Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

mindre varevogn på papegøjeplader

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1659391

Sidder og kigger på den her side fra SKAT. Og nu er jeg faret vild i, om der både skal betales privat benyttelsesafgift, og om man også bliver beskattet af fri bil?

Hvis jeg bogføre driftsudgifter (diesel, rep. og vedligeholdelse etc.) og løfter moms af dette, så kan jeg vel ikke også fratrække kørsel på 3,56 kr. pr. kørte firmakilometer?

Hvis der er en af jer Aminoer der vil skære ud i pap for mig, vil jeg være taknemmelig.

Med venlig hilsen

Gitte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars!

Dvs. at jeg bogfører alle driftsudgifterne på bilen og løfter fuld moms. Derudover fradrager jeg kr. 3,56 pr. kørte firmakilometer? Når bilen beholdes i privat regi, skal der dermed ikke betales skat af fri bil?

Håber du har tålmodighed lidt endnu :-) Skal lige være sikker på, jeg er helt med...

 

Mvh Gitte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gitte

Det ser rigtigt ud - du skal bare (hvis du vil holde bilen skattemæssigt privat, og det vil du jo når du vil udbetale skattefri godtgørelse) huske at betale driftsomkostningerne (efter momsfradrag) med beskattede midler.

Du må ikke både fradrage driftsudgifterne skattemæssigt og udbetale dig selv skattefri kørselsgodtgørelse. Det er enten/eller.

Selv gør jeg det, når jeg udbetaler mig selv skattefri kørsel i min bet enkeltmandsvirksomhed, at jeg laver et bilag hvor jeg anfører kørt fra og til, møde med hvem, hvornår og om hvad. Jeg tager samtidigt et print af kørselsvejledningen fra eksempelvis KRAK for at kunne dokumentere kilometrene.

Vi kan jo lige lade den stå åben for at høre om nogen at skattepraktikerne har noget at supplere med.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Enig..Lars...selvom det virker besynderligt, at momsen kan trækkes fra driftsudgifterne..og der samtidig

kan fåes kørepenge.

MvH

Peter 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

selvom det virker besynderligt, at momsen kan trækkes fra driftsudgifterne..og der samtidig kan fåes kørepenge

Jeg tror det er en kombination af erhvervspolitik, skattestop og EU-jura.

Mht. EU-juraen så ved jeg, at Momssystemdirektivet forhindrer Danmark i at begrænse momsfradragsretten, når den først én gang er givet.

Men jeg tror at den siddende regering ikke vil (tør) røre ligningslovens regler om skattefrie kørselsgodtgørelser. Det ville jo juridisk være forholdsvist enkelt at indføre en nedsat sats for kørsel i papegøjebiler eller hæve privatbenyttelsesafgiften - men næppe realpolitisk lige så enkelt.

Vh
Lars

Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

JA, Peter - der er også der min film knækker... Jeg kan altså ikke begribe, at jeg i driftsregnskabet kan fratrække både driftsudgifter og ydermere 3,56 kr. pr. kørte kilometer???

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Gch:
Jeg kan altså ikke begribe, at jeg i driftsregnskabet kan fratrække både driftsudgifter og ydermere 3,56 kr. pr. kørte kilomet

Du er ikke den første, Gitte, som synes at det lyder mærkeligt at man både kan få momsfradrag og udbetale skattefri kørselsgodtgørelse, og du bliver heller ikke den sidste - men sådan er'ed.

Bare lige for at præcisere - du får IKKE både driftsfradrag (skattemæssigt) og fradrag for udbetaling af kørselsgodtgørelse. Du får momsfradrag og kan udbetale godtgørelse som du så kan fratrække skattemæssigt uden at skulle beskattes af "indtægten".

Vh
Lars

Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, sikkert ikke :-) Men jeg er bare rundforvirret... Jeg bogfører for en kunde, der kører på papegøjeplader. Jeg bogfører hans driftudgifter vedrørende bilen. Diesel og reparationer osv. og løfter 25% moms. Så langt så godt. Han har valgt ikke at inddrage sin bil i firmaet.

Ergo - den kommer ikke med som et aktiv.

Efter jeg så har bogført driftsudgifter i hans enkeltmandsfirma skal jeg så ydermere debiterer hans km. og kreditere hans privatforbrug?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej..det er enten eller.

Enten driftsudgifter eller km-penge.

Dog mulighed for momsfradrag ved begge ovennænte løsninger.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)