Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart / Driftsmidler / Skat

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte firma her inden årets udgang. Fotograf virksomhed, men som bi-beskæftigelse. Jeg beholder mit job som lønmodtager.

Gennem det sidste års tid har jeg erhvervet flere ting (driftsmidler) som jeg gerne vil indføre i firmaet - hvis det giver mig en kontant fordel i 2010 regnskabet. Her tænker jeg på fradrag i min private skat for 2010. Driftmidlerne er computer/foto udstyr. Vurderet til ca 40.000,-

Herudover har jeg noget udstyr som jeg ønsker at sælge brugt i indeværende år via dba/ebay. Vil det være en fordel at overfører det til firmaet ligeså, og så sælge det fra firmaet. Eller er det bedre at sælge som privat uden om firmaet? Jeg er klar over, at der skal tillægges moms ved salg, hvilket jeg skal betale tilbage. Men er der en skattemæssig fordel? Er der en skattemæssig fordel, hvis jeg overfører det i år, afskriver det (hvis det er muligt) og så venter med at sælge til 2011?

I indeværende år ønsker jeg ligeså at købe nyt udstyr, hvilket er den primære årsag til at starte firmaet op nu, så jeg kan få momsen tilbage for købet. Jeg forventer ikke at omsætte noget væsentligt i 2010.

Kort fortalt: Ønsker at starte nu, for at kunne drage fordel af "moms tilbage for køb" og skattemæssig for driftsmidler der overføres til firma. Giver dette mening?

//Frank

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du indskyder driftsmidler fra privaten, kan du ikke trække momsen fra.

Hold de ting, du vil sælge privat i privaten.

Du kan ikke afskrive i salgsåret, så vent med sælge til primo 2011.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 30. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg er med på, at jeg ikke kan trække moms fra de driftmidler jeg indskyder fra privaten, da de ikke er momset. Det er de nye ting som jeg ønsker at købe i år, jeg vil trække fra. Dette er selvfølgelig muligt.

Men kan jeg afskrive på driftmidlerne i år? Dem jeg indskyder fra privaten.

//Frank

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)