Hej
Dette er en dobbeltpost, som også er lagt i "Teknik, hosting og e-handelsløsninger" - jeg har dog valgt at lave en samlet post, i stedet for to individuelle til hvert sit forum. Dette da meningen og sammenhængen ellers ikke være klar.
Historik:
Jeg har i små 4 år kørt en lille
"garage-webshop" med en ok omsætning. Den er nu gået hen og blevet
levevejen i kombination med en fysisk butik.
Jeg vil gerne holde min butiks navn og branchen væk fra "offentligheden" herinde - håber på forståelse for det.
Spørgsmålet/problemet:
Jeg har brug for et par seriøse og velovervejede bud/løsninger på at komme videre fra mit "vadested".
Situtionen er nu at jeg ikke har tid til videreudvikling af mine
reelle virksomhed, som jo er et ret stort problem. Samtidig skal der
ikke mange flere ordre, indkøb, forespørgsler eller
restordre/hjembestillinger til før jeg bliver langt ned grundet
arbejdsbyrden - hvilket jo absolut ikke er hensigtsmæssigt.
Jeg mener årsagen er mine nuværende systemer og løsninger som nok er
for ineffektive/mangelfulde og for tunge - det er dog også kombineret af
min manglende viden/brug af dem.
Jeg har reelt 2 problemer, som der måske kan være en samlet løsning på:
1:
Min nuværende webshop ser som sådan ok ud, men er ved første øjekast ikke særlig brugervenlig - der mangler kort sagt usability.
Den
kører OSCommerce, med sit eget individuelle design (dansk produceret)
samt en del mods og programmering (Udlandske programmørere er brugt).
Jeg
overvejer her-og-nu en "fresh start" med min webshop, selvom der er
brugt en hel del krudt og penge på design og udvikling af den. Jeg ved
det er en stor omgang, men måske er det bedre fremfor at lappe på min
nuværende.
Jeg tænker enten en afart af OSC, såsom OSCmax, Zencart
eller lignende da jeg er meget familiær med systemerne - samt at de har
en masse forudinstallerede brugbare funktioner (som jeg har selv løbende
har fået installeret i min nuværende OSC).
Ellers blot køre videre med mit nuværende, og få "opgraderet" det således at usability kommer i top.
Ellers
har jeg også overvejet Magento, men men... kender ikke så meget til
brugen af det - har dog i de "early days" for små 5år siden haft en
Joomla-shop, men skiftede her senere til OSC.
2:
Økonomisystemet SummaSummarum:
Jeg bruger pt. ikke følgende funktioner i mit økonomisystem.
* Indkøbsfunktionen
* fakturering (kører igennem OSC)
* lager (kører igennem OSC).
Det eneste jeg faktisk bruger det til er mit halvårlige momsregnskab.
Jeg
ville foretrække et system med muligheder for at vokse videre fra, men
hvis Summa allerede klarer dette fint, så skal jeg måske blot have det
lært. Jeg mener dog at have læst at lagerstyringen m.v. måske ikke var
så god igen, hvis man krævede lidt mere en blot almindelig
optælling/lagerstyring.
Jeg er endvidere meget "tændt" på en
automatisk fakturering, således at der f.eks. et par gange dagligt
trækkes data ud fra webshoppen og ind i Summa. (Jeg har fundet et par
moduler til formålet). Jeg ved at der også findes et par meget brugbare
moduler til f.eks. E-coonomics.
Mit største ønske samt min nuværende akne er kort sagt det manglede overblik mit lager, bestillinger, restordre m.v.
Jeg
vil endvidere snart få mit sortiment gevaldigt udvidet fra ca. små 2000
varenumre til alt fra 4.000 til 10.000 produkter. Heraf vil de omtrent
70% af dem være bestillingsvarer hos danske og nordiske leverandører
samt leverandører i EU såvel som udenfor EU - alle med forskellige
leveringstider - som i sig selv er en stor opgave at styre. I den anden
ende er der en endnu større omgave med de logistiske problemer med
opfølgninger, status, korrekt levering, ændret leveringsdato osv. til
mine kunder (B2C).
Det er denne opfølgning, bestilling osv., som
tager meget af min tid - et system/en løsning, som kunne klare det ville
næsten være guld værd!
Dvs. jeg pt har bunker af ventende ordre,
restordre, indkøb - og mangler kort sagt en løsning til at håndtere
dette, gerne med lagerstyring således at lageret i økonomisystemet også
er fuldt opdateret med lagerstatus igennem min webshop.
Anden information:
Jeg kører pt. alle mine ordre
igennem OSC - også i min fysiske butik vha. en simpel pos-løsning, som
egentlig fungerer ok (og var billligere og meget nemmere at sætte op end
decideret kassesystem).
Behov til evt. nyt system:
Jeg
ønsker ikke at være låst i en hostet løsning. Således søger jeg en
løsning hvor jeg selv har 100% kontrol og rettigheder til at ændre
design, kode m.v.
Det blev en længere tråd, men håber at et par
venlige sjæle kan give deres besyv med, meget gerne baseret på egne
erfaringer (f.eks. hvad som virker / ikke virker).
Ellers må i
endelige også meget gerne komme med spydige kommentarer, tips, råd eller
lignende på denne tråd - alle input modtages!
Forsat god weekend.
Mvh.
HH