Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing eller kontant køb af medicinsk udstyr

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg søger lidt rådgivning omkring anskaffelsen af en ultralydsscanner til brug i mit arbejde som kiropraktor.

Apparatet koster 100-130.000 + moms og er nyt (en 2 mdr. gammel demomodel med normal garanti). Jeg er p.t. almindelig lønmodtager, men overvejer at oprette privatejet virksomhed hvis der er fordele ved det. Jeg kan tilføje, at jeg om 1-2 år forventer at blive partner i de virksomhed, jeg er ansat i. Omkostninger/indtægter vedr. ultralydsdiagnostikken vil dog 100% være knyttet til mig.

Mine spørgsmål er:

- Hvad er de umiddelbare fordele/ulemper ved at lease fremfor at købe i min situation?

- Skal jeg oprette en privatejet virksomhed eller forblive lønmodtager (evt. med oprettelse af iværksætter-/etableringskonto) indtil videre (jeg skal ved indgåelse af partnerskab betale et beløb for at blive medejer i virksomheden. Beløbet kender jeg ikke, men er måske 1 mio.)?

- Hvad skal jeg særligt være opmærksom på ved indgåelse af leasingaftale?

- Kan man sige noget om, hvad renteniveauet typisk ligger på, ved en leasingaftale på f.eks. 5 år?

- Kan I anbefale nogle leasingselskaber?

På forhånd tak!

Morten

 

Fra Hårlev
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Fra  CykelRevisoren Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Leasingaftalerne kan være gode - men du skal være meget opmærksom på vilkårene.

Hvis du har beholder varen i hele perioden fx. 5 år - skal du sammenligne renteudgiften mellem bank og leasing samt startgebyr

OBS - ofte har en leasingaftale er rest købspris når aftalen udløber

Hvis sammenligningen mellem køb og leasing er lille - ville jeg købe pga. man ved ikke hvad der ske om 2-4 år.

Problemet med en leasingaftale kan være hvis tingene ændre sig og du skal opsige aftalen eller have den ændret - her er det at vilkårene er meget væsentlige.

Fx en bil bliver totalskade - leasingselskabet ejer bilen og værdiansætter den efter skaden - du har sjældent mulighed for at påvirke "forhandlingerne". Der er en væsentlig risiko for at du får et større tab end ved køb.

 

Omvendt kan det skattemæssig være en fordel med leasing pga. afdragene kan fratrækkes skattemæssigt (hovedregel) kontra køb med 25% afskrivning pr. år

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cykelrevisoren...Dine betragtninger er alt for teoretiske.

Vi taler om en ultralyd-scanner? Et teknisk apparat!!!

Forhold dig til dette..og ikke biler, som intet har med trådstarters spørgsmål at gøre.

Efter min mening er det kun leasing der er aktuelt..grundet teknisk forældelse mv.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)