Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan beskattes man af fakturering af "varer" uden CVR-nummer ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

 

Jeg har et spørgsmål som jeg umiddelbart ikke har kunne finde svar på herinde. Jeg arbejder som selvstændig på freelance-vilkår og overvejer nu - af forskellige økonomiske årsager - at lukke firmaet ned og fortsatte som freelancer på A-indkomst. Begge dele er normale i min branche og det volder derfor ingen problemer at skifte.

 

Dog er der sådan at jeg - udover min løn - indtil nu har faktureret for bl.a. leje af kamera, leje af bil, telefonudgifter, parkering osv  ...alt sammen ting som jeg hidtil blot har faktureret på alm. vis. Nu vil jeg så gerne sende fakturaer for disse ting til mine kunder men som privatperson. Så længe jeg ikke putter moms på, skriver CPR.nummer på og i ævrigt holder mig under 50.000 pr år (hvad jeg godt kan) burde der vel ikke være problemer med det.

Det store gyldne spørgsmål er så: Hvordan bliver jeg beskattet af indkomst ved fakturering af ovennævnte ting?  ....tæller det som ganske almindelig A-indkomst? ....gælder der andre regler når det der faktureres for IKKE er en tjenesteydelse (og altså dermed ikke er løn i gængs forstand) eller gør det ingen forskel?  ...og har jeg så fradragsret for disse ting som så på en eller anden måde jo skal angives på selvangivelsen?

 

Håber der er nogen af jer der har et par gode bud :-)

 

Gode hilsner

AJ

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bliver lønmodtager så er udgangspunktet at arbejdsgiveren betaler for disse ting. Det betyder ikke at arbejdsgiveren - i din situation - bare vil punge ud. Særligt ikke hvis vi taler om flere arbejdsgivere men skattemæssigt vil det være udgangspunktet hvorved fradragsmulighederne er begrænsede. Der gør man i stedet det at man kigger på udgifterne og lader det indgå som en del af lønnen. Dvs. at du accepterer en lavere løn som lønmodtager mod at blive friholdt for disse udgifter (her taler vi ikke om at det modregnes i lønnen) men at det indgår i en beregning af en fremadrettet permanent aftale om dit lønniveau.

Taler vi om mange arbejdsgivere/kunder er ovenstående næppe muligt i praksis og så er ideen ved at være lønmodtager væk. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar  ...om end jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår det :-)

I min filmbranchen er det sådan at stort set alle arbejder på freelance-vilkår - fra firma til firma og fra film til film. Nogle vælger så at være selvstændige (interessant hvis man har mange fradragsmuligheder som f.eks. værktøj, rekvisitter osv) andre vælger at være lønmodtagere (fordi det giver dagpengeret, større pension og bedre sikkerhed mod konkurs osv).

Det er meget normalt at de som er lønmodtagere får deres almindelige løn som enten er personligt forhandlet eller som oftest blot den overenskomstbestemte løn. Dog har næsten alle en eller flere ting som de medbringer ind o projektet som en del af de "redskaber" der skal til for at kunne løse opgaven. Det kan være kamera, værktøj, computer, specielle printere, bil, trailer, filmudstyr osv. Disse ting har jeg hidtil bare lagt oven i fakturaen uden problemer idet arbejdsgiveren godt ved - som du selv nævner - at ellers skal de jo i realiteten stille disse ting til rådighed for mig. men efter som jeg jo allerede har både bil, kamera og computer som alt sammen er indkøbt til samme formål ville det jo være dumt om arbejdsgiveren skulle købe de samme ting når det kan lejes af mig.

Det burde - så vidt jeg kan læse mig frem til være ok at fakturere disse ting (naturligvis såfremt det samlet er under 50.000 pr år) som privatperson ved at udskrive faktura (med CPR, uden moms osv)

Jeg er dog stadig i tvivl om hvordan jeg så beskattes af denne indtægt!?  ...vil det det blive beskattet som ren lønindtægt? (i så fald må jeg vel også have fradragsret for købet?)  eller er der andre beskatningsmuligheder når der jo reelt er tale om udlejning af driftsmidler og ikke er decideret løn!?

Hilsen

AJ

PS jeg forsøger i øvrigt altid at fo arbejdsgiveren til at betale min udlæg frem for faktura. Dermed slipper man jo helt for skatten. Dette kan f.eks. gøres med benzin, tlf-regning, parkeringsbilletter og hvad jeg nu ellers har af udgifter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)