Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksamensopgave om SEO - litteratur?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoer

Som afslutning på et fag på mit studie (Informationsvidenskab ved Aarhus Universitet), har jeg valgt at skrive en opgave omkring søgemaskineoptimering. Vinklen på det er ikke endelig fundet, men jeg bevæger mig lidt i retning af følgende struktur:

  • Introduktion og problemformulering
  • Overordnet beskrivelse af "hvad er SEO?"
  • SEO og kunstig intelligens: Igennem en række akademiske tekster vil jeg kigge på Google søgealgoritme som en digital model af et menneske, der indekserer og sorterer alle websider efter relevans. Dette altså med et videnskabsteoretisk islæt. 

Der er rigtig mange emner jeg kan tage fat i, men jeg vil gerne have et skarp fokus. Mine spørgsmål til jer er så følgende:

1. Jeg skal bruge minimum 500 siders pensum, som jeg selv skal finde. Hvor er der gode - veldokumenterede - tekster om SEO? (jeg ved godt, at der er svært at finde veldokumenterede tekster, da feltet jo er præget af "trial and error" og kun ganske få ting er dokumenterede....)

2. Findes der gode tekster derude, som går ind og kigger på Google i forhold til AI?

3. Kunne I finde på en anden interessant vinkel til det? Hvordan kan man diskutere google og AI?

4. Gode teoretikere til at bruge som baggrundstof for denne vinkel? Jeg har selv overvejet bl.a.:

  1. Vannevar Bush
  2. Doug Engelbart
  3. Norman
  4. Wietgenstein (tractatus)
  5. ... og mange mange flere.

Skyd løs!!!

 

 

 

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus tag et kig her.

og her

og her

og held og lykke med opgaven her var anyways lidt som du kunne starte på.

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Seo++:

Hej Rasmus tag et kig her.

og her

og her

og held og lykke med opgaven her var anyways lidt som du kunne starte på.

 

Mange tak - der er da lidt at starte på :)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

det var da så lidt.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om du er ved at begå dem samme fejl som mange andre "videnskabsfolk" før dig :)

Der er stor forskel på at analysere hvordan søgemaskiner fungerer og så hvordan SEO fungerer. Det lyder som om det materiale du søger hovedsageligt vil give dig svar på det første - og meget lidt det sidste, selvom det er det sidste du skriver du vil skrive om.

Jeg har gennem de sidste mange år haft voldsomme diskussioner med videnskabsfolk om netop det her. De mener at de med deres videnskabelige tilgang til forståelsen af de tekniske detaljer omkring søgemaskinerne alene kan lave bedre SEO. Problemet er bare, at det ikke virker. Teori og praksis er to meget forskellige ting, og SEO er langt mere "kunst" end "videnskab".

Dette understreges også af, at dem der arbjder på søgemaskiner og udvikler systemerne der meget ofte ikke ved, hvad der faktisk virker i forhold til SEO. Ved mange af de møder jeg gennem tiden har haft med folk på alle de store søgemaskiner har jeg gang på gang overrasket dem over, hvordan tingene faktisk virker - set fra en SEO vinkel.

Fokus for søgemaskinerne - og dem der videnskabeligt beskæftiger si med det er, at skabe gode brugeroplevelser. At lave gode søgemaskiner.

Fokus for SEO'ere er, at forstå hvordan mediet udnyttes bedst muligt til direkte gavn for mig - og mig alene. Det er to helt forskellige opgaver, der kræver to helt forskellige sæt af viden.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel - tak for dit indspark :)

Mikkel deMib Svendsen:
Der er stor forskel på at analysere hvordan søgemaskiner fungerer og så hvordan SEO fungerer. Det lyder som om det materiale du søger hovedsageligt vil give dig svar på det første - og meget lidt det sidste, selvom det er det sidste du skriver du vil skrive om.

Jeg skulle nok have formuleret mig lidt klarere (eller meget klarere, for den sags skyld :P): Det jeg ønsker at skrive en opgave er ikke om, hvordan man laver god søgemaskineoptimering, men istedet hvordan Google fungerer og hvordan man kan betragte google som 'en person, der er mægtig god til at sortere i relevante data'. Endvidere vil jeg så trække tråde tilbage til at se på Google idag i forhold til fx Vannevar Bush, Memex'en og de mange tanker omkring "hypertekst". At jeg skriver, at min opgave skal handle om SEO er derfor simpelthen en løgn - det er bare mig, der er vant til at skrive "seo", så snart man snakker om google :-)

Og jeg er faktisk glad for denne kommentar:

Mikkel deMib Svendsen:
De mener at de med deres videnskabelige tilgang til forståelsen af de tekniske detaljer omkring søgemaskinerne alene kan lave bedre SEO.

....for den er jeg helt enig i, at det vil være tåbeligt at forsøge at lave SEO baseret på overordnede teorier omkring digitale modeller og informationsstrukturer. Men netop fokus på, at dette ikke kan lade gøre kunne jo være en spændende mini-del af opgaven. Og for øvrigt også et emne, som jeg synes er vanvittigt interessant: At så stor en del af vores informationsstruktur anno 2010 ligger indlejret i Googles algoritme, men at (stortset) ingen ved præcist, hvordan det fungerer!

Må jeg forresten citere dele af dit indlæg i min opgave, hvis det bliver relevant? 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne jo starte med at læse Google's patent, der står jo lidt om hvad det handler om:

http://www.seomoz.org/article/google-historical-data-patent

Der er link til patentet i den artikel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Hoeks:
SEO og kunstig intelligens: Igennem en række akademiske tekster vil jeg kigge på Google søgealgoritme som en digital model af et menneske, der indekserer og sorterer alle websider efter relevans. Dette altså med et videnskabsteoretisk islæt. 

Det du beskriver har altså som udgangspunkt intet med videnskabsteori at gøre.

Rasmus Hoeks:
Findes der gode tekster derude, som går ind og kigger på Google i forhold til AI?

Google har meget lidt med AI at gøre, det er nogle klart definerede algoritmer som kører showet. Maskinerne er ikke i nærheden af at skulle vurdere noget selv.

Rasmus Hoeks:
Det jeg ønsker at skrive en opgave er ikke om, hvordan man laver god søgemaskineoptimering, men istedet hvordan Google fungerer og hvordan man kan betragte google som 'en person, der er mægtig god til at sortere i relevante data'. Endvidere vil jeg så trække tråde tilbage til at se på Google idag i forhold til fx Vannevar Bush, Memex'en og de mange tanker omkring "hypertekst".

Så er det IR (information retrival) du skal skrive om, og så måske bruge Google som casestudie. Men så skal Google have en meget lille plads i projektet, og så kommer du helt automatisk ud i noget med fokus på algoritmer/vægtning og nogle helt andre folk end dem du nævner i det oprindelige indlæg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Information_retrieval

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Tommy

Tak for dit indspark - det er ren guf! :)

 

Tommy:

Rasmus Hoeks:
Findes der gode tekster derude, som går ind og kigger på Google i forhold til AI?

Google har meget lidt med AI at gøre, det er nogle klart definerede algoritmer som kører showet. Maskinerne er ikke i nærheden af at skulle vurdere noget selv.

Vil du forklare mig på hvilken baggrund du konkluderer, at google ikke har ret meget med AI at gøre? Så vidt jeg ved (og er blevet fortalt igennem de sidste mange år), så er der ikke en klar definition af AI begrebet og således mener jeg bestemt ikke, at man kan afskrive at skrive om Google ud fra et AI synspunkt.

Ja, du har ret i, at systemet er beskrevet igennem en række stramt definerede algoritmer, men jeg skulle da mene, at jeg sagtens kan argumentere for, at systemet er selvobservant/autopoiesisk/emergent, eller man nu vil kalde det. Alle systemer bygger jo på algoritmer og når disse algoritmer blive 'dygtige' nok, så glider man på et tidspunkt over i AI.... At afvise, at systemer, der bygger på algoritmer ikke har noget med AI at gøre, er således - i min verden - lidt det samme som at benægte AI? Eller hvordan?

 

Tommy:
Så er det IR (information retrival) du skal skrive om, og så måske bruge Google som casestudie. Men så skal Google have en meget lille plads i projektet, og så kommer du helt automatisk ud i noget med fokus på algoritmer/vægtning og nogle helt andre folk end dem du nævner i det oprindelige indlæg:

Tak for linket til IR - det vil jeg kigge nærmere på. Det er en meget fri opgave og jeg har endnu ikke lagt mig fast på nogle teoretikere - jeg har netop lavet denne tråd for at få inspiration :-)

 

Endnu engang tak for kritikken - kom endelig med mere af det!

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Hoeks:
Alle systemer bygger jo på algoritmer og når disse algoritmer blive 'dygtige' nok, så glider man på et tidspunkt over i AI....

Hvis du vil have en ordentlig karakter for din opgave vil jeg anbefale, at du afholder dig fra den slags hjemmestrikket vrøvl :)

At visse funktioner justeres "af sig selv" er absolut ikke det samme som AI - uanset hvor mange justeringer der automatisk laves (som det f.eks. er tilfældet med crawler hastighed af det enkelte site).

Google bygger i langt højere grad på statistik end på noget der minder om AI.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)