Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle spørgsmål vedr. kørselsfradrag / befordring

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 4800
Tilmeldt 1. Aug 08
Indlæg ialt: 33
Fra  Flair Productions Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har søgt på emnet her på Amino og andre steder, har dog på fornemelsen, at jeg griber det helt forkert an. -Derfor dette indlæg..

Situationen er som følgende, jeg har to indtægter:

1. Arbejde som lønmodtager, her arbejder jeg mindst 320 dage om året. Der er daglig kørsel på ~31km hver vej. Dette har tidligere foregået i tog, men skal nu til at foregå i bil.

2. Ved siden af har jeg mit enkeltmandsfirma.Her kører jeg til hver kunde under 60 gange på et år. Distancen her er selvfølgelig forskellig.


Spørgsmål 1:
Jeg har mit befordringsfradrag. Her kan jeg kan registrere kørsel til min daglige arbejdsplads, som lønmodtager, samt kørsel til kunder, i mit enkeltmandsfirma.
Dette er underordnet transportmiddel. Er dette korrekt?

 

Dog kan jeg se der er et noget større fradrag at hente på en kørebog, derfor:

Spørgsmål 2:

Er det det ene eller andet? Altså befordring eller kørselsfradrag, i form af kørebog?


Spørgsmål 3:
Antaget at jeg kun kan vælge det ene, og i så fald kørebog, så kan jeg vel ikke indskrive kørsel til og fra arbejde 1 (lønmodtager) ? Eller vil dette bare resultere i en høj takst de første 60 dage, og efterfølgende lavere når 60 dages reglen overskrides?

Spørgsmål 4:
Kan jeg føre en kørebog hvis jeg benytter mig af en bil der ikke står i mit navn?
Da jeg er under 25 får jeg registreret køretøjet i min mors navn. (Skal lige sige at forsikringsselskabet også har accepteret dette, dog mod en højere selvrisiko)

 

På forhånd tak for svar.

Med Venlig Hilsen
Rolf Carlsen

www.flairproductions.dk

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt tænker skattevæsnet i noget lavere end 320 dage, typisk 216 dage, så du bør i hvert fald sikre dig dokumentation for at have været på arbejde i alle disse dage, da du ellers risikere en reduktion i fradraget for kørsel mellem hjem og arbejde.

Jeg foreslår, at du holder tingene separeret.

Dine 320 dage af 31 km hver vej, fratrukket de første 12 km hver vej giver så 38 km * 320 dage * 1,90 kr. 

Dine kundebesøg: her bør du have en kørebog og skrive op, hvor meget du kører for (km * 3,56).

Du kan læse en hel del om reglerne på nedenstående link

http://www.tax.dk

Mvh Diana

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rolf

Når du kører for dit eget firma kan det bestemt svare sig at føre kørebog og tage fradrag efter de høje satser for befordringen. Det er naturligvis et krav, at du opfylder betingelserne for at tage fradrag efter godtgørelsessatsen. En af betingelserne er, at du kører i din egen bil. Du nævner, at bilen er registreret i din mors navn af hensyn til forsikringen. Det er ret udbredt og Skat har ved flere lejligheder hævdet, at man ikke er berettiget til godtgørelsessatsen, hvis man kører i en bil som er registret i en andens navn. I 1998 tog Skat sagen hele vejen til Højesteret, men her accepterede Skat, at bilen efter en konkret vurdering skulle anses for at være ejet af brugeren, som derfor blev anset for at køre i sin egen bil, selvom hans mor var registreret som ejer.

Hvis du vælger, at køre i en bil, hvor din mor er den registrerede ejer, er det særligt vigtig, at du kan dokumentere at du (i jeres interne forhold) er ejer og at det faktisk er dig, som afholder udgifterne på bilen.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dina.

Hvordan er SKAT kommet frem til de 216 dage? 52 uger minus 5 ugers ferie = 47 uger x 5 arbejdsdage får jeg til 235 dage. Hvad med de sidste 19 dage? Smile

Mvh Miriam

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må være helligdage.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

I mangel af en præcis opgørelse vil jeg normalt sige ca. 220 dage. Differencen op til de 235 dage er udover de af Peter nævnte helligdage, egne og børns sygedage, feriefridage og afspadseringsdage. Men naturligvis er det de faktisk kørte km som tæller, så er man faktisk på arbejde 235 dage, så er der fradrag for alle disse dage.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

De 216 dage var blot et eks. Jeg fandt den på skats hjemmeside som et eks. på hvad de betragter som normalt.

Til forskel for 320 dage.

Mvh Diana

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nåh. okay .... Tak :-)

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afgørende er de faktisk kørte km. Det er helt korrekt, at de 216 dage fremgår af Skats hjemmeside. Jeg mener, at reduktionen fra 220 til 216 dage hænger sammen med indførelsen af 6. ferieuge. Hvis man ikke er berettiget til mere end 5 ugers ferie, så vil jeg fortsat anvende de 220 dage.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Der hører faktisk en ganske morsom historie bag de 216 dage.

I beregningen er der også taget højde for sygedage. Der blev lavet nogle statistikker, hvor det viste sig, at jyderne havde i gennemsnit lidt mere end 216 dage og sjællænderne lidt mindre.

De 216 dage er derfor beregnet på et gennemsnit - og SKAT ved, at jyderne blev snydt lidt, og sjællænderne ville vinde lidt på den konto. Men for SKAT blev det status qou, og det er det, der tæller for SKAT.

 

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)