Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiehandel og SKAT

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Aktiehandel og SKAT

Jeg er en 20-årig dreng der efter lang tids observation på det danske aktiemarked er det begyndt at handle fra Nordnet.dk. Mit første og nuværende køb var for 100.000 kr. aktier i Genmab og jeg ville i den sammenhæng høre, hvordan det fungerer med aktiehandel og SKAT.

Jeg kan læse mig frem til at, at hvis aktieindkomsten er over 48.200 kr. skal man betale 42% i SKAT af gevinsten og hvis den er under 48.200 kr. skal man betale 28 i SKAT. Derudover er der selvfølgelig kurtage på 0,01% af købs- og salgsbeløbet.

For det første ville jeg høre, om det er korrekt er forstået med hensyn til SKAT og derudover ville jeg høre om der er nogle afgifter ved salg og om aktiehandel selv skal oplyses til SKAT eller om et krav kommer automatisk. Når der opkræves SKAT af aktieindkomster sker det så ved årsopgørelsen eller kommet dette umiddelbart efter man er kommet i besiddelse af aktieindkomsten?

Jeg ser frem til at høre fra jer!

Venligst,
Den Uerfarne Aktiehandler :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal jo selvangive de aktieavancer og tab der fremkommer ved salg. Udbytteoplysninger får de automatisk (gør de sådan set også med køb og salg).

Der kommer ikke andre afgifter på end dem du nævner. Skatten af udbytte (kun de 28%) opkræves ved udbetalingen og der gøres så op med skatten, herunder også skat på aktieavancer, på årsopgørelsen. Det er dog en god ide at foretage frivilig indbetaling for at undgå rentetillæg. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

For en mindre rutineret revisor, hvad betyder det så at jeg skal selvangive aktieavancer og tab? :-)

Hvordan foretager jeg frivillig indbetaling og er dette SKAT du her mener? Jeg går ud fra, nu du nævner årsopgørelse, at udbyttet fra aktiehandelen tæller som indkomst, og hvis jeg derfor tjener under et vidst beløb (arbejder ikke, får kun S.U.) ikke behøver betale A-SKAT af beløbet takket være mit frikort; er jeg helt galt på den her?

Tak for dit svar ind til videre - jeg ser frem til at høre fra dig igen!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er helt korrekt. Det har intet med A-skat at gøre. De 28% i udbytteskat bliver dog indeholdt uanset hvad.

Ja du skal selvangive aktieavancer og tab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)