Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pas på en ny trend: Leasing af teleløsning

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg ved ikke om dette indlæg er lagt det rette sted, men jeg ved at det er et dårligt tidspunkt jeg skriver det på, da jeg jo helst vil have så mange til at læse det som muligt. Men jeg er simpelthen så rasende, at jeg må ud med det nu Devil

Jeg laver mange ting indenfor telefoni, og blandt andet laver jeg analyser og optimeringer for erhvervskunder. Det betyder at jeg har set lidt af hvert, men jeg kan nu se en skræmmende der tilsyneladende bliver markedsført overfor mindre virksomheder: Leasing af teleløsninger.

Jeg ved ikke hvor udbredt det er, da min primære målgruppe er fra 50 brugere og op. Men en gang i mellem påtager jeg mig af forskellige årsager, at kigge på lidt mindre løsninger. Det er ikke fordi jeg er snobbet at jeg helst ikke roder med for små aftaler, men fordi der skal bruges stort set den samme tid på disse opgaver, men til gengæld er indtjeningen en del mindre.

Nå det var et sidespring, så back to topic:

Jeg har på det seneste påtaget mig at kigge på et par aftaler, der begge har fået tilbudt en leasingaftale. De er heldigvis lidt forsigtige med underskrifterne, og har bedt mig om at kigge på dem. Og heldigvis for det.

Jeg er lige blevet færdig med at regne på den sidste af de to, og han stod til at smide rigtig mange penge ud af vinduet. Han har i dag 1 ISDN og 1 PSTN forbindelse, et par ADSL forbindelser, og 4 mobiltelefoner. Denne løsning er ganske udemærket og dækker hans behov, men han ved godt at han kan spare noget ved at optimere på løsningen.

Han valgte derfor at acceptere et møde og et tilbud, fra en af de utallige sælgere der ringer :o) De blev enige om at han skulle samle det hele hos 3 på en 3Switch løsning, og ADSL forbindelserne et andet sted. Der blev aftalt hvilke moduler der skulle på løsningen, og hvilke telefoner han skulle have. Derudover fortalte sælgeren, at den eneste omkostningseffektive måde at lave denne fremtidssikring, var ved at lave en leasingaftale. Det er så den aftale jeg har kigget på, og jeg er så forarget..

På typisk leasing maner er den skruet sammen med en løbetid. Denne er på 12 kvartaler, hvis man ikke er vågen (og det er der mange der ikke er), laver man altså en 3 årig aftale, i stedet for en 1 årig som er mest normat for de små aftaler med 12 måneders binding.

For at sikre at han bliver i troen om at det er 12 måneder, er ydelserne angivet pr. måned, hvilket i øvrigt også er helt normalt for leasingaftaler. I hvert fald i kopibranchen. Men tænker man sig ikke om når man vil gange det samlede beløb ud, kommer man hurtigt til at gange den månedlige ydelse med antallet af kvartaler i stedet for de måneder aftalen løber. Og i virkeligheden er beløbet selvfølgelig 3 gange så højt.

Ud over dette, er den månedlige ydelse alt for høj i forhold til hvad han bør betale, fordi der har været en dygtig sælger. Yderligere kan han kun få nye telefoner 1 gang i de 3 år, i modsætning til 1 gang hvert år, som er normen. De tillægsprodukter han har valgt, er han også bundet op på i 3 år, i modsætning til de 30 dage der er normen. Så hvis han alligevel ikke har brug for dem, fanger bordet altså.

Og for at toppe det hele op fornyes aftalen automatisk med 1 år, hvis han ikke opsiger den 3 måneder i forvejen.

For at lave aftalen på denne måde, er det "konsulentfirmaet" der overtager ejerskabet af hans numre, og hvad de kan finde på at gøre for at lave endnu en dårlig aftale når denne udløber, kan man kun gætte på. Når numrene er overdraget, har man endegyldigt givet afkald på sine numre. Hvis det er et reelt firma, vil de naturligvis tilbyde at du kan få dem tilbage ved aftaleudløb, men det synes jeg ikke der er meget der tyder på at dette firma er.

Jeg vil af hensyn til Aminos regler ikke navngive firmaet her, men bare konstatere at de i dette tilfælde har taget udgangspunkt i mobilselskabet 3's produkter. Som udgangspunkt har 3 ikke noget med dette at gøre.

Nå, det er muligvis blevet meget langy og kringlet, men der skal naturligvis være en konklussin:

Dette lille firma med 4 mobiltelefoner, et par fastnettelefoner og et par ADSL forbindelser, kunne for et forholdsvist beskedent beløb pr. måned, have valgt at sige ja tak til dette - på overfladen - udmærkede tilbud.

Havde de gjort det, havde betydet en meromkostning på lidt over 126.000 kr. over de 3 år, i forhold til de almindelige listepriser.

Dertil kommer at de ikke får nye telefoner 1 gang pr. år, de kan ikke nedskalere løsningen hvis de skulle få behov for det, skal de opskalere tør jeg ikke regne ud hvor meget det ville koste dem, men det ville være guf og rigtig meget DB for en dygtig mand med en leasingaftale. Og så har de ikke længere kontrol over deres egne mobiul- og fastnetnumre..

Det her er noget man tidligere kun har set i kopibranchen, men der er en del der tyder på man nu skal være meget opmærksom, når man laver en teleaftale.

Hvilke kunder der er i farezonen kan jeg ikke sige, men hvis de kan tjene i nærheden af 150.000 kr. på en så lille kunde, kan man jo begynde at gange op på større kunder. Og uden at være nedladende, er der mange uden forstand på teleaftaler, der sidder og administrerer dem rundt omkring. Og selv i større virksomheder hvor økonomidirektøren skriver under, har jeg set rigtig rigtig mange eksempler (endnu ikke i telebranchen) på, at de tilsyneladende ikke formår at gange antallet af ydelser med den månedelige ydelse, for så ville de aldrig have skrevet under på mange af de leasingaftaler de i dag er bundet af.

Det er sent, jeg er rasende, og der er så meget jeg bare gerne vil ud med, så jeg beklager at det nok er formuleret skidt. Men jeg håber at pointen trods alt er forståelig: PAS MEGET PÅ MED AT LAVE EN LEASINGAFTALE PÅ DIN TELELØSNING. DER ER KUN ÈN VINDER, OG DET ER NÆPPE DIG!!

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)