Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import, moms og bogføring

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har for nylig registreret enkeltmandsvirksomhed sideløbende med studierne da jeg har tænkt mig at importere varer fra Hong Kong og sælge dem på min webshop.

Da jeg her under opstarten ikke mener det i mit tilfælde er realistisk at bestille containervis hjem fra diverse firmaer i Hong Kong har jeg tænkt mig at bestille ordrer på 20-100 enheder fra forskellige sælgere på Ebay og se hvordan det går.

Jeg er sikker på idéen nok skal give en fin avance, men jeg er bange for at få problemer med at bogføre korrekt, så jeg har et par spørgsmål:

Hvad skal jeg som minimum have med i bogføringen når jeg køber en vare af en kinesisk sælger og betaler med Visa-kortet over Paypal?

Hvordan får jeg told og importmoms til at "stå det rigtige sted" når ordren og betalingen har fundet sted tre uger tidligere?

Hvordan indberetter jeg de varer der ikke bliver fanget i tolden?

Jeg føler mig ret grøn så jeg anskaffer mig "Få styr på bøvlet" inden for de næste par dage, men jeg håber stadig nogen kan hjælpe med et par tips til min specifikke situation med import fra 3. lande.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan læse lidt om momsreglerne her, hvor det er til at forstå: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/,

Men ellers ville jeg nok lige tage en snak med skat, og så lige omformulere den med tolden :)

Du skal sørge for at du får en ordentlig faktura og ikke bare en paypal kvittering.

Altså hvis du bliver snuppet i at lave import fra kina, uden at være registreret som importør, kan det godt være at Skat blive lidt stive i nakken. Specielt hvis du ryger ind til torskegilde.

Fint nok at starte i det små, men jeg ville nok undersøge mulighederne for at blive registreret som importør.

Håber det hjælper lidt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@Thomas, tusind tak for linket. Rigtig god og forståelig artikel du har skrevet der.

Da jeg udfyldte registreringsblanketten fik jeg bestemt sat hak det rigtige sted mht at blive registreret som importør og "Told -> Import / Månedlig" er da også at finde på mit registreringsbevis.

Jeg er også selv opmærksom på det at jeg ikke får en "Ordentlig faktura", men jeg står bedre end blot en Paypal kvittering da E-bay jo trods alt giver noget der minder om en faktura i form af ordredetaljer med leveringsadresse, betalingsdato, sælger(kun Ebay navn, men vel bedre end ingenting), leveringsomkostninger mm. Tror du Skat går med til denne slags handler? Der må da være fortilfælde:/

Kommer Skat med hjælp jeg kan bruge til noget hvis jeg skriver til dem og lægger alle kortene på bordet? Får jeg brug for et bindende svar mht Ebay "fakturaen"?

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bump

Jeg overvejer på det kraftigste at spørge Skat hvad de forlanger i min situation mht ebay kvitteringer, paypal, valutakurser, bankkonto etc.

Hvad bør jeg spørge dem om specifikt og hvad kan jeg forvente at få svar på?

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 397
Fra  Butikki Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en bagatelgrænse på DKK 1150 (EUR 150) for told. Og som firma skal du ikke betale moms. Post Danmark opkræver et gebyr på DKK 160 for toldregistrering (også selv om der ikke skal betales told). Dette kan du undgå ved at toldregistrere selv (Post Danmark er bare ikke gode (uvillige) til at håndtere det). Ellers sørg for at få sendt varerne med DHL/FedEx/TNT.

/Kjeld

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Kjeld :)

Jeg vil jo gerne toldregistrere selv og den ene gang Postdanmark kontaktede mig vedr. fortoldningen privat stod der i brevet jeg også kunne oplyse cvr nr - men på det tidspunkt var jeg jo ikke registreret. Betyder det jeg kan slippe for Post Danmarks gebyr? Hvordan toldregistrerer jeg selv?

Jeg tror ikke det bliver muligt at få sendt over DHL/FedEx/TNT i mit tilfælde da de sælgere jeg køber fra sender varerne fra Hong Kong med økonomipost. Og jeg regner med de største ordrer bliver i 50-100$ klassen, så det er også tvivlsomt det kan betale sig.

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 397
Fra  Butikki Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du henvender dig til Internationalt Postcenter hos Post Danmark. Du beder dem så registrere, du selv står for indfortoldningen. Jeg har desværre spildt en del tid på at ringe netop til Internationalt Postcenter for at få dem til at frigive min forsendelse. En gang ventede jeg 13 dage på at få min forsendelse frigivet fra Kastrup. Andre gange kom Post Danmark alligevel til at indfortolde, men jeg fik så gebyret godtgjort. Tilmed har jeg så en del gange fået rykkere for det gebyr jeg ikke skulle betale.

Det er muligt Post Danmark har forbedret sig. Men ellers god kamp.

Husk når du bogfører køb af varer fra udlandet, at du skal beregne erhvervelsesmoms i dit regnskab.

/Kjeld

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som en god idé at få lært dem at "lade mig være i fred". Efter lidt søgning i en anden tråd her på Amino har jeg på fornemmelsen det er en god idé at få mine leverandører til at skrive CVR nr på efter firmanavnet.

Jeg er stadig lidt forvirret når det kommer til erhvervelsesmomsen, for det er jo ikke et beløb jeg betaler. Skal jeg bare huske at notere hvad 25% af alt jeg importerer er og have en post for det i regnskabet?

Og jeg håber lidt nogen kan fortælle mig om Skat godtager Ebays ordredetaljer som købsfaktura?

Hvordan bogfører jeg det når der først bliver trukket et beløb i $ der så senere bliver bogført på bankkontoen i kr? Og hvilke problemer giver det at have Paypal som en 2. bankkonto? Det er vist mere mig der ikke helt har fundet ud af regnskab og bogføring(læser "Få styr på bøvlet" inden weekenden er omme), men hvis nogen kan forklare mig hvordan det fungerer helt kort bliver jeg meget glad:)

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Du skal selv beregne 25% moms af det beløb du betaler, som du dels angiver som moms af varer (eller ydelser) købt i andet EU land og dels angiver som indgående moms. Du kommer dermed ikke til at betale momsen, men den skal med begge steder.

Det beløb du betaler skal du angive i rubrik A1(varer) eller rubrik A2(ydelser).

Mht. dine regnskabstekniske spørgsmål vil jeg godt tilbyde, at vi kan tage en uforpligtende snak i telefonen, hvis du ringer til mig på 26 16 98 70 lørdag eller mandag.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)