Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfølgningsmail

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Holte
Tilmeldt 26. Nov 08
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jeg sidder og skal skrive en skabelon til en opfølgningsmail og så tænker jeg lidt på om der egentlig er en bedre måde at gøre det på. Situationen er at vores sælger ringer til en potientiel kunde og snakker med vedkommende. De fleste vil så gerne have noget mere materiale tilsendt, og det er den opgave mailen skal løse. Jeg har skrevet følgende:

>-----------------------

 

Hej [navn]
Tak for din tid i dag - jeg sender hermed lidt materiale om [produkt]. 
Du kan logge ind på vores demosite med nedenstående oplysninger - her kan du klikke lidt rundt og få en fornemmelse af hvordan produktet virker. 
Adresse: [URL]
E-mail: [brugernavn]
Password: demo1234
Du er naturligvis meget velkommen til at ringe eller skrive hvis du har spørgsmål.

 


Med venlig hilsen

>-----------------------

 

Men er den ikke lidt kedelig? Bør der ikke være noget call to action eller lignende? Målet må jo være at få den størst mulige chance for at lukke salget, men jeg mangler lidt inspiration.

 

- Jacob

 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille ting. Jeg synes ikke du skal takke ham for hans tid. Det er ikke ham der gør noget for dig. Du er sælgeren og du skal gerne tilbyde ham noget der giver ham en merværdi i hans forretning, han skal takke dig Smile

Sådan skal du som sælger i hvert fald tænke. Hvis du sælger noget bare for at sælge skinner det igennem (nogle kan sælge på den måde, jeg kan ikke). Hvis du sælger noget der virkelig giver kunden en værdi behøver du ikke takke for han vil tale med dig.

Jeg tager mig af det meste kundekontakt i WebCoders og jeg plejer at lade nogle spørgsmål være åbne. Hvis en person vil have en bestemt hjemmeside prøver jeg at sætte mig i kundens sted og se hvad jeg kan give ham der giver ham en merværdi uden det koster en masse.

Det kunne være jeg i mailen spørger kunden til facebook integration, nyhedsbreve eller nogle sjove widgets der passer til hans branche, som vi kan installere meget billigt. 

Det skal ikke være et standardsvar men noget der giver kunden en værdi. 

Når kunden læser det får det jo ham til at overveje hvordan facebook integration egentlig virker og han ringer eller skriver måske for at høre hvordan han kan få værdi ud af det.

 

Jeg HADER sælgere der sælger for at sælge. Man skal ikke bruge ovenstående bare til at "lukke" en handel. Men hvis man sætter sig ind i kundens behov og kommer med nogle ekstra ideer og spørger ind til om kunden kunne være interesseret i forskellige ting, ja så er der en ret god chance for kunden vender tilbage med spørgsmål.

Så har du mulighed for at demonstrere hvad du kan og hvad du ved og pejle dig mere ind på kundens behov.

Tilfredsstiller du kundens behov og viser du at han ikke er er en stardardkunde der modtager et standard svar er der langt større mulighed for at starte et samarbejde med ham.

 

Nu ved jeg ikke hvad du sælger så jeg ved ikke om du kan overføre ovenstående 100% til din forretning. Men overvej hvordan du selv gerne vil kontaktes og hvad der får dig til at føle dig godt behandlet og overfør det til din egen forretning.

Med venlig hilsen

Thomas Frost, Webcoders.dk

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Det er lidt svært når man ikke ved hvad det er du skal sælge. Og hvordan den foregået telefonsamtale har været.

Men uden at vide mere end dit indlæg, så ville jeg helt klart smide noget call2action ind i din mail, og måske også noget der "forklare" hvorfor i er bedst / hvorfor de SKAL vælge jer. Det kunne være noget i stil med "Fik vi i øvrigt fortalt, at vores kunder i gennemsnit spare 8 arbejdstimer om ugen ved brug af vores system?"

 

//Mark

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark MK:

Hej Jacob,

Det er lidt svært når man ikke ved hvad det er du skal sælge. Og hvordan den foregået telefonsamtale har været.

Men uden at vide mere end dit indlæg, så ville jeg helt klart smide noget call2action ind i din mail, og måske også noget der "forklare" hvorfor i er bedst / hvorfor de SKAL vælge jer. Det kunne være noget i stil med "Fik vi i øvrigt fortalt, at vores kunder i gennemsnit spare 8 arbejdstimer om ugen ved brug af vores system?"

 

//Mark

Det er måske smag og behag, men jeg foretrækker klart at fortælle kunden hvor meget jeg tror kunden kan spare på om ugen, fremfor et gennemsnit kunden ikke ved hvordan er regnet ud.

Hvis man har fået nogle informationer om hvordan kunden arbejder, synes jeg det er bedre at tage udgangspunkt i kundens præcise situation, hvis det er muligt, og vise kunden at man kan give en merværdi til HAM, og ikke til gennemsnittet af dine andre kunder.

Jo mere personlig og målrettet en opfølgning er, jo større chance er der for et samarbejde.

Thomas Frost, WebCoders.dk

Fra Holte
Tilmeldt 26. Nov 08
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i meget af det I skriver. Jeg har tilføjet lidt call to action, men det går også op for mig at mailen jo ikke må blive for lang. Det er de færreste der gider at læse særlig meget tekst om noget de ikke selv har bedt om. 

Mht. at takke så er det vel kun høfligt at skrive "Tak for samtalen i dag" eller lign.? Uanset hvad er man jo glad for at personen tog sig tid til at høre hvad man havde at sige? Jeg ville i hvert fald ikke taget det ilde op hvis jeg modtog en opfølgningsmail, som startede med "tak".

 

 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Riff:

Jeg er enig i meget af det I skriver. Jeg har tilføjet lidt call to action, men det går også op for mig at mailen jo ikke må blive for lang. Det er de færreste der gider at læse særlig meget tekst om noget de ikke selv har bedt om. 

Mht. at takke så er det vel kun høfligt at skrive "Tak for samtalen i dag" eller lign.? Uanset hvad er man jo glad for at personen tog sig tid til at høre hvad man havde at sige? Jeg ville i hvert fald ikke taget det ilde op hvis jeg modtog en opfølgningsmail, som startede med "tak".

Måske du kunne bruge "Efter en behagelig samtale fremsender jeg hermed som aftalt ......"

Og måske du kunne bruge noget som "Jeg er glad for at få muligheden for at vise hvad vi kan tilbyde....." Det er en måde at sige tak på, men i stedet for tak, siger du at du er glad for den mulighed han har givet dig.

For mig er "tak" i forbindelse med et salg et no-go. Det er ham der skal sige tak for de gode muligheder du giver ham Smile

Jeg har det personligt sådan at vores kunder skal hellere sige tak til os end omvendt. Den der siger tak er den der har fået mest ud af dealen, og målet med at sælge er til enhver tid, for mig personligt, at give en merværdi kunden rent faktisk kan bruge til noget.

Du er selvfølgelig velkommen til at bruge ordet tak, og måske det er mig der er lidt firkantet Big Smile

Med venlig hilsen

Thomas Frost, WebCoders, IT-oursourcing

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Mark MK:

Hej Jacob,

Det er lidt svært når man ikke ved hvad det er du skal sælge. Og hvordan den foregået telefonsamtale har været.

Men uden at vide mere end dit indlæg, så ville jeg helt klart smide noget call2action ind i din mail, og måske også noget der "forklare" hvorfor i er bedst / hvorfor de SKAL vælge jer. Det kunne være noget i stil med "Fik vi i øvrigt fortalt, at vores kunder i gennemsnit spare 8 arbejdstimer om ugen ved brug af vores system?"

 

//Mark

Det er måske smag og behag, men jeg foretrækker klart at fortælle kunden hvor meget jeg tror kunden kan spare på om ugen, fremfor et gennemsnit kunden ikke ved hvordan er regnet ud.

Hvis man har fået nogle informationer om hvordan kunden arbejder, synes jeg det er bedre at tage udgangspunkt i kundens præcise situation, hvis det er muligt, og vise kunden at man kan give en merværdi til HAM, og ikke til gennemsnittet af dine andre kunder.

Jo mere personlig og målrettet en opfølgning er, jo større chance er der for et samarbejde.

Thomas Frost, WebCoders.dk

Det er klart at har han informationerne til at kunne beregne en eventuelt ca. besparelse for kunden, så er det bedst at målrette det til kunden. Men nu var det mere udfra at det skulle være en "standart" mail eller at han ikke havde disse informationer.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark MK:

Thomas Frost:

Mark MK:

Hej Jacob,

Det er lidt svært når man ikke ved hvad det er du skal sælge. Og hvordan den foregået telefonsamtale har været.

Men uden at vide mere end dit indlæg, så ville jeg helt klart smide noget call2action ind i din mail, og måske også noget der "forklare" hvorfor i er bedst / hvorfor de SKAL vælge jer. Det kunne være noget i stil med "Fik vi i øvrigt fortalt, at vores kunder i gennemsnit spare 8 arbejdstimer om ugen ved brug af vores system?"

 

//Mark

Det er måske smag og behag, men jeg foretrækker klart at fortælle kunden hvor meget jeg tror kunden kan spare på om ugen, fremfor et gennemsnit kunden ikke ved hvordan er regnet ud.

Hvis man har fået nogle informationer om hvordan kunden arbejder, synes jeg det er bedre at tage udgangspunkt i kundens præcise situation, hvis det er muligt, og vise kunden at man kan give en merværdi til HAM, og ikke til gennemsnittet af dine andre kunder.

Jo mere personlig og målrettet en opfølgning er, jo større chance er der for et samarbejde.

Thomas Frost, WebCoders.dk

Det er klart at har han informationerne til at kunne beregne en eventuelt ca. besparelse for kunden, så er det bedst at målrette det til kunden. Men nu var det mere udfra at det skulle være en "standart" mail eller at han ikke havde disse informationer.

Ja helt sikkert, det er jeg sådan set enig i. Jeg bruger bare personligt ikke standard mails, men det er jo også meget afhængigt af hvad man sælger.

/Thomas

Fra Holte
Tilmeldt 26. Nov 08
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu heller ikke meningen at mailen skal være mere standard end at man kan tilpasse den for hver situation. Det var bare for ikke at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang man skal sende en opfølgningsmail. 

Jeg har rettet en hel del til og tilføjet en formulering der fortæller om vores succeser og hvorfor vi mener at kunne hjælpe den pågældende kunde. 

Rigtig mange tak for jeres input - det har bestemt gjort en forskel!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret, Jacob.

Din første e-mail gør ”slet” knappen mest interessant for modtageren.

En e-mail er først interessant når den vækker nysgerrigheden i læseren, selvom du lige har snakket med vedkommende. Husk på, når du ligger røret på, så ved du jo ikke, hvad vedkommende laver derefter.

Derfor skal du starte forfra med at varme ”kunden” op.

Jeg ville skrive noget i denne retning, men brug det som inspiration:

Til (fulde navn).

Jeg skriver til dig, med henblik på at lære dig og (virksomhedens navn) bedre at kende, for at vi sammen kan finde ud af, hvordan et samarbejde vil kunne løfte jeres virksomhed bedst.

Som aftalt vedhæftes de informationer du efterspurgte over telefonen, om vores virksomhed.

Du kan også logge dig ind, helt uforpligtende, på vores demosite med nedenstående oplysninger - her kan du klikke lidt rundt og få en fornemmelse af hvordan produktet virker.
Adresse: [URL]
E-mail: [brugernavn]
Password: demo1234

Vi har en åben hotline for vores kunder, så du komme i kontakt med os, når du har spørgsmål. Tel nr.:

Jeg håber, at e-mailen har fanget din interesse for en dialog, omkring de muligheder et samarbejde vil give jer. Syntes du, at det kunne være interessant, at vi lært dig og (virksomheden) bedre at kende, så kontakt mig på telefon nr.:

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)