Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet virksomhed, udgifter, og moms.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

jeg har som hobby lige nu at være fotograf.

Men jeg kunne du godt tænke mig at gøre dette til et virksomhedsprojekt som fotograf.

Mit spørgsmål er så nu om det er lovligt at starte en virksomhed, købe udstyr, som f.eks. kamere, og så momsen tilbage uden at man har en forventning om at få nogen som helst indtægt i den nærmeste fremtid?

 

Mange tak for jeres svar.

Mvh.

Emiel Broeders

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Principielt er det ikke lovligt nej ... du skal have en virksomhed for at det er lovligt, og bare at registrere en proforma virksomhed den lurer skat.

Når det så er sagt så er der ikke noget i vejen for at køre med underskud et år eller to, som nystartet. Derfor, hvis du bruger f.eks. 50.000kr af dine egne penge som indskud til kammera udstyr og trækker momsen tilbage, så kan du tage rundt og fotograferer bryllupper, konfirmationer, webshop billeder .. etc, så skal du bare tjene 1000kr hveranden uge, så har du tjent dine penge hjem igen på 2 år.

Hvis du så tjener 1000kr pr uge så har du endda også haft overskud ... så er din virksomhed igang :o)

Min erfaring er at prof fotografer er for dyre for iværksættere ... jeg har været ude mange gange og hjælpe med profil billeder og des lige, og jeg tager selv mellem 500 og 1000kr pr gang ... lidt afhængig af hvor meget der skal gøres og hvor langt jeg skal køre.

Problemet for de fleste er at jeg ikke kan lave digital efterbehandling, det er tit en showstopper ... så hvis du kan tilbyde det og så holde prisen på omkring 500-1500kr pr fotosession (som du så lægger i dine weekender eller efter fyraften) så vil jeg da mene at du kan skabe en ganske hyggelig hobbyvirksomhed baseret på noget du brænder for.

Du vil også opleve at konen / kæresten ser meget mere positivt på at du smider penge væk på legetøj når det trods alt giver lidt ind igen den anden vej ;)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænkte nok det var sådan det hængte sammen, men skulle lige være sikker, mange tak.

 

Men jeg har dog lige et par andre spørgsmål.

Hvis jeg nu f.eks. kun brugte 10.000kr. så vil det være de 10.000 jeg skal have tjent tilbage efter 2 år ikke?

Hvis jeg nu havde andre primære indkomster i den virksomhed, som f.eks. telefonabonnementer, ville det så gøre det lovligt? Eller skal det være indkomster i forbindelse med fotografering siden jeg har udgifter til et kamera?

Til sidst siger du at du ikke kan finde ud af digital efterbehandling. Og du mener at hvis jeg kan finde ud af dette, så ville der være rigtig gode mulighedder for at finde kunder? 

 

Mvh. 

Emiel Broeders

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emiel

Jeg tror jeg kan hjælpe ;-) SKAT ser principielt på det, dvs. når du starter en virksomhed er det fordi at du skal sælge noget. Når du sælger noget skal du betale moms af den mer-omsætning du har i forhold til dine udgifter (som du jo får fradrag for). Så det er klart at hvis der ikke er nogen omsætning, vil SKAT sandsynligvis udtage dig til kontrol, hvis du kun har "negative momsangivelser" - dvs. skal have penge tilbage.

På en sådan kontrol, vil du skulle indsende bilag mv. og hvis der ikke er nogen indtægter, vil SKAT sige at du ikke driver virksomhed. Selvfølgelig kan man have en negativ momsangivelse, men hvis det fortsætter kvartal efter kvartal - så slår SKAT til ;-)

Så til det andet spm. Indkøb i virksomheden skal jo være tilknyttet driften. Dvs. alle de køb du trækker fra i regnskabet, skal du kunne retfærdiggøre er forbundet med din virksomhed.

Det er jo egentlig helt fair - SKAT siger jo bare virksomhed er virksomhed og skal ikke bruges som fidus for private til at undgå moms. Følger du denne fornuft, kan du ikke gå helt galt.

Mvh Stig

www.larsen-finans.dk

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Aabenraa
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret stig, det var lige det jeg manglede.

 

Men er der nogen bestemt grænse for hvor stor en indkomst du skal have i forhold til dine udgifter?

Altså hvor hurtigt du skal tjene dine negative udgifter igen? 

Mvh. 

Emiel Broeders

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emiel

Ja og nej, det beror jf. SKAT og EU af hvorvidt SKAT skønner at der foreligger en reel virksomhed bag de negative momsindberetninger og i denne forbindelse tæller det nedad hvis der er tale om en virksomhed af "hobby-agtig" karakter.

En konkret vurdering - hvad er det tænker du nok. Lad mig lave et eksempel, på hvordan det vil foregå i praksis.

Du foretage en negativ momsangivelse - den får du nok udbetalt på din nem-konto. Herefter foretager du en til... nu har du fået SKATs opmærksomhed. Så modtager du et brev fra SKAT, hvori der står at de gerne vil se dig til et møde, inden de udbetaler din negative moms.

På dette møde vil de tale med dig om din virksomhed mv. Herefter vil de konkludere hvorvidt de tror på at der er tale om en reel virksomhed - og tror de ikke det, vil de i princippet kunne køre hårdt på dig og kræve tilbagebetaling og hvis de ovenikøbet mener du har været i ond tro - kan de også politianmelde dig. Men de kan også vælge at tro på dig - og lade det passere,...

Så alt i alt - er det absolut ikke anbefalelsværdigt at prøve at drive en virksomhed der ikke er fuldstændigt 100% commited til at blive til en reel virksomhed - og i disse tider er SKATs lyst til at udbetale penge meget lille ;-)

Grunden til at der ikke er en specifik grænse - er jo netop for at man ikke skal kunne spekulere i det - smart nok.

Så du må nok tage diskussionen med dig selv - tør jeg kaste mig 100% ud i at være erhvervsdrivende eller ? Du kan jo også drive virksomheden for lavt blus, men så lad være med at trække alt muligt fra i moms - så får du da i det mindste ikke problemer med SKAT...

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Aabenraa
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tusind tak for hjælpen :)

Hører fotografering og Webdesign forresten under samme branche?

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal registrere dig for din primære beskæftigelse (dvs. din virksomheds primære forretning).

Fotograf er branchekode : 74.20.00 (fotografering for privat og virksomheder jf. erhvervs- og selskabsstyrelsen)

og webdesign hører under branchekode 74.10.20 (design og programmering af websites jf. erhvervs- og selskabsstyrelsen)

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Aabenraa
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, du har været til rigtig meget hjælp.

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad nu hvis man vil registrere sig og samle mange "kunst" former under ét firma?

 

Jeg vil gerne samle alt mit design og kunst under et firma:

- webdesign

- logo design

- malerier

- tegninger

- væg malerier

- tattoo kunst

 

Så faktisk en hel online portofolio af hvad jeg kan tilbyde?

 

Hvordan skal jeg så registrere mig? Under hvilken branchekode?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)