Jeg mindes traileren til en film (som jeg dog aldrig har set), der handler om en sælger/reklamemand, der får succes med at sige ting som: "Don't buy this tv", eller lignende. Kan det være med Jim Carrey måske, nogen der kender/kan huske den? Nå, knap så ekstremt tænkt, men dog i samme ånd, vil jeg gerne høre jeres mening om at kommunikere et "negativt" budskab til kunderne, såsom at fortælle hvad man ikke er god til eksempelvis - selvfølgelig efterfulgt af hvad man så er super god til? For at komme med et konkret eksempel, så havde jeg en diskussion med min bedre halvdel i dag, omkring min kommende webshop. Jeg vil egentlig gerne kommunikere at varerne er i den billige ende, men ikke de billigste. At leveringen er hurtig, men måske ikke den hurtigste, samt at jeg har et stort udvalg af varer, men ikke det største. Hvorfor? Fordi der i forvejen er så stor konkurrence på netop disse parametre, at jeg har tænkt mig at bygge min forretning op over noget andet. Jeg vil selvfølgelig gøre meget ud af at forklare hvad disse andre ting er og indebærer, og hvorfor jeg derfor mener at min butik stadig er det bedste sted at handle (for min målgruppe). Min kæreste mente dog, for det havde han vist lært af en eller anden engang, at man aldrig må bruge "ikke" da det er negativt ladet, samt at man, hvis man endelig skal sige noget "negativt", altid skal starte med det positive først - lidt som til en forældresamtale som han så fint sagde det ;) Mit eget syn på sagen er at det, hvis det bliver fremlagt lidt raffineret, faktisk kan være troværdigt at fortælle om de ting man ikke er så god til eller ikke kan. For hvis man fortæller ærligt om dét, så fortæller man vel også ærligt om de ting man er god til? Synes selv at den slags kan virke langt mere troværdigt, fremfor dem der bare skamroser sig selv og deres virksomhed til skyerne. Det forudsætter selvfølgelig at det "negative" ikke er så negativt endda. Det duer jo ikke at skrive at man ikke er så god til at få sendt tingene til tiden, ikke rigtig gider svare på kundeservice osv., hvis det nu var det der var tilfældet - overdrivelse fremmer forståelsen. Det er ikke den slags jeg mener. I mit tilfælde bliver min målgruppe eksempelvis ikke studerende, hvilket jo nok er en af de grupper, der generelt (og forståeligt nok) lægger meget vægt at det skal være billigt over alt andet. Men hvis ens målgruppe nu er folk der gladeligt betaler 5 kroner mere for deres ordre, hvis de føler at de får mere af værdi til gengæld og/eller bedre kan identificere sig med min virksomhed og dets værdier, fremfor konkurrenternes, så er der vel eksempelvis ikke noget i vejen med at skrive at man er billig, men ikke den billigste - eller er der? Kan man skrive noget negativt, og hvis, skal det i så fald nødvendigvis altid komme efter noget positivt, eller kan man slippe afsted med at skrive det negative først? Og hvis man ikke må bruge "ikke", hvordan kan man så formulere at man ikke har de billigste varer? Jeg er i tvivl. Kom meget gerne med jeres meninger og i særdeleshed erfaringer, hvis I har prøvet at kommunikere noget "negativt" til jeres kunder, hvad end det var med et positivt eller negativt resultat til følge. Det kunne være super spændende at høre lidt om jeres syn på ovenstående. God debat - håber at mange af jer vil komme med lidt input. ~ Amaris |
Dominos Pizza har i hvertfald succes med (sjove) negative reklamer :)
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/01/12/AR2010011201696.html