Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Altid overskud og VSO

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstår jeg det korrekt, at hvis man år efter år altid har overskud, så er VSO ikke nogen god ide ? Eller er den ikke så sort/hvid ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Forstår jeg det korrekt, at hvis man år efter år altid har overskud, så er VSO ikke nogen god ide ? Eller er den ikke så sort/hvid ?

Hej

Nej, så sort/hvid er VSO heller ikke.

Det handler følgelig om overskudets størrelse, herefter hvad du anvender det opsparede overskud til, som jo skal blive i virksomheden.

Det opsparede overskud vil derfor også stige, hvorfor indeståendet i virksomheden vil stige, hvilket igen vil føre til stigende kapitalafkastgrundlag, som vil bevirke, at en del af overskudet bliver "flyttet" fra personlig indkomst til kapitalindkomst, som jo er en lempeligere beskatning.

Derudover er VSO jo først en egentlig skattemæssig fordel, når overskud overstiger grænsen for topskat. Her kommer så de øvrige overvejelser ind, herunder mulighed for videre drift i selskabsform o.s.v.

Tonny

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for svar, men må indrømme at du tabte mig nok i starten :-)
Jeg betaler allerede topskat med min alm. lønindkomst. Min privatvirksomhed, har jeg altid overskud i, af den simple årsag jeg ikke rigtigt har nogle udgifter andet end tlf. og Internet og det primært er min tid jeg sælger...

Jeg forstår VSO sådan at det er en udskydelse af skatten, og at jeg derfor kommer til at betale den på et eller andet tidspunkt. (Hvor det så lige skal passe at det slet ikke passer særligt godt ind i den økonomiske formåen.)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nok ingen tvivl her i dit tilfælde, idet jeg opfatter det sådan, at du fortsætter med dit primære arbejde som lønmodtager ligesom det overskud du har i virksomheden reelt ikke behøver at hæves til den private del.

Der er så et spørgsmål, som trænger sig på: "Hvad skal der ske med virksomheden i fremtiden?". Her tænker jeg på, om den skal fortsætte stille og roligt eller måske sælges, når det rigtige tidspunkt er inde, eller skal virksomheden være en fuldtidsbeskæftigelse senere.

Spørgsmål er der mange af, men det vigtigste er, hvad du vil på længere sigt.

Det kunne jo rent faktisk være, at det var en god idé at konsultere en god skatterådgiver eller måske en revisor, hvor alle forhold kunne blive vurderet, så har du i hvert fald et udgangspunkt for en beslutning.

Ja, som jeg har været inde på før, så er VSO og flere andre skattemæssige lempelser kun et spørgsmål om udskydelse af skatten.

Tonny

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overvejet at bruge en del af overskuddet på at investere i aktier eller udlejningsejendom. Vil det så være en fordel at få lavet et selskab i stedet ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Jeg har overvejet at bruge en del af overskuddet på at investere i aktier eller udlejningsejendom. Vil det så være en fordel at få lavet et selskab i stedet ?

Aktier kan ikke indgå i VSO, så det giver sig selv.

Udlejningsejendom afhænger meget af de specifikke omstændigheder på ejendommen og risici. Hæftelser bliver formentlig personligt, uanset valget er fortsat VSO eller selskab.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej IT-konsulent

Det er som udgangspunkt en klar fordel at anvende VSO, særligt hvis der er mulighed for at opspare overskud. Skatteudskydelsen kan have stor værdi set i et langt livsforløb. Opsparet overskud kan også anvendes til indkomstudjævning, f.eks. sidst i karrieren, hvor du måske ikke ønsker at arbejde, men fortsat vil drive virksomhed i beskedent omfang.

Om VSO eller et selskab er bedst afhænger meget af dine forventninger til fremtiden og dine faktiske tal. Udover skat skal du også tænke på risikobegrænsning, omkostninger og administrativt besvær, samt fleksibilitet i forhold til investeringer.

Som Tony skriver kan du i VSO ikke investere i aktier, herunder heller ikke almindelige investeringsforeningsbeviser, men de særlige lagerbeskattede afdelinger (som er målrettet til VSO) må godt ligge i VSO, det samme gælder de fleste udenlandske investeringsforeningsbeviser. Så hvis du ønsker eksponering i aktiemarkedet kan det altså godt lade sig gøre i VSO.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode svar. Jeg må til at få afsat tid til en snak med en skatterådgiver :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover at bekræfte hvad de to øvrige siger så kan jeg faktisk godt følge IT konsulenten et godt stykke af vejen. Det er jo rigtigt at hvis der vedvarende kun laves - større overskud - i virksomheden så akkumulerer man bare større opsparede overskud i virksomheden som på et senere tidspunkt kommer til beskatning og der vil nogle hellere betale skatten ved kasse 1 her og nu så de frit kan råde over midlerne.

Det gælder særligt i relation til aktieinvesteringer. Det man jo skal være opmærksom på er at selskaber er skattepligtige af avance ved salg af aktier når vi taler om ejerandele på under 10% og det gør vi når vi taler om investering i børsnoterede aktier m.v. Derfor er det i dag faktisk dyrere at købe og sælge aktier i selskabsform fremfor i personligt regi når vi bortset fra den fordel.der kan være forbundet med at man i selskabet kan investere de midler der ikke er betalt i skat i aktier.

I et selskab svares der 25% avanceskat og der svares så udbytteskat af de resterende 75% når hvis pengene tages ud af selskabet. Personligt svares der alene avanceskat (som svarer til udbytteskatten), hvad man lige skal have med i betragtning.  Alternativet kan jo meget vel være at man tager pengene ud via pensionsordninger og foretager investeringerne der.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Udover at bekræfte hvad de to øvrige siger så kan jeg faktisk godt følge IT konsulenten et godt stykke af vejen. Det er jo rigtigt at hvis der vedvarende kun laves - større overskud - i virksomheden så akkumulerer man bare større opsparede overskud i virksomheden som på et senere tidspunkt kommer til beskatning og der vil nogle hellere betale skatten ved kasse 1 her og nu så de frit kan råde over midlerne.

Så har jeg forstået det korrekt. Jeg vil nemlig gerne undgå den situation, hvor jeg lige pludselig skal finde et stort beløb til Skat. Det kommer som regelt altid ubelejligt og på et tidspunkt, hvor man godt kunne bruge pengene til noget andet.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)