Hej, Amino'er. Jeg ved godt, at den har været oppe at vende før. Men jeg er fortsat i tvivl ifm. det at importere varer fra USA. Jeg går nemlig lige nu og overvejer at importere et vareparti fra Californien, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål. Helt specifik drejer det sig om kosmetikprodukter. Der er tale om 2 varetyper (til at starte med). Produktet er kendt i USA, og vi har været i dialog med leverandøren omkring sikkerheden af produkter. Altså at produkterne er lovlige og godkendte. Vi har fået tilsendt laboratorierapporter på produkter, og vi ved nu, at selve produkterne altså er fuldt ud lovlige (både i Danmark og i USA). Mine spørgsmål går altså direkte på det at importere produkterne. Først og fremmest, kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man helt praktisk tager varer ind fra lande uden for EU. Hvordan opgiver man det, og hvad skal vi tage højde for? Vi har et anpartsselskab, som vi vil sælge varerne igennem. Leverandøren har givet os lov til at markedsføre og sælge produkterne i Danmark. Vi vil primært sælge produkterne på nettet. Der er altså videresalg for øje. Derudover har vi også spørgsmål til hvordan man billigst muligt får fragtet varerne (af større mængder) fra USA til Danmark. Hvilke transportfirmaer er bedst og billigst? Er der evt. nogen af jer, der har erfaringer med det selv? Vi kunne godt tænke os nogle referencer til personer i transportbranchen. Og hvad med bogføringen? Hvordan bogføres køb i udlandet, og hvordan anføres moms? Vi har drevet forretning før, men vi kunne godt tænke os at få skåret det ud i pap -- blot for at undgå eventuelle problemer. Hvordan opgiver vi helt præcist vores import af varer til de nødvendige myndigheder? Vi håber meget, at der er nogle flinke Amino'er, der kan hjælpe os! Hav en rigtig god dag! |
Forresten -- lige et spørgsmål i forbindelse med det at få en solid aftale med leverandøren. Hvilke elementer skal vi have med i kontrakten med leverandøren? F.eks. at vi er berettiget til at bruge brand'et i vores markedsføring, at vi må bruge alle attraktive salgskanaler osv.
Er der nogen, der har erfaring med forhandling med amerikanske leverandører?