Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af private i firma

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har fundet et godt produkt, som jeg sælger til en masse.

Jeg sælger det igennem mit CVR-nummer. Problemet er at ham jeg køber er, er privat. Hvordan bogfører jeg det?

Nu er mit andet problem så, at han snart har solgt for over 50.000 kr. til mig. Så skal han jo momsregistreres, men jeg kan forstå på ham, at det har han ikke planer om. Jeg vil ikke miste ham som leverandør, da han næsten er den eneste der kan levere det i den kvalitet.

Hvad gør jeg?

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Affilaiten!

De varer du har købt af ham uden moms, der må du have en varekøbskonto uden momstræk. Du kan evt. lave en, hvis ikke der er en konto i forvejen.

Har han skrevet sit CPR nummer på de fakturaer du har modtaget?

Dit andet problem kan gå hen og give dig større problemer senere hen. Hvis han sælger til dig, sælger han formentlig også til andre "privat". Da han allerede har ramt loftet for privat salg, så skal han momsregistreres ellers bryder han med reglerne.

Så du bør inspirere ham til at blive momsregistreret. Potentielt kan du få et problem med at vedblive at handle med en privat overfor myndighederne, hvis de spotter handlen. Det får han også. Specielt hvis han "glemmer" at rapportere salget.

Du skriver, at han næsten er den eneste der sælger i den kvalitet. Så er der andre.

Mit forslag er, at hvis han ikke lader sig firmaregistrere, så find en anden.

Mvh Diana

 

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Diana,

Tak for dit svar!

Hvad betyder det rent konkret?

Lad os sige jeg køber det for 200 kr. Jeg sælger det så for 400 kr. inkl. moms. Hvordan ser beregningen så ud?

Og har det betydning om der er CPR-nummer eller ikke? Det er nemlig kun på nogle af dem.

Problemet er at de andre jeg kan købe ved, er meget dyrere. Så det vil virkelig gøre mine tal meget dårligere. Men er det mit problem, eller er det sælgers?

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Han skal momsregistreret ved salg over 50tkr. pr. løbende 12 måneder.

Men det må være hans problem og ikke dit.

 

MvH

Peter

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine kr. 400 incl. moms bliver til kr. 320,- eks moms.

Så der er kr. 120 i overskud på hver varer.

 

CPR-nr. : nu tror jeg ikke skattevæsnet vil være krakilske, når der på nogle af fakturaerne er CPR-nr. og det er fra samme leverandør, men han burde have skrevet det på alle sine fakturaer.

Men...med hensyn til registreringen kan du i værste tilfælde løbe ind i en rigtig gang juridisk mudder. Da du jo ved, at han burde registrere sig.  I juridisk forstand er du så "i ond tro", hvis du fortsætter med den nuværende sitiúation. Hvis skattevæsnet ser sig rigtig sure på sagen, kan du risikere, at de fortæller dig, at du ikke kan få fradrag for fakturaerne, da din leverandør ikke følger loven og typisk tager de så hele puljen, også de første, der jo kunne være legale nok. Specielt, hvis han ikke har registreret hans omsætning på sin selvangivelse.

Så bliver det pludselig rigtigt dyrt for dig. Men det er så i værste fald, altså hvis myndighederne opdager noget. Problemet er, at du er potentielt i farer, fordi din leverandør ikke gør det han skal og selvom det altid "kun sker for naboen", kunne det ramme dig.

Så det er både dit og sælgers problem. Jeg synes ikke du skal leve med den farer. 

Mit råd vil være, at du kommer ud af den klemme hurtigt, enten ved at forlange, at han lader sig registrere eller at du finder en anden.

Mvh Diana

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Affilaiten

Umiddelbart gør du jo skaden god igen ved at indberette moms af din omsætning. Hvis du indberetter en brutto omsætning på 400 og afregner moms på 80. Så er resultatet for Skat det samme som, hvis du betaler 250 (inkl. 50 i moms) og senere afregner netto 30 i moms ved dit salg til 400. Så umiddelbart har jeg svært ved at se at du bør kunne få det store problem med Skat. Men du kan jo starte med at tilbyde din leverandør 250 inkl. moms så han kan se, at han ikke mister noget ved at lade sig registrere og evt. tilbyde at hjælpe ham med at blive registreret, det er ikke så vanskeligt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben..enig.

Det må udelukkende være sælger, der har problemet.

MvH

Peter

Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men nu bliver jeg lidt i tvivl..

Peter siger det er sælgers ansvar, men Diana skriver det også kan gå udover mig?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Affilaiten:

Men nu bliver jeg lidt i tvivl..

Peter siger det er sælgers ansvar, men Diana skriver det også kan gå udover mig?

De har begge ret!

Det er sælgers ansvar at få sin registreringsforhold på plads, men du er som udbetaler til en ikke-momsregistreret med cpr.nr. faktisk pligtig til at indberette de udbetalte beløb til SKAT. Derfor skal du have cpr.nr..

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
men du er som udbetaler til en ikke-momsregistreret med cpr.nr. faktisk pligtig til at indberette de udbetalte beløb til SKAT

Hold da op, jeg vidste ikke der var indberetningspligt på køb af varer, jeg troede skattekontrollovens §7A, stk. 2, nr. 1 havde følgende indhold:

Stk.2. Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst:

1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse. Tilsvarende gælder, når modtageren ikke er skattepligtig her til landet og vederlaget ikke er erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed.

Nå - den må være blevet lavet om her hen over Folketingets sommerferie.

Mht. om du kan komme i problemer eller ej, så vil der ikke være hjemmel til at pålægge dig nogen sanktioner - forudsat naturligvis at du afregner fuld moms af din salgspris og ikke tager nogen form for fradrag (eksempelvis selv beregner et fradrag) på dine køb.

Straks værre bliver det, hvis din leverandør begynder at påføre moms og du er vidende (eller må formode) momsen ikke afregnes, så kan du meget nemt blive fedtet ind i tingene.

Nu skriver jeg "hjemmel", for der er ikke belæg i hverken momslovgivningen eller -praksis for at pålægge dig sanktioner - men hvis sagen en dag ruller, kan det meget vel pludselig blive dig der skal bevise, at du ikke er involveret i scammet. Det er da muligt du kan det - men det kan sagtens koste både søvnløse nætter og en hulens bunke besvær.

Og så til sidst den lidt patroniserende - husk, at en amoralsk platuge (en der ikke afregner moms, selvom han skal) i den sidste ende tager forretning fra dem, der opfylder deres pligter. Det er typer som ham du beskriver, der gør det nødvendigt at give SKAT stærkere og stærkere kontrolværktøjer.

Vh
Lars

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)