Sidder og kigger på den her side fra SKAT. Og nu er jeg faret vild i, om der både skal betales privat benyttelsesafgift, og om man også bliver beskattet af fri bil?
Hvis jeg bogføre driftsudgifter (diesel, rep. og vedligeholdelse etc.) og løfter moms af dette, så kan jeg vel ikke også fratrække kørsel på 3,56 kr. pr. kørte firmakilometer?
Hvis der er en af jer Aminoer der vil skære ud i pap for mig, vil jeg være taknemmelig.
Den skattemæssige og momsmæssige behandling af bilen er fuldstændig adskilt.
Du kan godt have varevognen inde i virksomheden momsmæssigt og udenfor skattemæssigt.
Dvs. du kan løfte momsen af driftsomkostningerne (forudsat du har momspligtig virksomhed og omsætter for mere end 50.000 kr. om året) og udbetale dig selv fuld skattefri kørselsgodtgørelse.
Dvs. at jeg bogfører alle driftsudgifterne på bilen og løfter fuld moms. Derudover fradrager jeg kr. 3,56 pr. kørte firmakilometer? Når bilen beholdes i privat regi, skal der dermed ikke betales skat af fri bil?
Håber du har tålmodighed lidt endnu :-) Skal lige være sikker på, jeg er helt med...
Det ser rigtigt ud - du skal bare (hvis du vil holde bilen skattemæssigt privat, og det vil du jo når du vil udbetale skattefri godtgørelse) huske at betale driftsomkostningerne (efter momsfradrag) med beskattede midler.
Du må ikke både fradrage driftsudgifterne skattemæssigt og udbetale dig selv skattefri kørselsgodtgørelse. Det er enten/eller.
Selv gør jeg det, når jeg udbetaler mig selv skattefri kørsel i min bet enkeltmandsvirksomhed, at jeg laver et bilag hvor jeg anfører kørt fra og til, møde med hvem, hvornår og om hvad. Jeg tager samtidigt et print af kørselsvejledningen fra eksempelvis KRAK for at kunne dokumentere kilometrene.
Vi kan jo lige lade den stå åben for at høre om nogen at skattepraktikerne har noget at supplere med.
selvom det virker besynderligt, at momsen kan trækkes fra driftsudgifterne..og der samtidig kan fåes kørepenge
Jeg tror det er en kombination af erhvervspolitik, skattestop og EU-jura.
Mht. EU-juraen så ved jeg, at Momssystemdirektivet forhindrer Danmark i at begrænse momsfradragsretten, når den først én gang er givet.
Men jeg tror at den siddende regering ikke vil (tør) røre ligningslovens regler om skattefrie kørselsgodtgørelser. Det ville jo juridisk være forholdsvist enkelt at indføre en nedsat sats for kørsel i papegøjebiler eller hæve privatbenyttelsesafgiften - men næppe realpolitisk lige så enkelt.
JA, Peter - der er også der min film knækker... Jeg kan altså ikke begribe, at jeg i driftsregnskabet kan fratrække både driftsudgifter og ydermere 3,56 kr. pr. kørte kilometer???
Jeg kan altså ikke begribe, at jeg i driftsregnskabet kan fratrække både driftsudgifter og ydermere 3,56 kr. pr. kørte kilomet
Du er ikke den første, Gitte, som synes at det lyder mærkeligt at man både kan få momsfradrag og udbetale skattefri kørselsgodtgørelse, og du bliver heller ikke den sidste - men sådan er'ed.
Bare lige for at præcisere - du får IKKE både driftsfradrag (skattemæssigt) og fradrag for udbetaling af kørselsgodtgørelse. Du får momsfradrag og kan udbetale godtgørelse som du så kan fratrække skattemæssigt uden at skulle beskattes af "indtægten".
Nej, sikkert ikke :-) Men jeg er bare rundforvirret... Jeg bogfører for en kunde, der kører på papegøjeplader. Jeg bogfører hans driftudgifter vedrørende bilen. Diesel og reparationer osv. og løfter 25% moms. Så langt så godt. Han har valgt ikke at inddrage sin bil i firmaet.