Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hævning af beskattet årets resultat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej fagkyndige Aminoer.

Min simpel problemstilling:

Jeg startede en enkeltmandsvirksomhed i 3.kv. 2009 og på den udvidet selvangivelse for 2009 havde jeg en overskud i virksomheden på 10.000, som jeg sammen med mine andre indtægter betalte skat af.

Jeg har 2 konti, privat og erhverv.

1. Kan jeg overføre den tilbageværende beløb fra min erhverv konto til privat for 2009 da det er ko allerede beskattet og postere det under årets hævninger kontant eller på mellemregning indehaver, eller er der en anden løsning?

2. I en enkeltmandsvirksomhed bliver årets resultat beskattet når man trækker sin omkostninger fra sine indtægter og danner overskud, men hvordan forholder det sig til når jeg f.eks. har behov for at hæve 10.000 kr til mig selv?

Venter på at høre jeres visse ord Aminoer

Hilsen Damian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Damian

Svaret på dine spørgsmål afhænger af om du ved udfyldelse af selvangivelsen for 2009 har ladet din enkeltmandsvirksomhed beskatte efter de almindelige regler i personskatteloven, eller har tilvalgt beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven.

Udfra din beskrivelse forudsætter jeg, at du har anvendt de ganske almindelige regler, og det vil jeg basere mit svar på.

Ad 1) ja, hvis det beløb som står tilbage på din erhvervskonto er resten af overskuddet fra 2009, kan du godt overføre til din private bankkonto. I virksomheden bogfører du det ganske rigtigt som en hævning og krediterer samtidig erhvervskontoen.

Ad 2) når du anvender de almindelige regler i personskatteloven skal du ikke betale skat af dine hævninger men derimod af virksomhedens overskud. Så når du har brug for at hæve kr. 10.000 af virksomhedens penge til privat brug, så gør du bare det.

Lidt overordnet om virksomhedsordningen (der er mange gode indlæg herom på Amino):

Du har mulighed for at anvende virksomhedsordningen i stedet for personskatteloven. Gør du det, bliver din enkeltmandsvirksomhed skattemæssigt behandlet næsten som et selskab og du kan dermed optimere din skattebetaling.

Det betyder bl.a. at det skattemæssige overskud af virksomheden bliver beskattet med en foreløbig skat på 25% ligesom selskaber. Hæver du ingen penge til privat brug i virksomheden er skatten således 25% af det skattemæssige overskud. Dermed er der flere penge tilbage i virksomheden, der kan bruges til virksomhedens drift og nye investeringer.

Når du så hæver penge i virksomheden til privat brug, skal der betales den almindelige personlige skat (op til 59% ved topskat). Men du får naturligvis modregnet den skat, der tidligere er betalt som foreløbig skat.

Det er min erfaring, at virksomhedsordningen særligt er en fordel for erhvervsdrivende med varierende overskud fra år til år, og som faktisk tjener flere penge i virksomheden end de skal bruge til private hævninger. Så når du anvender virksomhedordningen, er det en fordel at styre de private hævninger fra år til år og dermed optimere skattebetalingen.

Hæver du hele overskuddet hvert år, vil der ikke være så store fordele ved virksomhedsordningen, idet du så alligevel betaler personlig skat af hele overskuddet.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders..ja op til 59% ved topskat+8 % arbejdsmarkedsbidrag.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Og arbejdsmarkedsbidraget på de 8% er fradragsberettigede, ved beregningen af indkomstskatten, så den effektive marginalskat er efter skattereformen ca. 56% (lidt afhængigt af skattekommune og om man er medlem af folkekirken). De 59% Anders omtaler ovenfor var dem der galt for overskuddet i 2009, men hertil kom arbejdsmarkedsbidraget (og evt. kirkeskat) så i 2009 var den effektive marginalskat ca. 63%.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres vidensdeling indtil videre.

Anders

Ad2) Hvis jeg forstår dig korrekt, så hvis jeg hæver penge i årets løb til privat forbrug ud af firmaet og dermed forringer årets resultat så minimerer jeg også min beskatning?

 

Hilsen

Damian

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Damian

Det er godt at du spørger, for det har du ikke forstået helt korrekt.

Hvis du følger de almindelige regler, så har du allerede betalt skat af overskuddet i 2009 og du kan bruge af pengene privat, uden at det udløser yderligere beskatning.

Hvis du bruger virksomhedsordningen, så er der betalt 25% i skat af det opsparede overskud for 2009. Og det beløb du nu hæver bliver lagt til din personlige indkomst i 2010. Når skatten bliver beregnet får du et nedslag i den beregnede skat på de 25% du betalte i 2009 (så der sker ikke dobbeltbeskatning).

At du hæver penge i firmaet forringer ikke årets skattemæssige resultat. Men det kan udløse en beskatning, dog kun hvis du bruger virksomhedsordningen.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)