:

  1. Have en adresse i England.
  2. Have en sekretær i England.
  3. Årligt selvangive til skattemyndighederne i England (en såkaldt 0-angivelse, da du ikke har skattepligtig indtægter i England)
  4. Årligt indlevere Årsrapport til selskabsmyndighederne i England.
  5. Indsende kopi til de danske selskabsmyndigheder.

Hvis du selv sørger for at sende mig en resultatopgørelse/balance i starten af året, og du selv sørger for at selvangive til de danske skattemyndigheder (filialen skal betale dansk selskabsskat af sin indkomst), så stiller jeg ovenstående 5 punkter til rådighed for dig for DKK 4.000 om året.

Dvs. meromkostningen i forhold til et I/S er 4.000 kr. om året + udgifterne til selvangivelsen til SKAT (DK).

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 2. Jun 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anette

Kan du hjælpe med hvordan man ændre sin forskudsopgørelse hvis man har ændret sin virksomhed fra enkeltmand til aps.

Man skal jo til at betale A skat i stedet for B skat.....

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er jo ikke så vanskeligt at ændre forskudsopgørelsen: Det gør du inde på skat.dk - den personlige del af tast-selv. Her skal du komme med et bud på, hvad du forventer at få udbetalt i almindelig lønindkomst i løbet af året.

Men for at komme til at betale A-skat skal arbejdsgiveren (altså ApS-et) udbetale dig løn, nøjagtigt som du var en anden ansat: Med skattekort, AM-bidrag, A-skat og så videre.

Den del er ret let at gøre, især hvis du bruger et lønsystem som f.eks. Danløn, Dataløn eller Proløn. Lidt mere administration - men bestemt overkommeligt.

Dbh.
Anette

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)